پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ / ۱۷:۲۹
کد مطلب: 28689
۱

تیپ شناسی فیس بوک؛ بهتر از نزدیکان کاربران

نتیجه یک سلسله تحقیقات دانشگاه کمبریج انگلیس در خصوص شبکه اجتماعی فیس بوک نشان می دهد که بر اساس علاقمندی های کاربران فیس بوک، تیپ شخصیتی آن ها در الگوریتمی با 5 تیپ شخصیتی کلی دسته بندی شده و ابراز تنها 300 علاقمندی در این فضا توسط یک کاربر، این امکان را به فیس بوک می دهد تا شخصیت وی را از نزدیک ترین فرد به او بیشتر بشناسد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با انتشار نتیجه مطالعات دانشگاه کمبریج نوشت، تنها با بررسی عملکرد کاربران فیس بوک در ردیابی مطالبی که به آن ها علاقمند بودند، می توان شخصیت آنان را حتی بهتر از نزدیکانشان شناخت.

تحلیلگران با بررسی مشخصاتی که خود افراد از شخصیتشان ارائه می دهند و در یکی از 5 گروه خصوصیات شخصیتی شامل باز بودن، با وجدان بودن، برون گرا بودن، سازگار بودن و یا خودرنجوری، الگوریتمی ساختند که بر اساس فعالیت های فیس بوکی کاربران، می تواند شخصیت فردی را به سادگی و به طور دقیق شناسایی کند.

بر اساس این مطالعات دقت این الگوریتم آن قدر بالاست که شخصیت افراد را حتی بهتر از نزدیکانشان می شناسد.

هم چنین این تیم تحقیقاتی دریافته است که تنها با 10 بار فشار کلید «لایک» برای علاقمند بودن به یک پست فیس بوکی، شخصیت کاربران را حتی بهتر از همکاران آن فرد خواهند شناخت.

در ادامه این تحقیقات آمده است، اگر کاربری 70 پست را لایک کند یا به عبارتی دکمه علاقمند بودن به آن را فشار دهد، این امکان را به فیس بوک خواهد داد تا شخصیت وی را حتی بهتر از نزدیک ترین دوستان و هم اتاق ها بشناسد و هر کاربری با 150 لایک این امکان را به فیس بوک می دهد تا تیپ شخصیتی فرد را بهتر از والدین فرد شناخته و بالاخره با 300 لایک یک کاربر این امکان را به فیس بوک خواهد داد تا شخصیت وی را بهتر از همسرش بشناسد.

تفکیک تیپ شخصیتی بر اساس علاقمندی های فیس بوکی

دکمه لایک در فیس بوک برای نشان دادن علاقه کاربران به مطالب منتشر شده آنلاین یا صفحات موجود من جمله محصولات مختلف، فعالیت های مورد علاقه، ورزش ، موسیقی، کتب، غذاها، پایگاه های اینترنتی و غیره است.

با احتساب بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون کاربر فیس بوک، تنوع موارد برای لایک کردن و شمار بالای لایک ها می توان گفت اکنون فیس بوک یکی از بزرگترین بانک های دیجیتال از گونه های ژنتیکی انسان هاست.

این داده های دانشگاه کمبریج با بررسی دقیق تر از نحوه ارتباط لایک کردن افراد با تیپ شخصیتی شان نیز گفته و ادامه می دهد به زودی رایانه ها قادر خواهند بود خصوصیات روانی افراد را به راحتی استنباط کرده و با ظهور ماشین های هوشمند احساسی و اجتماعی، بر اساس تیپ روانی افراد با آنان رفتار کنند.

مطالعات دانشگاه کمبریج به این مساله اشاره دارد که دقت شناسایی شخصیت افراد از فعالیت های فیس بوکی آنان می تواند بخش های اصلی شخصیت اجتماعی اشخاص را از تصمیمات روزانه تا برنامه های طولانی مدت برای زندگی شان شامل معیارهای انتخاب همسر فرد، بحث اعتماد، اجاره و انتخاب یک مقام سیاسی هم چون رییس جمهور، دریابد.

شناسایی شخصیت افراد این امکان را به صاحبان صنایع و مشاغل می دهد تا رفتار خود را برای جذب افراد بر اساس شخصیت افراد، تغییر حالات شخصیتی آنان هماهنگ کنند.

با پیشرفت های بشر در زمینه های مختلف تکنولوژی، آن چه نگران کننده است حریم خصوصی افراد می باشد و این درحالیست که صاحبان این غول های اجتماعی مدعی هستند از سیاست هایی که به کاربران کنترل کاملی از عملکرد دیجیتالی شان می دهد، حمایت کاملی می کنند.

پیش از این خبرهایی منتشر شده بود که از قصد فیس بوک به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست های دولت آمریکا در دیگر کشورها خبر دادند. (فارس)

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!