جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۶
کد مطلب: 29077
۱
دبیر ستاد علوم شناختی خبر داد:

حمایت از پایان‌نامه‌های علوم شناختی/ آشنایی دانش آموزان با علوم شناختی

به گزارش مهر، کمال خرازی در مراسم هم اندیشی اساتید علوم شناختی با هیات مدیره ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر علم و فناوری شناختی و توجه آن در کشور عنوان کرد: در هزاره جدید این فناوری ها و علوم بایو، نانو و علوم شناختی با سرعت بالایی پیش می روند و جزء فناوری های همگرا هستند.

وی با اشاره به اینکه باید از دانشگاه ها و آموزش و پرورش برای حل مسائل استفاده کرد، افزود: آموزش و پرورش می تواند تحول جدی را در علم علوم شناختی ایجاد کند و این کار با آموزش این علم به دانش آموزان محقق می شود که خوشبختانه در این زمینه کارهای جدی صورت گرفته است.

دبیر ستاد علوم شناختی با بیان اینکه مباحث اقتصاد شناختی، مدیریت شناختی، علوم دفاعی شناختی، شناخت اجتماعی در کشورهای دیگر مورد توجه قرار می گیرد، ادامه داد: وزارت دفاع آمریکا بیشترین بودجه را به علوم دفاعی شناختی اختصاص می دهد که این موضوع باید در ایران هم فعال شود.

به گفته خرازی، شناخت درمانی و توانبخشی شناختی می‌تواند بازار زیادی در دنیا ایجاد کند. علوم شناختی به رشته های دیگر تبدیل می شود و رشته های دیگر از این علم تاثیر می گیرد.

دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اینکه ارتباطات انسانی و تعاملات در جهت افزایش توسعه این علم در کشور باید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: رقابت بین کشورهایی از جمله آمریکا، اروپا، ژاپن، چین، کره، هند و بسیاری کشورهای دیگر در دستیابی به دانش علوم شناختی است و این کشورها در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های عظیمی می کنند.

خرازی در خصوص تحقیقات علم شناختی بر روی حیوانات کوچک توضیح داد و گفت: اکنون در کشورهای دیگر نقشه مدار مغزی حیوانات را با استفاده از این علم نشان می دهد و تصمیم دارند که در آینده هدفشان به دست آوردن نقشه مدار مغزی حیوانات بزرگتر باشد.

وی با بیان اینکه علوم و فناوری شناختی بر روی همه حوزه های دانشی تاثیر می گذارد، توضیح داد: تحقیقاتی در کشورها در خصوص تولیدات هوش مصنوعی واسط مغز- ماشین و مواردی از این قبیل صورت می گیرد. در آمریکا پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۰ بازار ۶ میلیاردی از حوزه توانبخشی شناختی به دست آورند.

دبیر ستاد علوم شناختی  افزود: با استفاده از این علم تحریک عمقی مغز در ایران صورت گرفته که تاکنون بر روی ۱۰۰ اثر عملی شده که هزینه این کار ۸۰ میلیون تومان است. با استفاده از علم شناختی می توان مغز حیوانات را کنترل و از حیوان به جای یک ربات استفاده کرد.

وی افزود: بنا داریم در سنین پایین تر دانش آموزان را با علوم شناختی آشنا کنیم. البته اکنون این کار در برخی از دبیرستان های سراسر کشور آغاز شده است. قرار دادن الکترود بر روی مغز حیوانات کوچکی همچون سوسک توسط دانش‌آموزان برتر کشور صورت گرفته که این موضوع را باید در سطح مدارس بیشتر گسترش دهیم تا انگیزه های علم شناختی در کشور ایجاد شود.

خرازی با اشاره به اینکه در ستاد علوم شناختی معاونت علمی حمایت هایی از پروژه ها و تحقیقات کشور انجام می گیرد، گفت: در راستای سند راهبردی این علم که در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید، اولویت های پژوهشی فناوری شناختی در ستاد تعریف شد. ستاد علوم شناختی از آزمایشگاه های کوچک، شبکه های آزمایشگاهی کشور (در حال تاسیس)، شبکه های اجتماعی محققان علوم شناختی، تحقیقات، پایان نامه ها و پروژه ها در حوزه علوم شناختی حمایت می کند.

دبیر ستاد علوم شناختی اضافه کرد: حمایت از ایجاد شرکت های دانش بنیان، مقالات، فارغ‌التحصیلان رشته های مرتبط با علوم شناختی، اعزام دانشجویان به کشورهای دیگر برای تحصیل و فرصت های مطالعاتی در این ستاد صورت می گیرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم