جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۰
کد مطلب: 28739
۰

شیوه‌های «تقلب» در امتحانات مدرسه+تصاویر

به گزارش فارس، «تقلب» موضوعی ناخوشایند است که همگان کم و بیش با آن آشنا هستند و در این مجال در نظر داریم تا موضوع تقلب در امتحانات مدرسه توسط برخی دانش‌آموزان را بررسی کنیم.

خود واژه تقلب به معنای حقه بازی، دغلکاری و کاری به نفع خود و ضرر دیگران انجام دادن است که متأسفانه این حرکت نامأنوس در بین برخی دانش‌آموزانی به وفور وجود دارد.

در سالهای اخیر به دلیل مسائل و محافظه کاری‌های خاص هیچ گاه آماری از تقلب در مدارس ارائه نشده است و از طرفی هم مشخص نیست که چه تعدادی از دانش‌آموزانی که در امتحانات تقلب انجام داده‌اند توسط مسئولان مدرسه شناسایی شده‌اند.

اما اینکه در زمان برگزاری امتحانات برخی دانش‌آموزان به دنبال تقلب به شیوه‌های مختلف هستند بر کسی پوشیده نیست.

هنگامی که از دانش‌آموزی تقلب گرفته می‌شود و علت انجام این کار از وی پرسیده می‌شود، او ناتوانی در پاسخ دادن به سوالات، نبود وقت کافی برای مطالعه، عدم مطالعه دروس، اهمیت نداشتن خواندن دروس، تنبلی، خود زرنگ پنداری و بسیاری مشکلات دیگر را از علل انجام این کار می‌داند.

مدیر، معاونان، ناظم و معلمان مدارس همیشه در تلاش هستند تا جلوی انجام تقلب توسط برخی دانش‌آموزان را بگیرند و در برخی موارد هم موفق بوده‌اند، اما تقلب اندک دانش‌آموزان در امتحانات مدارس به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود.

از جمله شیوه های تقلب در امتحانات می‌توان به نوشتن تقلب روی کف دست، روی ساعد، بین انگشتان دست، روی مچ و ساق پا، نوشتن روی کفش، نوشتن روی دستمال کاغذی، روی تکه‌های کوچک کاغذ، روی صفحه جلد دفتر و کتاب، روی میز و نیمکت، روی دیوار، استفاده از موبایل، استفاده از گوشی تلفن همراه، نوشتن از روی دست نفرات جلویی و کناری، روی خط کش، بین یا پشت ماشین حساب، استفاده از خودکارهای پرچم‌دار و استفاده از جا میز اشاره کرد.

*یکی از معلمان: مدام جای دانش‌آموزان را در امتحانات عوض می‌کنم

یکی از معلمان مقطع متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص تقلب اظهار داشت: موضوع تقلب متأسفانه در برخی مدارس وجود دارد که مدیران مدارس به شدت به دنبال آن هستند تا جلوی این کار گرفته شود.

وی افزود: در کلاس درسم بیشتر از 30 دانش آموز حضور دارد و در زمان برگزاری امتحانات به جهت اینکه جلوی انجام هرگرنه تقلب را از دانش آموزان بگیرم جای آنها را مدام عوض می‌کنم.

این معلم مقطع متوسطه تصریح کرد: البته این موضوع نسبت به سالهای قبل تغییر چندانی نداشته است و در سالهای گذشته نیز با چنین مشکلاتی در اندک مناطقی مواجه بوده‌ایم اما به نظر می‌رسد تفکرمحوری باید جایگزین حافظه‌ محوری شود.

*عمادی: امکان تقلب در سالن امتحانات نهایی وجود ندارد

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس گفت: تقلب در امتحانات نهایی (هماهنگ) اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: چینش دانش‌آموزان در سالن امتحانات پایه سوم متوسطه و پیش‌دانشگاهی به نحوی است که بیشترین فاصله وجود دارد و در برخی مواقع برگه‌های امتحانی مختلف است که امکان تقلب وجود ندارد.

عمادی در پاسخ به این پرسش که «اندکی از دانش‌آموزان ممکن است برگه‌های کوچک به همراه داشته یا روی دست مطالبی را بنویسند، در این موارد چه برخوردی انجام می‌شود؟»، خاطرنشان کرد: چنین استفاده‌ای در سالن امتحانات نهایی نیست مگر اینکه دو خط روی دست نوشته باشند که نمی‌توانند استفاده‌ای کنند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه چقدر این اتفاق در امتحانات انجام می‌شود، تصریح کرد: در امتحانات نهایی خیلی کم و به ندرت موضوع تقلب انجام می‌شود؛ اگر چنین موردی رخ دهد توسط مسئولان سالن صورتجلسه می‌شود و بر مبنای ضوابط با متخلفان برخورد لازم انجام خواهد شد.

عمادی در پاسخ به این پرسش که «آیا تقلب در امتحانات داخلی مدارس رخ می‌دهد؟» گفت: معلمان در طول سال تحصیلی امتحانات مختلفی از دانش‌آموزان می‌گیرند که در این بین معلم حضور دارد؛ کسر شأن است دانش‌آموزی در حضور معلم بخواهد تقلب کند زیرا معلمان هم اجازه چنین کاری را نمی‌دهند، اما اندکی دانش‌آموز هستند که از روی شیطنت و زرنگی این کار را انجام می‌دهند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: آیین نامه‌ای در این خصوص وجود دارد، از فردی که به جای دانش آموز دیگری سر جلسه امتحان رفته باشد تا آوردن جزوه، برگه و یادداشت در جریان امتحان مطابق قوانین برخورد می‌شود و کمیسیون خاصی این موضوعات را بررسی می‌کند.

به گزارش فارس، البته در مواردی که اندک افرادی به طرق مختلف به دانش‌آموزان نمره در ازای هیچگونه زحمتی در امتحانات می‌دهند نیز نوعی تقلب محسوب می‌شود که خوشبختانه از این موارد بسیار نادر وجود دارد؛ اما موضوع مدارس غیردولتی نیز شرایطی متفاوت در امر نمره دهی به دانش‌آموزان را پیش آورده است.

بر این اساس، مدارس غیردولتی بعضاً در شرایطی به راحتی نمرات بالا به دانش‌آموزان می‌دهند تا اولیای آنها هم‌چنان راغب باشند که فرزندشان در مدرسه غیردولتی به تحصیل ادامه دهد اما در زمان برگزاری امتحانات نهایی این موضوع خود را جلوه‌گر می‌کند و شاهد این ماجرا نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان محصل در مدارس غیردولتی است که در پایان سال گذشته وضعیت نامطلوبی را رقم زد و این موضوعات نیز از مصادیق تقلب در نمرات است.

به گزارش فارس، موضوع تقلب هر روز باید به سمت منسوخ شدن حرکت کند و این موضوع با همکاری معلمان و ارباب مدرسه امکان پذیر است.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .