جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۱
کد مطلب: 28773
۰

علل چاق شدن افراد چیست؟

19-373.jpg

یک روانشناس گفت: ژنتیک، تغذیه‌ی بیش از حد در 2 سال اول زندگی، چاقی روانی، چاقی اکتسابی، عامل فرهنگی، چاقی واکنشی، نوع فعالیت هیپوتالاموس، طبقه‌ی اجتماعی، محرومیت غذایی پیشین و ... می‌تواند از علل چاقی افراد باشد.

 

«علی سلیمانی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چاقی یکی از مشکلاتی است که در حد زیادی در جامعه مطرح است و اکثر خانواده‌ها با آن دست به گریبانند.

 

وی افزود: بیان اینکه چه تعدادی از افراد جامعه به چاقی مبتلا هستند، کار مشکلی است چون اولاً معیاری که برای چاقی در نظر گرفته شده، متفاوت است و گروهی 15 و گروهی دیگر 20 درصد اضافه وزن را نشانه‌ی چاقی می‌دانند.

 

این روانشناس خاطرنشان کرد: گروهی نسبت چربی بدن را در نظر می‌گیرند و عده‌ای نیز میزان رواج چاقی، لذا عواملی مانند جنس، سن و وضعیت اقتصادی - اجتماعی در این معیار تفاوت می‌کند. با وجود این مشکلات آمارهای موجود نشانگر آن است که حدود 30 درصد جمعیت به چاقی مبتلا هستند.

 

سلیمانی در رابطه با علائم چاقی در افراد تصریح کرد: افراد چاق اغلب تنگی نفس دارند، به کمی اکسیژن، افزایش گازکربنیک و نارسایی قلب دچارند و نارسایی در کار کلیه آنان دیده می‌شود.

 

وی ادامه داد: عفونت دستگاه تنفسی بیشتر شده و به علت زیادی وزن اغلب زمین می‌خورند و اکثراً زانوها ضربه می‌بیند، چربی زیر پوست و ضخامت چین پوستی در نخستین سال زندگی زیاد است اما سپس کاهش می‌یابد.

 

این روانشناس خاطرنشان کرد: در دوره‌ی بلوغ پسرها لاغر اما دختران چاق می‌شوند، احتمال کاهش طول عمر در افراد چاق وجود دارند و تعدادی از کودکان چاق متهاجم و گروهی دیگر برعکس گوشه‌گیر و افسرده هستند.

 

سلیمانی تصریح کرد: چاقی روانی حالتی از پرخوری به‌علت تسکین روانی است و بیشتر در کودکان نوروتیک دیده می‌شود و در بزرگسالان معمولا با استفاده از داروهای ملین با استفراغ خودالقایی همراه است.

 

وی ادامه داد: در برخی خانواده‌ها این عامل آموختنی است یعنی کودک وقتی گریه می‌کند مادر برای ساکت کردن به او شیرینی می‌دهد و کودک یاد می‌گیرد که موقع ناراحتی باید چیزی بخورد که این حالت را چاقی اکتسابی می‌گویند.

 

این روانشناس در رابطه با چاقی واکنشی نیز اظهار کرد: این گونه افراد در حالت افسردگی زیاد می‌خورند و در این حالت منع آنها از خوردن زیاد نه تنها مؤثر نیست بلکه موجب تشدید آن نیز می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی والدین مشکل ابراز عشق و دوستی خود به کودکان‌شان را دارند و آن را از طریق خوراندن غذای زیاد به بچه و چاق کردن او نشان می‌دهند و چاقی را نشانه‌ی مراقبت خوب می‌دانند.

 

سلیمانی گفت: بین طبقات اجتماعی پائین و چاقی رابطه‌ی مستحکمی وجود دارد، چون مادران این طبقه بیشتر غذاهای نشاسته‌دار به کودک می‌دهند که به چاقی منجر می‌شود.

 

این روانشناس نوع فعالیت هیپوتالاموس را نیز یکی دیگر از علل چاقی دانست و گفت: شماری از کودکان حس سیری ندارند یا در آنها ضعیف است که به فعالیت هیپوتالاموس مربوط می‌شود.

 

سلیمانی در رابطه با نحوه‌ی درمان این عارضه خاطرنشان کرد: برای درمان چاقی شیوه‌هایی در گذشته اعمال می‌شده که به روش‌های سنتی معروف است که از آن جمله تشویق فرد چاق به فعالیت جسمانی و ورزش خصوصاً پیاده‌روی، تجویز رژیم غذایی مناسب و تشویق آنان در صورت نگهداری رژیم و ... است.

 

وی یادآور شد: اگر چاقی به خاطر مشکلات روانی باشد باید در برطرف کردن ناراحتی روانی اقدام کرد و در این مورد شیوه‌ی رفتار درمانی توصیه شده است.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.