جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۶:۴۲
کد مطلب: 28793
۱

۱۵ نشانه سرطان برای مردان

۱۵ نشانه سرطان برای مردان

به گزارش فارس، کارشناسان می‌گویند اگر مردان مراقب علائم خاصی از بیماری سرطان باشند و با مشاهده کردن این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنند، از مزایای بسیار زیادی بهره‌مند خواهند شد. برخی از‌ این علائمی که در مردان بروز می‌کند مختص مردان است و قسمت‌های خاصی از بدن را در بر می‌گیرد و حتی ممکن است مستقیماً به احتمال وجود سرطان اشاره داشته باشد (به‌عنوان مثال، توده‌ای که در پوست بیضه یا در خود بیضه ظاهر می‌شود).

علائم دیگر اما مختص مردان نیست. به‌عنوان مثال، ممکن است دلایل متعددی برای دردی وجود داشته باشد که بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و شاید ناشی از سرطان نباشد؛ اما، ‌این وضعیت به معنی آن نیست که بدون مراجعه به پزشک می‌توان احتمال وجود سرطان را رد کرد.

تغییرات در ناحیه سینه

اکثر مردان احتمالاً هرگز به این فکر نمی‌کنند که شاید دچار سرطان پستان باشند. سرطان پستان در مردان رایج نیست، اما محققان می‌گویند احتمال بروز ‌این سرطان در مردان وجود دارد و اگر مردی در ناحیه پستان خود متوجه توده جدیدی شود باید به پزشک مراجعه نماید.

علاوه بر آن، محققان چند نشانه نگران‌کننده دیگر را شناسایی کرده‌اند که زنان و مردان باید به آنها توجه نمایند.‌
این نشانه‌ها شامل موارد زیر است:
• چال افتادن یا چین خوردن پوست
• تو رفتن یا تو کشیدن نوک پستان
• قرمز یا پوسته‌دار شدن نوک یا پوست پستان
• ترشح نوک پستان

درد یا ناراحتی پیوسته یا طولانی در ناحیه‌ای از بدن

به هنگام پیری، مردم اغلب از وجود ناراحتی‌ها و درد‌های بیشتری آه و ناله می‌کنند. اما درد، هر اندازه هم که گنگ یا مبهم است، امکان دارد علامت زودهنگام برخی از سرطان‌ها باشد، گرچه اکثر شکایت‌های مربوط به درد ناشی از وجود سرطان نیست.

محققان می‌گویند در صورت وجود درد پیوسته یا طولانی باید به پزشک مراجعه شود.اکثر سرطان‌ها در مرحله‌ای از تکامل خود باعث ایجاد تب می‌شوند. در اغلب موارد، پس از آنکه سرطان از مکان اولیه خود گسترش می‌یابد و به قسمت دیگری از بدن حمله می‌کند، تب بروز می‌نماید. اما محققان می‌گویند که امکان دارد سرطان‌های خون مانند لنفوم یا لوسمی هم باعث ایجاد تب شوند. تبی که نتوان توجیهی برای وجود آن پیدا کرد نباید نادیده گرفته شود. اگر شخص اغلب احساس نماید بسیار خسته است و ‌این خستگی با استراحت نمودن کاهش نیابد، باید به پزشک مراجعه کند. محققان می‌گویند که در صورت خونریزی ناگهانی پوست یا پوسته‌دار شدن مفرط آن باید به پزشک مراجعه نمود. مشکل بتوان گفت تا چه مدت باید تغییرات پوست را زیر نظر گرفت و سپس، پیش از آنکه بسیار دیر شده باشد، به پزشک مراجعه کرد، اما اکثر کارشناسان می‌گویند ‌این مدت نباید از چند هفته تجاوز نماید.به گفته محققان، اشتباه است که تصور کنیم وجود خون در مدفوع ناشی از آن است که دچار بواسیر (همورویید) هستیم، زیرا ممکن است دلیل آن وجود سرطان روده بزرگ باشد.

تغییرات در بیضه یا در پوست بیضه

سرطان بیضه بیشتر از همه در مردان 20 تا 39 ساله اتفاق می‌افتد. محققان توصیه می‌کنند به هنگام مراجعه مردان برای انجام معاینات کامل پزشکی مربوط به سرطان، پزشک بیضه آنها را هم معاینه نماید. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند مردان خودشان ماهی یکبار بیضه‌های خود را معاینه کنند. هر تغییری که در اندازه بیضه‌ها مشاهده شود، مانند ظهور توده یا کوچک شدن بیضه‌ها، باید باعث نگرانی شود. علاوه بر آن، متورم شدن بیضه یا وجود توده‌ای در آن یا احساس سنگین شدن پوست بیضه را نباید نادیده گرفت. برخی از سرطان‌های بیضه با سرعت زیاد اتفاق می‌افتند، بنابراین ردیابی زودهنگام بسیار ضرورت دارد.

تغییرات در غدد لنفاوی

به تغییرات غدد لنفاوی مانند متورم، دردناک، گرم شدن و یا به رنگ مایل به قرمز درآمدن توجه شود.محققان می‌گویند پیدا شدن برآمدگی یا توده‌ای در غدد لنفاوی زیر بغل یا گردن، یا در هر جای دیگری از بدن، شاید دلیل نگران‌کننده‌ای داشته باشد. اگر غده‌ای لنفاوی بزرگتر و بزرگتر می‌شود، و ‌این وضعیت بیش از یک ماه ادامه داشته است، باید به پزشک مراجعه کرد.

تب

تب شدید بالای 39.4 درجه سانتی‌گراد یا تب مزمن، که معمولاً بیش از یک هفته ادامه دارد باید جدی گرفته شود. امکان دارد تبی که نتوان توجیهی برای آن پیدا کرد نشانه‌ای از وجود سرطان باشد و شاید هم نشانه‌ای از بیماری ذات‌الریه یا بیماری دیگری است که باید درمان شود.

کاهش وزن غیر ارادی

کاهش وزن غیرمنتظره یا بدون گرفتن رژیم‌غذایی باعث نگرانی می‌شود، زیرا وزن اکثر افراد به‌راحتی کاهش نمی‌یابد. اگر در یک دوره زمانی کوتاه، به‌عنوان مثال ظرف مدت چند هفته، بیش از 10درصد از وزن بدن مردی کم شود، بدون آنکه او به‌طور فعال تلاش کرده باشد وزن خود را کاهش دهد، او باید به پزشک مراجعه کند.


 درد آزاردهنده شکم و افسردگی

محققان می‌گویند هر مردی که شکم درد دارد و احساس افسردگی می‌کند به معاینه کامل پزشکی احتیاج دارد. گرچه امکان دارد ‌این علائم علتی غیر از سرطان داشته باشند، کارشناسان متوجه شده‌اند بین افسردگی و سرطان لوزالمعده رابطه‌ای وجود دارد. علائم دیگری که امکان دارد همراه با شکم درد و افسردگی اتفاق افتد شامل زردی (زرد شدن پوست و ناحیه سفید چشم) یا تغییر در رنگ مدفوع است (در اغلب موارد، مدفوع به رنگ خاکستری در می‌آید).

خستگی (بدنی یا روانی)

خستگی یکی دیگر از علائم مبهمی است که امکان دارد به‌وجود سرطان در مردان اشاره داشته باشد، اما ممکن است تعداد زیادی از مشکلات دیگر هم این علامت را به‌ وجود آورند. امکان دارد خستگی هم، مانند تب، پس از تشکیل و گسترش سرطان اتفاق افتد. اما برخی از محققان می‌گویند که ممکن است خستگی در مراحل اولیه سرطان‌هایی مانند لوسمی یا در برخی از موارد سرطان‌های روده بزرگ یا معده هم بروز کند.

سرفه پیوسته یا طولانی

سرفه پیوسته یا طولانی مخصوصاً اگر بیش از حدود سه هفته ادامه یابد مهم است البته سرفه کردن شخصی که سرما خورده است، آنفلوآنزا دارد و دچار انواع مختلف آلرژی است و غیرمنتظره نیست. گاهی اوقات سرفه کردن یکی از عوارض جانبی مصرف دارو است. اما محققان می‌گویند سرفه طولانی‌مدت، که آن را به‌عنوان سرفه‌ای تعریف می‌کنند که بیش از سه یا چهار هفته ادامه می‌یابد، نباید نادیده گرفته شود.‌این نوع سرفه کردن، که مراجعه به پزشک را الزامی‌می‌سازد، شاید یکی از علائم سرطان باشد، یا ممکن است نشانگر مشکلات دیگری مانند برونشیت مزمن یا برگشت اسید معده (رفلاکس) باشد.

سخت بودن بلع (غذا، مایعات، یا هردو)

ممکن است برخی از مردان بگویند عمل بلع برایشان مشکل شده است (دچار اختلال بلع شده‌اند) ولی یاد بگیرند چگونه با ‌این وضعیت بسازند و به زندگی خود ادامه دهند، و به مرور زمان رژیم‌غذایی خود را به رژیمی که مایع‌تر است تبدیل کنند و شروع کنند به اینکه مقدار بیشتری سوپ مصرف نمایند. اما امکان دارد سخت بودن عمل بلع نشانه‌ای از سرطان‌های دستگاه گوارشی مانند سرطان مری باشد.بنابراین اگر مردی در بلع غذا مشکل دارد، باید به پزشک خود اطلاع دهد.

تغییرات در پوست

تغییرات در پوست مانند تغییر رنگ، تغییر ضخامت، به‌راحتی خونریزی کردن پوست نیز جدی است.محققان می‌گویند مردان نباید تنها مراقب تغییرات در خال‌های پوستی خود باشند (که یکی از نشانه‌های مشخص سرطان پوست بالقوه است)، بلکه باید مراقب تغییرات در رنگدانه‌دار شدن (پیگمانتاسیون) پوست خود هم باشند.


 وجود خون در جایی که نباید وجود داشته باشد

محققان می‌گویند اگر مردی ببیند قسمتی از بدنش خونریزی می‌کند که قبلاً هرگز خونریزی نکرده بود، یا اگر خون بالا بیاورد یا خون تف کند، یا در مدفوع یا ادرارش خون وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه نماید.


تغییرات در دهان

اگر مردی سیگار می‌کشد یا توتون می‌جود، باید بسیار مراقب وجود لکه‌های سفید در داخل دهان یا بروز نقاط (spots ) سفید بر روی زبان خود باشد. امکان دارد‌ این تغییرات نشانگر لکوپلاکی یا leukoplakia باشد ( لکوپلاکی ناحیه‌ای پیش سرطانی است که ممکن است در اثر تحریک مستمر ‌ایجاد شود). امکان دارد لکوپلاکی پیشرفت کند و به سرطان دهان تبدیل شود.

 


مشکلات دستگاه ادراری

مشکلات دستگاه ادراری شامل نیاز شدید به ادرار مکرر، کند بودن جریان ادرار است. با پیر شدن مردان، مشکلات دستگاه ادراری به دفعات بیشتری بروز می‌کند، مانند نیاز شدید به ادرار کردن به دفعات بیشتر، ‌این حس که باید فوراً ادرار کنند، و احساس اینکه مثانه به‌طور کامل تخلیه نشده است. در اکثر مردان، ‌این مشکلات با پیر شدن آنها ‌ایجاد می‌شود. اما، اگر مردی متوجه هر کدام از ‌این علائم شود و این امر او را نگران کند، زیرا فعالیت‌های عادی او به‌دلیل وجود ‌این علائم مختل شده است، باید به پزشک مراجعه نماید، مخصوصاً اگر علائم شدیدتر شده باشند.

سوء هضم

بسیاری از مردان، مخصوصاً هنگامی‌که پیرتر شده‌اند، اگر دچار سوء هضم شدید شوند فکر می‌کنند دچار «حمله قلبی» شده‌اند، حتی اگر به تازگی و ضمن تماشای مسابقه‌ای بسیار طولانی غذا و نوشابه مفصلی صرف کرده باشند. اما ممکن است سوء هضم پیوسته یا طولانی نشانگر سرطان‌های مری، گلو، یا معده باشد و باید آن را به پزشک اطلاع داد. برعکس، اگر درد شدید باشد و باعث شود شخص «محکم سینه خود را چنگ بزند»، اکثر پزشکان این حالت را نشانه‌ای از حادثه قلبی به حساب می‌آورند که به مراقبت‌های اضطراری پزشکی احتیاج دارد.


 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.