پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۹:۳۶
کد مطلب: 2870
۶
۲۱

امان از سکوت مردانه! با کم حرفی شوهرم چه کنم؟

امان از سکوت مردانه! با کم حرفی شوهرم چه کنم؟
خانمی با خوشحالی از سر كار به خانه می‌آید تا به شوهرش خبرهای خوبی بدهد. وقتی به خانه می‌رسد با هیجان به شوهرش اطلاع می‌دهد كه در شغلش ترفیع یافته است و می‌خواهد جزئیات را مو به مو با او در میان بگذارد. اما شوهر، طبق معمول، تمایلی به صحبت كردن و یا شنیدن نشان نمی‌دهد. او تنها لبخندی می‌زند و تبریك می‌گوید و سپس به سراغ كارهای خود می‌رود. این خانم برای هزارمین بار از خود می‌پرسد كه چرا او و شوهرش خیلی كم با هم حرف می‌زنند و چرا او تمایلی ندارد در مورد ارتقای شغلی من بیشتر بداند. این خانم می‌گوید: «من می‌دانم كه او به من اهمیت می‌دهد و از پیشرفت من خوشحال می‌شود. هر وقت از او می‌پرسم آیا مشكلی وجود دارد، می‌گوید نه، همه چیز عالی است، اما به گمان من این‌طور نیست. در حقیقت، سكوت او به شدت بر رابطه ما تأثیر گذاشته. من احساس آزردگی، عصبانیت و گیجی می‌كنم.»

می‌خواهم موضوعی را بگویم كه شاید بسیاری از خانم‌ها نشنیده باشند. بهتر است بی‌پرده بگویم اینكه آقایان بر خلاف تصور خانم‌ها چندان هم كم حرف نیستند. بسیاری از زنان تصور می‌كنند كه همسرانشان قوی ولی خیلی كم حرفند. در واقع خانم‌ها در شگفتند كه این همسران قوی چرا درباره احساسات و افكار خود چیزی نمی گویند یا به‌ اصطلاح همه اش توی خودشان هستند.
 اما، واقعیت این است كه مردان هم دوست دارند در باره امید‌ها و آرزو‌ها، ترس‌ها و افكار، احساسات و عواطف خود حرف بزنند. شما سعی می‌كنید ساعتی را با همسرتان و به دور از جار وجنجال بچه‌ها تنها بمانید به آن امید كه شاید كمی هم در باره خودتان و زندگی مشتركتان با هم گفتگو داشته باشید اما، غالبا مثل مجسمه ابوالهول ساكت می‌ماند.
آن وقت است كه از خودتان می‌پرسید:
چی شده؟ چرا چشم از تلویزیون بر نمی دارد؟
چرا از خودش، روابطمان یا مسائل و مشكلات مالی كه داریم حرفی نمی‌زند؟
چرا به سر و وضع خانه نمی‌رسد؟
چرا نمی تواند 10 دقیقه، فقط 10 دقیقه، از خودش، كارهاش و از خودمان برایم بگوید؟!
در واقع، از هر 5 زن، یكی از اینكه همسرش با او ارتباط كلامی خوبی ندارد، گله مند است.
30 در صد آقایان هم مهم‌ترین دلیل اختلاف در زندگی مشتركشان را، ناتوانی آنان در ایجاد ارتباط كلامی با همسرانشان می‌دانند. به راستی چرا؟
پاسخ این است: حتی مردانی كه علاقه‌مندند در باره احساسات و عواطف و خواسته‌های خود با همسرانشان حرف بزنند یا درد دل كنند؛ یعنی با آنها رابطه كلامی برقرار كنند، این را كاری ساده و راحت نمی بینند.
روان‌شناسان می‌گویند كه درمان سكوت بر 50 تا 70 درصد از زندگی‌های زناشویی تأثیر می‌گذارد.
دبورا تانن، زبان‌شناس، می‌گوید در آغاز رابطه، مرد بیشتر صحبت خواهد كرد تا خواسته‌های خود را اعمال كند. سپس، به تدریج، صحبت‌های او كمتر و كمتر  می‌شود. اما زن هنگامی كه با مردی احساس راحتی كند، بیشتر صحبت می‌كند.
یكی از عمده‌ترین دلایلی كه زنان و شوهرانشان در ارتباط برقرار كردن با همدیگر مشكل دارند این است كه آنها تصورات متفاوتی ازموضوع صحبت خود دارند.
در ادامه سه شكایت رایج‌تری كه زنان در این مورد دارند ذكر می‌شود.

در مورد احساساتش حرف نمی‌زند
برخی زن‌ها می‌گویند كه شوهرانشان هنگامی كه ناراحت یا افسرده‌اند صحبت نمی‌كنند. این سكوت برای زنان كشنده است، زیرا به فكر فرو می‌روند كه چه مشكلی پیش آمده است. روان‌شناسان می‌گویند كه این به طور طبیعی اتفاق می‌افتد. زیرا پسران و دختران در طول دوران رشد می‌آموزند كه هیجاناتشان را به طور متفاوتی ابراز كنند. طی دوران رشد، دختران برای اینكه احساساتشان را بروز دهند تشویق می‌شوند و پسران می‌آموزند كه این كار زنانه، بیهوده و بی‌نتیجه است. بنابراین، مردان با در خود فرو رفتن به این فكر می‌كنند كه برای مواجهه با مشكل چه راهكارهایی وجود دارد.   دلایلی  وجود دارد كه باعث می ‌شود مردان به جای بیان احساسات خود لب فرو بندند؛
ممکن است کم حرفی همسرتان ناشی از عوامل زیر باشد:
- محصول فرهنگ خانواده ای است که در آن افراد خانواده کمتر ارتباط برقرار می کردند.
 - تجربه مثبت از گفتگو با همسر خود ندارد. زنان، همیشه در صحبت كردن گوی سبقت را از دیگران می‌ربایند. البته، آقایان این را به‌خوبی می‌دانند؛ ونیز می دانند كه بیش از یک سوم زنان عقیده دارند كه مردها به‌ كلی نمی توانند با همسرانشان رابطه كلامی خوبی بر قرار كنند و قادر به درک آنان نیستند و نتیجه اینكه، مردها از حرف زدن خیلی می‌ترسند؛ چون اگر ضمن صحبت اشتباه كنند، دچار درد سر می‌شوند.
- زن از شوهرش بیش از اندازه انتظار دارد. مرد‌ها در خانه نیاز به آرامش دارند؛ از نظر یك زن، وقتی مرد قدم به خانه می‌گذارد باید از سیر تا پیاز همه آنچه را كه طی روز در بیرون از خانه برایش اتفاق افتاده با همسرش در میان بگذارد. بنا براین، وقتی مرد از محیط كاری پر تنش به خانه بر می‌گردد و با همسری روبرو  می شود كه انتظار دارد با او وارد یك بحث جدی بشود، تنها یك راه برایش می‌ماند؛ گریز از ورود به بحث و البته گاهی اوقات هم برعكس تسلیم می شود. مرد‌ها دوست ندارند در تنگنا قرار گیرند و مثل یک شاهد عینی یا مجرم از سوی همسر خود زیر بمباران سؤال قرار گیرند.
وقتی زن از همسرش می خواهد كه بیشتر با او به گفتگو بنشیند و مرد در مقابل این خواست همسرش مثل گذشته بر خورد می كند، اختلافات آنها بالا می‌گیرد.
 - احساس می کند حرف اساسی ندارد و اگر حرف بزند کوچک می شود. چرا که مردها كمی وحشتزده هستند؛ بی‌تردید، زنان در ایجاد رابطه با دیگران مهارت بسیار دارند.
زنان معمولا بعداز نوشیدن یكی دو فنجان چای و كمی گپ زدن، شروع به پرسش می‌كنند؛ با تمام انرژی حرف می‌زنند؛ از همه چیز سر در می‌آورند؛ از هر دری سخن می‌گویند؛ و در این كار چنان استادانه عمل می‌كنند و تمامی مهارت‌ها و ترفند‌های خود را به‌كار می برند كه همواره و در بسیاری از مواقع سر رشته كلام را در دست می‌گیرند.
با توجه به علل فوق، زن در ایجاد فضای گرم و صمیمی در ارتباط با شوهر نقش بسزایی دارد. در چنین فضایی است که شوهر با احساس آرامش، عظمت و بزرگی، به راحتی با همسر خود ارتباط برقرار می کند و زن نیز از نظر روحی ارضای کامل می شود.
برعکس هر گونه سرزنش، تحقیر و یا مقایسه کردن با دیگران، علاوه بر افزایش کم حرفی او، رابطه عاطفی بین آنها را نیز خدشه دار می کند. هر انسانی بنا به فطرت اولیه خویش به بر قراری ارتباط و گفتگو با دیگران علاقه مند است و اگر شرایط درست آن فراهم شود، حتماً ارتباط برقرار می کند. اگر به هر دلیلی حتی به وهم و خیال، احساس ناامنی کند، ارتباط خود را قطع می کند. اگر زن فضای محبت آمیز و همراه با مقبولیت برای شوهر خود فراهم کند از ارتباط شوهرش برخوردار خواهد شد. نکته مهم این است که انسان ها با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام با توجه به شخصیت خود رفتار می کنند.  «بگو هر انسانی بر حسب ساختار روانی خود عمل می کند.»  
مثلاً افراد درون گرا، معمولاً کم حرف می زنند و افراد برون گرا، خیلی سریع ارتباط برقرار می کنند و با افراد گفتگو می کنند؛ از این رو نباید از افراد درون گرا رفتار برون گرا را انتظار داشته باشیم. در زندگی جمعی مخصوصاً در زندگی خانوادگی باید انتظار ما از افراد متناسب با روحیه و توانایی آنها باشد.

برای اینکه شما بتوانید از ارتباط بهتری با همسرتان برخوردار باشید، می بایست به نکات زیر توجه کنید:
-تفاوت روانی مرد و زن را بپذیرید. مردان دوست ندارند مورد پرسش همسرشان قرار بگیرند، از این رو منتظر باشید او خودش اگر صلاح دید، مطالبی از وقایع بیرون را بازگو کند.
 - به تفاوت های فردی توجه کنید. همسر خود را با هیچ کس مقایسه نکنید و او را همان گونه که هست بپذیرید.
 - با فراهم کردن فضایی پر از محبت و آرامش، از گفتگوی شوهر خود بیشتر بهره مند شوید.
 - از هر گونه سرزنش و تحقیر همسر خود بپرهیزید؛ سرزنش و تحقیر مرد موجب قطع ارتباط کلامی با شما خواهد شد. همواره شوهر خود را تمجید کنید و نکات مثبت اخلاقی او را بر زبان بیاورید.    

پیگیر حرف نمی‌شود و گفت‌وگو را ادامه نمی‌دهد
نوع گفت‌وگوی زنان كه گفت‌وگوی آزاد است اغلب باعث می‌شود كه مردان دنبال حرف را نگیرند. زنان به جزئیات شخصی علاقه‌مندتر هستند. آنها از شوهرانشان انتظار دارند در این نوع گفت‌وگو شركت كنند، اما اغلب مردها نمی‌دانند چگونه می‌توانند این كار را بكنند. برای مرد صحبت صمیمی به معنای حرف زدن از احساسات و جزئیات شخصی نیست. مرد تمایل دارد در مورد مباحث تكلیف محوری مثل فرستادن بچه‌ها به دانشگاه و افزایش مالیات و حقوق بحث كند. او نمی‌تواند به موضوعی بپردازد كه نمی‌تواند بر آن تأثیر بگذارد.
با همه صحبت می‌كند، جز من  برخی زن‌ها گله می‌كنند هنگامی كه شوهرانشان از سر كار به خانه می‌آیند، به آنها می‌گویند حوصله صحبت كردن ندارند، چون خیلی خسته‌اند اما اگر همان موقع یك دوست با آنها تماس بگیرد، زمان زیادی با او صحبت می‌كنند. برای زن گفت‌وگو نشان‌دهنده دلبستگی، علاقه و محبت است. اما برای مرد گفت‌وگو كار است، زیرا آنها از آن برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران و بازگو كردن اطلاعات استفاده می‌كنند. در خانه آنها تمایل دارند آرامش داشته باشند و دوست ندارند بحث كنند. زنان و مردان به رغم دیدگاه‌های متفاوتشان، می‌توانند مشكلات ارتباطی‌شان را حل كنند.
پس برای اینكه شوهرتان با شما درد دل كند این راهبردها را به كار گیرید:
 زمان مناسبی را برای گفت‌وگو انتخاب كنید: این مسئله بسیار مهم است. شما ممكن است كه بسیار علاقه‌مند باشید كه بعد از بازگشت از كار، با شوهرتان صحبت كنید، اما او در آن موقع نیاز به آرامش داشته باشد. پس بهترین راه این است كه بعداً گفت‌وگو كنید.  
در مقابل سكوت شوهرتان سكوت نكنید: گاهی اوقات سكوت مرد باعث ایجاد احساس ناكامی و عصبانیت در زن می‌شود. برای اجتناب از این موقعیت، موقعی كه شوهرتان پاسخ نمی‌دهد سكوت نكنید. به او بگویید: «می‌توانی به من بگویی چرا برای تو سخت است بگویی به چه فكر می‌كنی؟» اگر او باز هم پاسخ نداد، راحت از كنار سكوتش رد نشوید. به او بگویید تمایل دارید در مورد آینده صحبت كنید. او را متوجه كنید كه شما انتظار شنیدن پاسخ دارید.

جزئیات را بپرسید: سؤالات دقیق بپرسید. این‌گونه سؤال نكنید كه «امروز كار چطور بود؟»، زیرا او می‌تواند در یك كلمه جواب بدهد كه عالی بود یا افتضاح بود. در مقابل، از جزئیات كارش سؤال كنید. مشخص‌تر شدن سؤال باعث می‌شود كه او با احتمال بیشتری به سؤال شما به طور جزئی و با دقت پاسخ بدهد. 

مراقب اشاره‌های غیركلامی‌تان باشید: اگر شما هنگام صحبت كردن كتاب ورق بزنید، كار را برای اینكه شوهرتان ساكت بماند آسان كرده‌اید. برای بهتر شدن گفت‌وگو سعی كنید حالت چهره‌تان خنثی باشد، بدنتان آرام و لحن صدایتان نه بسیار بلند باشد، نه بسیار آرام. در ضمن تماس چشمی برقرار کنید.
 علائق مشتركتان را توسعه دهید: زوج‌هایی كه همه توجهشان را بر بچه‌ها یا كارشان متمركز می‌كنند اغلب درمی‌یابند كه بسیار كم با همدیگر صحبت می‌كنند. شركت در فعالیت‌های متفاوت و جدید از جمله پیاده‌روی ومسافرت همراه با همسرتان باعث می‌شود كه شما به مقدار بسیار بیشتری با همدیگر صحبت كنید.
دقت گوش دهید: هنگامی كه شوهرتان صحبت می‌كند، به حرف‌های او توجه كنید و اجازه ندهید ذهنتان منحرف شود. مهارت‌های گوش فرادادن فعال را به كار ببرید. چیزی را كه شوهرتان می‌گوید به زبان خودتان بازگو كنید. هنگام صحبت او مخالفت نكنید و وسط حرف‌هایش نپرید. گوش فرا دادن فعال می‌تواند به او كمك كند تا راحت باشد.
 منصفانه بحث كنید: اكثر زوج‌ها نمی‌دانند كه چگونه بحث سالمی داشته باشند. بسیاری از مردان تلاش می‌كنند به طور كلی از بحث كردن اجتناب كنند، زیرا می‌ترسند كه این بحث تبدیل به یك مشاجره توان‌فرسا شود. برای مقابله با این مسئله یاد بگیرید كه سازنده بحث كنید. از به كار بردن الفاظ منفی، جملاتی كه با «تو هرگز...» یا «تو همیشه...» شروع می‌شوند، ایجاد احساس گناه و دوباره مطرح كردن اشتباهات گذشته اجتناب كنید. در مورد اینكه اكنون چه احساسی دارید صحبت كنید و به نقشتان در بروز مشكل اشاره كنید. همه تقصیرها را به گردن شوهرتان نیندازید؛ حتی اگر فكر می‌كنید واقعاً در این مورد خاص او مقصر است.
 از روان‌شناسان كمك بگیرید: اگر شما راهبردهای بالا را به كار گرفتید اما هنوز مشكل وجود دارد، سراغ مشاور بروید.


همشهری آنلاین
سپیده دانایی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

شیوا
مطالب خیلی خوب بود بطوریکه با خواندن انها خصوصیات همسرم تداعی میشد یعنی کاملا خصوصیات یک مرد به تصویر کشیده شده بود. ممنون
دقیقا انگار که خوصوصیات شوهر منه اما کاش به جای ما زنا یه کم مردها هم به فکر روابط مشترک بودند
نرگس
سلام . به نظرم خوب بود امیدوارم با استفاده از این مطالب مشکلم حل بشه . مرسی از راهنمائی شما
sadaf
Iran, Islamic Republic of
Inha hame dar vojude hamsaram hast va man zajr mikesham
طاها
Iran, Islamic Republic of
شوهر بی انصاف
شبنم
Romania
مطالب واقعا عالی بود، دقیقا نامزد من هم اینطوریه و این خصوصیات واقعا اذیتم میکنه... به امید درست شدن همه رابطه ها
ممنون ازتون
بفراو
Romania
سلام وخسته نباشيد، خوب بود فكر ميكردم كمتر مردي مثل شوهرم هستش خيلي كم حرف، مبينم دوستان هم رنج ميبرندبه اميد اينكه يه روزي درست بشن بيشتر اين عذابم ميده كه با اين كم حرفيشون خيانت هم ميكنند، راه حل اين جيه كه اصلا نميشينند حرفي بزنند اشتباه شون رو توجيه كنند؟
تنها
Iran, Islamic Republic of
همسرمن فقط بامن میل به صحبت کردن ندارد بادوستان مخصوصا خانواده اش مخصوصا مادرش که سیرتاپیاز زندگیش رابه وی میگوید خیلی خوب حرف میزند
reihan sogoli
Romania
من تا الان فکر میکردم کم حرفی شوهرم و اینکه تو حرف زدن و صحبت کردن نمیتونه رشته کلام رو دستش بگیره و این حالت هاش باعث میشد برای من جذابیت نداشته باشه رو میزاشتم رو این حساب که حتما شوهرمن بچه س واسه همین ناشی بازی درمیاره فکر میکردم بقیه مردها که مثل شوهرمن تحصیلکرده اند تو ارتباط برقرار کردن و حرف زدن خیلی مهارت جذابیت دارند. ولی انگار این خصوصیت اکثر مردهاس, و اکثر ما دخترا اذیت میشیم.
بیتا
Iran, Islamic Republic of
مطلبتون عالیه اما من همه اینهارو چند ساله دارم انجام میدم اما هیچ فایدهای نداره واقعا خسته شدم هرچی هم میگم فایدهای نداره من وهمسرم واقعا عاشق همیم اما این مشکل واقعا عصبیم کرده چکارکنم؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
من الان میخوام با چنین مردی نامزد کنم واقعا تردید دارم که بعد از گذشت زمان نه چندان زیادی حوصله ام سر نمیره ایا !؟خیلی می ترسمممم
واقعا مرد خوبیه ذاتا اما حرف نمیزنه!
Iran, Islamic Republic of
نه اصلا با همچین مردی ازدواج نکن کم حرف بودن دبه مرور زمان در روابط دیگر زناشویی هم تاثیر میزاره
مهسا
Iran, Islamic Republic of
منم همينجوري
سارا
Iran, Islamic Republic of
من با مردی نامزد کردم که در حرف زدن و بیان احساساتش هیچ مشکلی نداشت,ولی مشکلات زیادی در طول دوران نامزدی داشتیم که باعث شده کم حرف بشه و حتی وقتی وادارش میکنم کلافه میشه,یک ماه تا ازدواجمون بیشتر نمونده واقعا ترسیدم و .خودش میگه بعد از ازدواج بهتر میشه.اما من واقعا میترسم.
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام من دقیقا مشکلم همینه و نمیتونم با خانومم ارتباط کلامی برقرار کنم تو خونه که میرسم چیزی به ذهنم نمیرسه و فکر می کردم من اینطوریم ولی مثل اینکه مشکل همگانیه
کسی میتونه منو راهنمایی کنه چیکار کنم چه صحبتی تو خونه بکنم یه راهکار میخوام چون خانوممو خیلی دوست دارم و دلم نمیخواد اذیت بشه
ستاره 1366
Iran, Islamic Republic of
همسر من هم ساعت کاری زیادی داره و دو سه ساعت در روز خونه میاد و اصلا راجع به کارش و دوستآن یا اتفاقات روز مره یا احساسش به من حرفی نمیزنه فقط لبخند میزنه میگه همه چی روبراهه و هر سوالی رو با یک جمله کوتاه جواب میده حتی موقع نهار تلوزیون میبینه و وقتی من واسش حرف میزنم چشم از تلوزیون بر نمیداره😕
ستاره
Iran, Islamic Republic of
به نظر من 99 درصد خانوم ها به خودشون و زیبایی شون برای همسرشون خیلی میرسن اما آقایان اصلا توجهی نشان نمیدن و انگار نادیده میگیرن این باعث میشه حس زیبایی زن ارضا نشه و زیباییش رو تو خیابون به نمایش بزاره تا دوست اشنا و غریبه ازش تعریف کنن.واقعا مردها خیلی درک و شعور پایینی نصبت به نیازهای روحی زنان دارند...ای کاش قبل ازدواج یک کلاس شناخت جنس مخالف براشون بزارن و تا نمره کامل نیاوردن حق ازدواج ندهند.من که کلافه میشم
Iran, Islamic Republic of
منم واقعا خسته شدم طوریه که دارم به جدایی فک میکنم چرا همش من باید برا حفظ زندگی تلاش کنم
م
Iran, Islamic Republic of
مردان هیچ چیز را دوست ندارند...
پاسخگویی
Iran, Islamic Republic of
سلام
آیا شما با فعالیتهای مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی خراسان رضوی آشناهستید ؟

این مرکز در موضوعات ذیل پاسخگوی سؤالات شمااست :

✍ مشاوره خانواده

✍ مشاوره کودک و نوجوان

✍ مباحث اخلاقی و تربیتی

✍ احکام شرعی

✍ علوم قرآن و حدیث

✍ کلام و اعتقادات

شمامیتوانید سؤالات خود را به چهار شیوه ذیل ارسال نمایید و پاسخ دریافت کنید

1- ارتباط تلفنی با شماره(096400)
2- ارسال سؤال از طریق پیامک به شماره 30007461
3-گفتگوی آنلاین با کارشناسان درسایت www.eporsesh.com
4-ارسال سؤال در سایت www.eporsesh.com
:point_left:🏽 کانال تلگرامی: https://telegram.me/eporsesh
مینا
Iran, Islamic Republic of
خیلی نا امید کننده هست..منم همین مشکل رو دارم و همیشه حس میکنم واسش مهم نیستم ..هروقت ازش خواستم صحبتی کنه گفته چیزی ب ذهنم نمیرسه.خیلی ناراحتم و حس میکنم این موضوع داره روی دوست داشتنی نسبت بهش تاثیر منفی میذاره
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...