جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ / ۱۵:۱۶
کد مطلب: 28809
۰

خوابگردی؛ علل و درمان آن

خوابگردی؛ علل و درمان آن
دکتر فائزه تاتاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انواع اختلالاتی که ممکن است در خواب رخ دهد، افزود: این رفتارهای غیرعادی ممکن است در ابتدا، انتها یا وسط خواب یا حتی هنگام بیدار شدن فرد از خواب رخ دهد.

وی وحشت خواب، تشنج شبانه، راه رفتن و حرف زدن در خواب و ... را از جمله اختلالات خواب عنوان کرد و افزود: راه رفتن در خواب یکی از مهم‌ترین این اختلالات است که در سن 4 تا 8 سالگی بیشتر رخ می‌دهد.

به گفته این پزشک متخصص، راه رفتن در خواب معمولا در سن بزرگسالی از بین می‌رود و بیشتر در مردان مشاهده می‌شود.
وی تاکید کرد: این حرکت معمولا در ثلث اول خواب و در خواب عمیق رخ می‌دهد و فرد حالت گیجی دارد، چهره‌اش بی‌حالت است، چشمانش خیره است و به هیچ مکالمه‌ای پاسخ نمی‌دهد.

تاتاری یادآوری کرد: فردی که در خواب راه می‌رود کاملا گیج است، جهت‌یابی خاصی ندارد و راحت به رختخواب هدایت می‎شود و به ندرت در برخی موارد حالت تهاجمی دارد و هوشیار است.

وی با بیان اینکه نباید راه رفتن در خواب را با تشنج شبانه اشتباه گرفت، تصریح کرد: در تشنج شبانه که معمولا با گرفتن نوار مغز تشخیص داده می‌شود، فرد به تختخواب باز نمی‌گردد و صبح در اتاق دیگری پیدا می‌شود. علاوه بر آن ممکن است با چیزی برخورد کند یا از جایی سقوط کند، در حالی که افرادی که در خواب راه می‌روند کمتر به خود آسیب می‌زنند.

این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان عنوان کرد: افرادی که در خواب راه می‌روند به راحتی به رختخواب بازگردانده می‌شوند، اما افراد مبتلا به تشنج شبانه اصلا به هدایت به رختخواب پاسخ نمی‌دهند.

تاتاری در خصوص دلایل راه رفتن در خواب نیز بیان کرد: گاهی راه رفتن در خواب ناشی از مصرف برخی داروهای خاص است، گاهی ناشی از عوامل استرس‌زا است و گاهی نیز به دلیل عدم رعایت بهداشت خواب، خستگی زیاد و خواب ناکافی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه افرادی که در خواب راه می‌روند معمولا صبح فردا این اقدام خود را به یاد ندارند، افزود: گاهی راه رفتن در خواب همراه با برخی حرکات تکراری مانند حرف زدن و دستشویی رفتن است. به گفته این پزشک متخصص صحبت کردن در خواب نیز معمولا محدود به کلمات نامفهوم یا کلماتی در مورد دغدغه روزانه فرد است.

تاتاری با بیان اینکه حرف زدن و راه رفتن در خواب نگران کننده نیست و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، عنوان کرد: خانواده‌ها نباید در این خصوص نگران باشند. این روانپزشک یادآوری کرد: معمولا برای کنترل این اختلال درمان دارویی به کار نمی‌رود، اما گاهی داروها نیز مفید هستند.

وی رعایت بهداشت خواب را مهم‌ترین نکته برای کنترل اختلالات خواب دانست و گفت: لازم است ساعت خواب منظم باشد، فرد در جای خواب خود بخوابد و از خوابیدن جلوی تلویزیون خودداری کند.

تاتاری خوردن غذای سبک، مصرف یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب، ورزش منظم و خوابیدن کافی را از جمله راهکارهایی دانست که می‌تواند اختلالات خواب را کاهش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن