کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تصویری جدید از یک مجموعه کهکشانی دوتایی بسیار فعال

4 ارديبهشت 1390 ساعت 19:28


گروهی از ستاره شناسان رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی با تهیه تصویر جدیدی از دو کهکشان در فاصله 70 میلیون سال زمین دریافتند که این مجموعه کهکشانی دوتایی بسیار فعال است.
به گزارش خبرگزاری مهر، NGC 3169 و NGC 3166 دو کهکشانی هستند که در فاصله 70 میلیون سال نوری از زمین واقع در صورت فلکی سکستان قرار دارند. این مجموعه کهکشانی را "ویلیام هرشل" در سال 1783 کشف کرد. اکنون دانشمندان رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی (اسو) با استفاده از تکنیکهای پیشرفته نجومی تلسکوپ VLT توانستند فاصله میان این دو کهکشان را محاسبه کنند و نشان دهند که این دو جرم آسمانی تنها در فاصله 50 هزار سال نوری از هم واقع شده اند. این فاصله تنها برابر با نیمی از قطر کهکشان راه شیری است. به همین دلیل در یک محیط تا این حد فشرده و نزدیک، تاثیرات گرانشی می تواند نقش مهمی در قالب ریزی ساختار این کهکشانها ایفا کند. تصویر جدیدی که تلسکوپ VLT از این مجموعه کهکشانی دوتایی گرفته است نشان می دهد که این مجموعه دارای یک سیستم بسیار پویا و فعال است. کهکشانهای مارپیچی چون NGC 3169 و NGC 3166 دارای بازوهایی از ستارگان و گرد و غبار هستند که در اطراف هسته های درخشان آنها به صورت مارپیچ می خرچند.
  هرچند هنوز فعل و انفعالات میان این دو کهکشان ویژگیهای واقعی خود را آشکار نکرده اند اما این تصویر جدید نشان می دهد که بازوهای کهکشان NGC 3169 (سمت چپ تصویر) به دلیل ستارگان آبی رنگ بزرگ و جوان با نور شدیدی می درخشند. براساس گزارش EurekAlert، در مورد کهکشان NGC 3166 (سمت راست تصویر)، توده های گرد و غبار، به طور معمول بازوهای مارپیچ را به صورت نامنظم نشان می دهند به طوریکه برخلاف کهکشان سمت چپ، در این کهکشان ستارگان جدیدی درحال شکل گیری نیستند. NGC 3169 ویژگی دیگری نیز دارد. به طوریکه نقطه ضعیف زرد سمت چپ نزدیک به مرکز این کهکشان بقایای یک ابرنواختر با عنوان SN 2003cg را نشان می دهد. این ابرنواختر در سال 2003 کشف شد.


کد مطلب: 2887

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/2887/تصویری-جدید-یک-مجموعه-کهکشانی-دوتایی-بسیار-فعال

میگنا
  https://www.migna.ir