جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۲
کد مطلب: 28590
۱

ویژگی‌های مهدکودک خوب کدام است

ویژگی‌های مهدکودک خوب کدام است
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: مهدکودک خوب باید به محل زندگی یا کار مادر نزدیک باشد، نسبت مربی به کودکان متناسب بوده، محرک‌های صوتی کمتری داشته باشد و از طریق بازی به کودکان آموزش دهند.

به گزارش فارس، میترا حکیم شوشتری با بیان اهمیت نگهداری کودک توسط مادر اظهار داشت: بهتر است مادران تا سه سالگی از فرزندان خود مراقبت کنند، هر چند وابستگی به مادر خوب نیست و کودک بهتر است هفته‌ای یک مرتبه توسط پدر و مادربزرگ خود نگهداری شود تا دوری از والدین خود را تمرین کند.
 
کودکان خود را چه موقع به مهدکودک بفرستیم

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: چنانچه والدین ناچارند کودک خود را به مهدکودک بسپارند بهتر است این کار را قبل از هشت ماهگی او انجام دهند، زیرا کودک شناختی از محیط ندارد و می‌تواند به مربی خو گیرد. وقتی کودکان تعادل و حرکت را یاد می‌گیرند، به سختی افراد جدید را می‌پذیرند و واکنش آنها به افراد غریبه معمولاً خشونت و پرخاشگری است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: بهتر است والدین، کودکان خود را به مهدکودک‌هایی بسپارند که تعداد مراقب‌ها کم و ثابت باشد، زیرا مهدکودک هایی که مربیان گوناگونی برای انواع رشته‌ها مانند زبان و موسیقی و ... دارند موجب آسیب روانی به کودکان خردسال می‌شوند، چرا که دلبستگی در این کودکان شکل نمی‌گیرد.
 
ویژگی‌های مهدکودک خوب کدام است

وی افزود: وقتی افراد متفاوت هستند، کودک باید خود را با آنها هماهنگ کند و این انرژی روانی زیادی را از کودک می‌گیرد.
 
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: بهتر است مهدکودک به محل زندگی یا کار مادر نزدیک باشد، تا کودک این حس را داشته باشد که به راحتی می‌تواند به محیط قبلی که خانه است بازگردد. همچنین بهتر است محیط مهدکودک شبیه خانه باشد و محرک‌های صوتی افراد زیادی در آن وجود نداشته باشد.
 
وی تأکید کرد: مهدکودک‌هایی مناسب هستند که نسبت مربی به کودکان متناسب باشد، بر این اساس بهتر است برای یک مربی حداکثر 5 کودک 3 تا 4 ساله وجود داشته باشد، هر چند اگر تعداد کودکان کمتر باشد بهتر است.
 
والدین چطور می‌توانند محیط مهدکودک را ارزیابی کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان نشانه‌هایی که والدین می‌توانند توسط آنها محیط مهدکودک را ارزیابی کنند، گفت: والدین می‌توانند از بازدیدهایی که کودک در خانه انجام می‌دهد، محیط مهدکودک او را ارزیابی کنند، مثلاً کودکی که حین بازی با عروسک خود می‌گوید بچه بد! به تو مداد رنگی نمی‌دهم، به احتمال زیاد در مهدکودک مورد آزار هیجانی قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: آموزش کودکان حین بازی صورت می‌گیرد، این در حالی است که کلاس‌های مهدکودک این چارچوب را ندارند و مربیان بیشتر از فلش‌کارت‌ها استفاده می‌کنند.
 
چه کودکانی محیط مهدکودک را بهتر می‌پذیرند

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: کودکی که احساس دلبستگی خوب داشته باشد، رفتار طردکننده‌ای از سوی مادر نداشته و جملاتی مانند «از دست تو خسته شده‌ام» نشنیده باشد، وقتی به مهدکودک یا پیش‌دبستانی می‌رود اوقات امنی را سپری می‌کند، اما کودکی که جملاتی مانند «از این به بعد مادر بچه همسایه می‌شوم» را می‌شنود دچار ترس و تردید می‌شود و در محیط مهدکودک و مدرسه می‌ترسد که والدینش دیگر سراغ او نیایند.
 
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: بهتر است والدین پیش از فرستادن فرزند خود به مهدکودک آداب دستشویی رفتن را به او بیاموزند.
 
فرزند خود را نوازش کنید

وی خاطرنشان کرد: والدینی که فرزندان خود را به مهدکودک می‌سپارند باید در ساعاتی که با او هستند رفتار توأم با عواطف مثبت داشته باشند. این رفتارها باید با تماس پوستی و نوازش همراه باشد. 2 ساعت رفتار با عواطف مثبت و حفظ دوست داشتن می‌تواند از کیفیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار باشد.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد