پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۲
کد مطلب: 28611
۰

کشف محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا درباره هورمون استروژن

به گزارش مهر، این یافته جدید نگرش دانشمندان علوم پزشکی درخصوص بررسی نقش هورمون استروژن در تولید و عملکرد اندام های مختلف در زنان را متحول می کند.
دکتر علی پدرام از دانشگاه کالیفرنیا در ایروین در مطالعه اخیر که به هدایت دکتر الیس لوین، استاد علوم پزشکی این دانشگاه صورت گرفته حضور داشته است.
در این مطالعه پزشکی مهناز رازندی نیز از یک مرکز تحقیقاتی در کالیفرنیا نقش داشته است. تاکنون دانشمندانی که در این حوزه فعالیت می کنند عمده تمرکز خود را روی دریافت کننده های هسته سلولها به عنوان محل اصلی اثرگذاری استروژن بر فعالیت ژنها و تولید و عملکرد اندام های مختلف در زنان تمرکز کرده اند.
درعین حال سطحی از آگاهی درباره دریافت کننده های مشابه در خارج از هسته سلول وجود داشته اما در اینکه به همان میزان نقش مهمی داشته باشند تردیدها و حتی مباحث زیادی وجود داشته است. به همین دلیل تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا به سراغ بررسی های آزمایشگاهی رفتند. آنها موشهای ماده آزمایشگاهی را مورد مطالعه قرار دادند که فاقد دریافت کننده مهم استروژنی یعنی ER-alpha بودند. در ادامه محققان متوجه شدند بسیاری از اندام موش ها به طرز عجیبی غیرعادی رشد و عمل می کردند که از آن جمله می توان به غدد پستان، رحم و تخمدان اشاره کرد.
آنها همچنین دریافتند سطح تولید غده هیپوفیز و چربی به طرز قابل توجهی دستخوش تغییر شده و این مجموعه عوامل حتی موجب شده تا موش ها نابارور شوند.
نتیجه این تحقیقات گویای آن است که برخلاف تصورات گذشته، دریافت کننده های استروژنی غشای سلولی به همان میزان مهم و تأثیرگذار هستند که دریافت کننده های هسته سلول این سطح از تأثیرگذاری را دارند. به گفته محققان اهمیت این کشف جدید از آن جهت از اهمیت برخوردار است چون عملکرد استروژن در فرآیندهایی همچون احتمال ابتلا به سرطان یا جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و ناراحتی های استخوانی پیش از این ثابت شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين