جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۲:۵۷
کد مطلب: 2850
۰

محیط دانش آموزی مناسب 4 ساله ها نیست

خبرآنلاین: وزارت آموزش و پرورش با امضای یک تفاهمنامه با سازمان بهزیستی کشور مسئولیت کودکان 4 تا 6 ساله را از این سازمان خلع و زیر پرچم خود گرفته است. این فعالیت بعد ‌از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد که در آن آموزش کودکان در کشور از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش قلمداد شد و براساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش می‌بایست برچگونگی آموزش کودکان از 4 سال به بالا نظارت کرده و برای آنها برنامه آموزشی مناسب ارائه کند. در حالیکه محیط دانش آموزی نمی‌تواند برای کودک چهارساله مناسب باشد و نباید این کودکان با دانش‌آموزان در محیط یکسانی تحصیل کنند.  این سن برای نونهالان سن بسیار حساسی است؛ چرا که این کودک به محیط گرم خانواده و حمایت خانواده  نیاز دارد. اقتضا و نیازهای یک نونهال با یک دانش آموز متفاوت است و یک کودک 4ساله‌ها به پرستاری و مراقبت بیشتری نیاز دارند.  امکان پذیر نیست که این کودکان در محیط مدرسه تحصیل کنند، اگر آموزش پرورش قصد انجام چنین کاری را دارد باید از این تصمیم منصرف شود و اگر قصد دارد مهدها را تحت پوشش خود قرار دهد  قطعا اقدام مناسبی است.  به نظر من هر تصمیم‌گیری که به حوزه تعلیم و تربیت بازمی‌گردد باید با نگاه کارشناسی دقیق انجام گیرد و همچنین در این موارد اطلاع رسانی درستی انجام شود. به طور قطع اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش 4 ساله‌ها را در مدارس بررسی و پیگیری خواهند و نتایج را به اطلاع عموم خواهند رساند. همچنین آموزش و پرورش باید زیرساخت‌هایش را آماده کند چرا که این کار یک‌شبه انجام نمی‌شود باید جمیع جهات را در نظر گرفت و با توجه به شرایط و زیرساخت‌های ایجادشده این تغییرات را ایجاد کرد. از دیدگاه پیاژه ، روان شناس سوئیسی آموزش رسمی باید براساس مرحله ی عینی شروع شود که دورۀ سنی هفت تا 11 سالگی را در برمی گیرد. قبل از این سنین نباید به بچه ها فشار بیاوریم. در همۀ مقاطع ابتدایی ، راهنمایی و ... باید محیط لذت بخش برای یادگیری فراهم  کنیم. درحال حاضر آنچه هدف اصلی مجلس از آموزش کودکان زیر سن دبستان است یکپارچه سازی مرجع آموزش عنوان می شود چیزی که در سند ملی آموزش وپرورش نیز تایید شده و بار آموزش زیر سن دبستان به آموزش و پرورش واگذار شده است در حالی که این وزارتخانه چون امکانات کافی برای پوشش کودکان در این سن ندارد اجباری شدن پیش دبستانی همچنان به تعویق می افتد. از سوی دیگر بهزیستی تاکنون متصدی مهدها و بیشتر پیش دبستانی های کشور بوده که این سازمان نیز با مدد بخش خصوصی آن را اداره کرده است. بنابراین چه دوره مهد و پیش دبستانی در دست آموزش وپرورش باشد و چه سازمان بهزیستی؛ قرار است بخش خصوصی به ارائه خدمات بپردازد و چون قرار نیست این دوره رایگان باشد و به همین دلیل عده زیادی از کودکان 3 تا 6 سال از این گونه آموزش ها محروم می مانند. در حالیکه هدف از آموزش پیش از دبستان را کمک به رشد همه جانبه کودک از لحاظ ذهنی، شناختی، عاطفی، هوش هیجانی، رشد اجتماعی واخلاقی به صورت هماهنگ و متعادل است. یکی از مشکلاتی که وجود دارد آن است که قانون اساسی کشورمان کودک محور نیست. در قانون اساسی کشور ما هیچ نامی از کودک برده نشده و در اصل سی قانون اساسی آمده است که دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و..،اما از اجباری بودن آموزش و علی الخصوص اجباری بودن آموزش برای کودکان هیچ حرفی زده نشده است و این امردر نهایت به صورت آئین نامه به قانون اساسی اضافه شده است. وبلاگ > نصیری، سعد اله  - سعدالله نصیری قیداری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!