کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سن سکته مغزی در ایران 10 سال کمتر از جهان

5 بهمن 1393 ساعت 18:48

رییس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: سن سکته مغزی بر اساس پژوهش های انجام شده در کشور 10 سال کمتر از استانداردهای جهانی است که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی نیز در آن دخیل هستند.


به گزارش ایرنا، از دبیرخانه 'هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی' دکتر حسین پاکدامن افزود : سالانه 150 تا 160 هزار نفر در کشور به سکته مغزی دچار می شوند که حدود 20 هزار نفر از این افراد جان خود را از دست می دهند.
 
وی ادامه داد: هر چند حدود 15 درصد افرادی که دچار سکته می شوند، فوت می کنند و تقریبا 85 درصد بقیه از مرگ نجات می یابند، اما 70 درصد این افراد از کار محروم شده، 20 درصد در فعالیت های اولیه زندگی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، استحمام و... دچار مشکل می شوند و 30 درصد هم بدون کمک دیگران قادر به راه رفتن نیستند.
 
پاکدامن افزود: با توجه به اینکه پس از سکته هر دقیقه تاخیر در رساندن بیمار به مراکز درمانی سبب مرگ بیش از دو میلیون سلول عصبی مغز می شود که دیگر قابل جایگزین شدن نیستند، ضرورت رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی و انجام اقدامات درمانی در این زمینه بسیار حایز اهمیت است.
 
به گفته وی، اهمیت این موضوع سبب شده تا انجمن 'استروک' ایران نسبت به برپایی'هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی' اقدام کند.
 
وی با اشاره به زمان طلایی مراجعه بیماران دچار سکته مغزی به مراکز درمانی، اضافه کرد : هر چه زمان ارجاع بیمار به این مراکز سریع تر باشد، علاوه بر حفظ جان بیمار از عوارض پس از سکته کاسته خواهدشد که این امر نیازمند اطلاع رسانی هر چه بیشتر به مردم و جامعه پزشکی است.
 
پاکدامن گفت: سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه و سومین علت مرگ و میر پس از بیماری های قلبی – عروقی و سرطان در کشورهای توسعه یافته است.
 
وی اظهار کرد: ابتلا به فشار خون، دیابت، چربی بد خون، چاقی و کم تحرکی، مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر، فشارهای روانی و استرس و مسایل ژنتیک از عمده علل ابتلا به سکته مغزی به شمار می روند.
 
پاکدامن با بیان اینکه طی سال های اخیر و با پیشرفت های پزشکی نوین و داروهای جدید می توان جان تعداد بیشتری از مبتلایان به سکته را نجات داد، گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته در کشور مبنی بر اختصاص یک بخش در بیمارستان ها به بیماران دچار سکته مغزی به ویژه در بیمارستان های دولتی، متاسفانه هنوز بیمارستان ویژه ای که مختص بیماران دچار سکته مغزی در کشور باشد، تاسیس نشده که امید می رود، این امر هرچه سریع تر محقق شود.
 
هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی' روزهای هفتم و هشتم اسفند ماه امسال در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.
 
 


کد مطلب: 28902

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28902/سن-سکته-مغزی-ایران-10-سال-کمتر-جهان

میگنا
  https://www.migna.ir