جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۷
کد مطلب: 2926
۲

توصیه ها و نکاتی برای پیشرفت در شغل و ارتقای شغلی

  ترفیع مقام، آرزوی همه کارمندان  ممكن است شما كارمندی باشید كه در یك شركت مشغول كاراست، كارمندان زیادی همراهتان كار می‌‌كنند و هر یك می‌خواهند كه هر چند وقت یك بار ارتقای درجه پیدا كنند تا در بخش بهتری و با حقوق بالاتری مشغول كار شوند.  شما نیز قطعا همین طورید. ولی ترفیع گرفتن به هیچ وجه ساده نیست. رقیب‌های فراوان پیش رویتان هستند ولی راه‌های بسیاری وجود دارند كه با استفاده از آنها می‌توانید رتبه و درجه شغلیتان را افزایش دهید.
گام اول اینست كه فكر كنید و ببینید كه نقاط قوت شما كجاها هستند؟ در انجام چه كارهایی قوی و توانا عمل نمی‌كنید؟ چه مهارت‌هایی هستند كه باید بلد باشید ولی تا به حال یاد نگرفته‌اید؟ توانایی‌ها و نقاط قوت باید بیشتر تقویت گشته و نقاط ضعف اصلاح و برطرف گردند.
پرسش بعدی اینست كه شما برای شركت، گروه و مدیرتان چه كاری انجام می‌دهید؟ انجام وظیفه به تنهایی باعث نمی‌شود كه مدیران و سرگروهان به شما توجه كنند بلكه آن‌چه همكار ترفیع گرفته‌تان را از شما متمایز می‌كند آن كارهاییست كه به پیشرفت و رشد شركت و موسسه كمك كرده‌اند و این همكار لایق یكی از افرادی بوده كه این كارها را انجام داده‌ است.
گام بعدی اینست كه اوضاع و مشخصات شركتتان را بررسی و ارزیابی نمایید. در این شركت چه افرادی و چگونه كارمندی ترفیع می‌گیرند؟
در بعضی شركت‌ها، كارمندانی كه بهتر بتوانند نتایج و حاصل كارهای روزانه و ماهانه‌شان را ثبت كنند و آمار و ارقام دقیقی عرضه كنند، مورد توجه و مستعد ترفیع گرفتن هستند. در موسسه‌ای دیگر داشتن مهارت‌های حرفه‌ای و كاربردی مورد پذیرش مدیران است و كسانی ترفیع خواهند گرفت كه بیش از دیگران در كارشان ماهر وحرفه‌ای باشند. جایی دیگر هم كیفیت خدمات مشتری معیار سنجش لیاقت اشخاص است و هر قدر كارمندی بهتر بتواند به مشتری سرویس دهد، شانس بیشتری برای ارتقای رتبه و افزایش حقوق خواهد داشت. در بعضی موسسات درست برعكس است و كارمندی كه بتواند در كارها و امور مربوط به تولید موفقیت بیشتری كسب كند، لیاقت ترفیع رتبه را خواهد داشت.
نكته اینجاست كه درباره این موضوع نمی‌توان هیچ باید و نبایدی و درست و ناردستی تعیین كرد، ولی یك امر كاملا معلوم و ثابت شده است و آن این كه توانایی و مهارت و قابلیت شما - هر چه كه باشد- مورد توجه و نیاز این شركت است، چرا كه مسئولان آن شما را استخدام كرده‌اند و در حال حاضر كارمند آنهایید.
حالا مهمترین كاری كه باید بكنید اینست كه با خودتان روراست باشید. آیا از محل كارتان راضی هستید؟ كارتان را دوست دارید یا این كه از سر اجبار به آن مشغول شده‌اید؟ بخشی كه در آن كار می‌كنید را چطور؟ می‌توانید با همكاران و سرگروهتان درست ارتباط برقرار نمایید؟ اگر دیدید از مجموع شرایط راضی بوده كار و این سازمان یا موسسه را دوست دارید، باید برنامه‌ریزی كرده برای رشد و گرفتن ترفیع مقام تلاش نمایید. اگر هم متوجه شدید كه كار اصلا از ریشه مشكل دارد و این شغل، آن حرفه‌ای نیست كه همیشه آرزویش را داشتید، باید استعفا دهید و كار تازه‌ای پیدا كنید. گاهی اوقات هم خود محلی كه در آن كار می‌كنید، آزارتان می‌دهد و حس می‌كنید كه جای پیشرفت ندارید. در این حال هم باید آن شركت یا سازمان را ترك نموده، جای دیگری پیدا كنید.
بالا رفتن از پلكان ترفیع گرفتن، دو مرحله دارد. اول اینست كه باید ببینید لازمست چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی را به دست آورید تا برتر از هم ردیفانتان بایستید و مورد توجه مسئولان بالاتر قرار گیرید. مرحله دوم اینست كه مطمئن شوید كارهای شما در معرض توجه قرار می‌گیرند و مدیران ارشد درخواهند یافت كه این نتایج درخشان و برجسته حاصل كار چه كسی است. در این حال است كه نامتان در لیست كاندیدهای ترفیع گرفتن قرار خواهد گرفت.
باید از همان جایی كه هستید شروع كنید. ببینید كه در این جایگاه و مرتبه كنونی چه فرصت‌هایی برای ارتقا وجود دارد. یكی از ساده‌ترین كارهایی كه می‌توانید انجام دهید اینست كه وظایف و كارهایی كه به شما محول می‌كنند را زودتر از زمان مقرر انجام دهید و حجم كارتان را نیز افزایش دهید. وقتی كه بتوانید مقدار بیشتری كار را در بازه زمانی كوتاهتری به پایان برسانید، مورد توجه قرار خواهید گرفت. البته دقت داشته باشید كه هرگز كیفیت را فدای سرعت و حجم بالای كار نكنید. مسئله‌ای درباره توصیه بالا قابل توجه است. هر مدیری خواهانگ یك نوع بهترین نتایج" است. تحویل به موقع كارها و حجم بالای آن و حتی زودتر از موعد تعیین شده، بسیار جالب توجه است ولی هر كدام از مدیران به یك ویژگی و بخش خاص بیشتر توجه دارند. به طور مثال یكی به دقت در رسم جداول و عرضه آمار و ارقامی بسیار دقیق علاقه‌مند است. دیگری می‌خواهد از كوچكترین جزییات پروسه كار با خبر شود و مدیر سوم دوست دارد كه بازخوردها و اظهار نظرهای مشتریان را بداند. هر كدام از این خواسته‌ها، علامت‌هایی هستند كه محل كلیدی تمركز قوای فكری و عملی شما را نشان می‌دهند. شاید تعجب كنید ولی یك كارمند موفق كه در میانه كار، مورد توجه مدیر جدید قرار خواهد گرفت، همواره در ابتدای كار از او می‌پرسد: من باید چه كار كنم كه در نظر شما به عنوان "مدیر این گروه" بهترین باشم؟
علت پرسیدن این سوال كاملا واضح است. این مدیر جدید یك تازه وارد است كه برای بار نخست او را می‌بینید. از كجا می‌توانید علایق و سلیقه‌هایش را دریابید؟ ساده است! باید از خودش بپرسید!
وقتی كه پاسخ این پرسش مهم و كلیدی را پیدا كنید، تمامی تلاشتان را در جهت محقق نمودن این هدف و خواسته مدیرتان كه در واقع همان سوگیری بخش بزرگی از شركت كارفرمای شماست، هدایت نمایید. پس از چندی در می‌یابید كه شانس ترفیع مقام شما هم چندان كم نیست.
ذكر این نكته لازمست كه در واقع وقتی این چنین روندی را پیش گیرید، به مدیرتان هم كمك می‌كنید تا در انجام وظایفش موفق شود. اگر او خود زیردست مدیر و ریاست اصلی سازمانتان كار كند، این موفقیت‌ها به نفع وضعیت شغلی او هم خواهند شد و اگرنه، مدیر همه مجموعه خود اوست، باز هم تلاش‌ها و كمك‌های شما در جهت رشد و پیشرفت كل شركت عمل خواهد نمود. یك راهكار بسیار مفید دیگر افزایش كیفیت كارهای عملی و فراگیری دانش‌های كاربردی جدید و آموختن دانسته‌های به روز و مرتبط با حوزه كاریست.
● لازمست كه دانش‌ و توانایی‌هایتان را در سه زمینه تقویت كرده، افزایش دهید:
▪ مهارت‌هایی را فرا گیرید و تقویت كنید كه به شما در انجام بهتر وظایف كنونی یاری رسانند. اگر دیدید كه یك روش و الگوی كاری در كسب همان نتایج مطلوب و مورد نظر بسیار موثر است، اجرای آن را به خوبی یاد بگیرید. به طور مثال، استفاده از یك نرم‌افزار كامپیوتری نوین یا استفاده از یك ابزار و فن جدید تعمیر ماشین‌آلات كارگاه، می‌توانند اینچنین به شما كمك كنند.
▪ دسته دوم آن مهارت‌هایی هستند كه برای ترفیع درجه مورد نیازند. این طور در نظر بگیرید: شركت شما با كشورهای خارجی مكاتبات تجاری دارد ولی شما این مهارت را نمی‌دانید و در ضمن دانشی كه از زبان‌های آن كشورها دارید، اندك است.این فعالیت موسسه فرصت خوبی در اختیارتان گذاشته كه می‌توانید از آن استفاده كنید. شركت روبه توسعه است و به نمایندگان فروش در آن كشورها نیاز خواهد داشت. پس می‌بینید كه كمی دقت و آینده‌نگری فرصت‌های بیشتری را نمایان خواهد كرد كه به همراهشان مهارت‌های لازم خواهند شد.
▪ دانش‌ها و قابلیت‌های دسته سوم آن گروهی هستند كه موسسه شما و مدیر یا مدیرانش، آنها را ارزشمند و مفید می‌خوانند. اگر داشتن توانایی‌های خوب صحبت كردن و عرضه و نمایش محصولات، مورد توجه آنهاست، به این مقوله بپردازید و این گونه توانایی‌هایتان را تقویت كنید. اگر آگاهی از دانش فنی و حرفه‌ای از ماشین‌ها و دستگاه‌ها یا حسابداری و تنظیم مخارج و عایدات، برای شركت شما ارزشمند است، گزینه‌های چندی پیش رو خواهید داشت كه می‌توانند زمینه‌های ترفیعتان را فراهم نمایند.
زمانی كه مشغول آموختن هر یك از این نوع مهارت‌ها هستید، آن‌ها را در جریان كار هر روزتان نیز وارد كنید. شما به كارگیری این توانایی‌ها را تمرین می‌كنید و به همراه آن دانش تئوری را هم می‌آموزید. این پروسه، یك تعامل دو جانبه را به وجود می‌آورد كه در نهایت به بهبود كاركردتان منجر خواهد شد. هر چه بیشتر تمرین كنید، عملكردتان بهتر و بهتر می‌شود.
همواره به دنبال فرصت‌های جدید یادگیری باشید. اگر چندین گزینه پیش رویتان قرار گرفته و اجازه دارید یكی از آن‌ها را برای انجام دادن انتخاب كنید، پروژه‌ای را برگزینید كه می‌بایست برای انجام دادنش، دامنه اطلاعات وتوانایی‌هایتان را افزایش دهید. كار سخت و پرزحمتی است ولی در طولانی مدت نتایج خوبی به همراه خواهد آورد.
این دانش و معلومات و قابلیت‌های اضافی، شما را از میان گروهی كارمند كه هم ردیفتان هستند، مشخص و برجسته خواهند كرد. خب فرض كنید كه شما كارمندی ماهر، با اعتماد به نفس، خلاق و حرفه‌ای شده‌اید. برای این كه ترفیع بگیرید و پیشرفت كنید، باید كسی این توانایی‌ها را ببیند. زمانی كه مدیرتان پروژه‌ای بزرگ را معرفی كرده به شما و همكارانتان می‌گوید كه می‌توانید داوطلبانه در آن شركت كنید، حتما داوطلب شوید. اینچنین پروژه‌ها، سفرها، نمایشگاه‌ها، و... كه اجرای برنامه‌ای مهم را در دستور كارشان دارند، شانس همكاری و مصاحبت با اشخاصی بزرگ و توانا را در اختیار می‌‌گذارند. اگر بتوانید توانایی‌ها و استعدادها و مهارت‌های عملی‌تان را به آنها نشان دهید، شانس این را خواهید داشت كه هنگام ترفیع دادن به كارمندان، نام شما را هم یادداشت نمایند و زمینه‌های بعدی ارتقا از این موسسه به سازمانی بالاتر نیز فراهم گردد.
یادتان نرود كه همواره درصدد ارزیابی كیفیت كارتان باشید. یك كارمند و مجری خوب و تیزهوش، هرگز خود را بهترین نمی‌داند. از همكاران، مدیر، سرگروهها و آن‌هایی كه تحت نظرتان كار می‌كنند، سوال كنید و نظرشان را درباره عملكرد خودتان جویا شوید و بدانید كه خودتان هم مسئول هستید و باید عملكردتان را بررسی نمایید. كارهایی كه باعث پیشرفت و بهبود موقعیتتان شده‌اند را بشناسید و آن‌هایی كه موجب شكست و كندی كارهایتان گشته‌اند را هم بیابید. روش‌های مفید را به كار گیرید و آنها را بر اساس تغییراتی كه روی می‌دهند، سازگار و قابل انعطاف بگردانید. راهكارهای نامناسب و غیرپاسخگو را حذف نموده به فكر روش‌هایی مفید و كارآمد باشید. مشاوره و راهنمایی خواستن از اشخاص با تجربه و استادكار، امری واجب و ضروریست. هیچ كس در طی انجام هیچ كار جدیدی از نصیحت‌ها و توصیه‌های اهل فن بی‌نیاز نمی‌باشد چرا كه خودش از تمامی راه و روش‌ها با خبر نیست و نمی‌داند كه چالش‌های پیش‌رو را باید چگونه پشت سر بگذارد. شما نیز از این كار غافل نشوید. همه این‌ها فرصت‌های مناسبی برای آموختن نكاتی هستند كه بسیار كمكتان خواهند كرد.
با اعضای گروهتان روابطی مستحكم و دوستانه برقرار نمایید و همه برای ارتقای وضعیت آن بخش از یك موسسه بزرگ یا همان شركت متوسط، تلاش كنید. روابط انسانی منابع غنی و ارزشمند آموختن و به اشتراك گذاشتن دانسته‌ها و اطلاعات هستند.
و در آخر این كه دنیای كار و رقابت شغلی، میدان دوی استقامت است نه دوی سرعت. آن كسی كه همواره تلاش می‌‌كند، مهارت‌هایش را بهبود می‌دهد، دانش و معلومات جدید و به روز یاد می‌گیرد و در شبكه ارتباطی گسترده و مستحكمی با همكاران و مدیران و شركت‌های دیگر، تعامل می‌كند، پیروز میدان رقابت‌های شغلی خواهد بود.
اگر چه ممكن است كوشش‌های مقطعی شدید و پرسرعت، نتایج درخشانی به بار بیاورند ولی كوتاه مدت و زودگذر خواهند بود. اینچنین كارمندی نخواهد توانست چون اولی - كه مانند دونده استقامت پیش می‌رود - موفقیت‌های دراز مدت و بادوام كسب نماید.    نکته هایی درباره ارتقای شغلی
هر فردی كه در سازمانی یا موسسه ای مشغول به كار می شود، پس از كسب تجربه و دستیابی به مهارتهای شغلی، به فكر ارتقای شغل و پیمودن مراحل ترقی سازمانی می افتد. اگر كسی دارای مهارتها و تجارب لازم برای انجام كاری یا هدایت گروه است، چرا برای ارتقای شغل تلاش نكند؟ در سازمانهای كنونی بخصوص سازمانهای بزرگ، فقط انجام كار و تلاش زیاد در انجام وظایف، برای پیشرفت و ترقی در مراحل كاری و گرفتن مزایای سازمانی كفایت نمی كند، بلكه مدیران نیز باید به این درك و دریافت از عملكرد و رفتار شاغل برسند كه او فردی شاخص، فعال و برجسته در كار خویش است و استحقاق رشد و ترقی سازمانی را دارد.
اگرچه گویایی و صدای كار و عمل، از بیان و شرح و توضیح درباره كار، قوی‌تر است و طبق مفهوم كلی ضرب‌المثل فارسی «دو صد گفته چون نیم كردار نیست»، ممكن است كارگر یا كارمند شاغل پیش خود فكر كند كه انجام وظایف به صورت كارا و كارآمد، خود به خود گویایی لازم را برای همه مدیران و سرپرستان دارد، ولی تجربه نشان داده است كه در همه موارد این تفكر صحیح نیست. شاغل نیز باید درجهت معرفی بهتر كارایی و كارآمدی خود برای ترقی و دستیابی به اهداف موردنظر دركارراهه شغلی، بعضی فعالیتها و تلاشهای غیركاری نیز انجام دهد.
هر شاغلی با مشخص كردن اهداف خود و تلاش برای ارتباطات بهتر سازمانی و بخصوص تعیین موقعیت و جایگاهی كه فرد تصمیم دارد به آن برسد، می تواند سعی و تلاش كند تا تاییدیه سرپرست یا مدیر خود را اخذ كند. به هرحال برای حصول ترقی در مسیر شغل چند نكته مهم وجود دارد كه به نظر می رسد دانستن آن برای هر فردی كه طالب ارتقای شغلی است، ضرورت داشته باشد:
● خودارزیابی
هر فرد قبل از آنكه در فكر كسب مزایا و یا ارتقای شغلی خود بیــــافتد، لازم است به دانش، مهارت و تــــواناییهای حرفه ای خود نظری صــادقانه كــند و درحقیقت یك خودارزیابی واقع بینانه انجام دهد. آیا مهارتهای لازم برای انجـــام نقشی مهمتر را دارم؟ اگر جواب صادقــــانه مثبت است، برای كسب و توسعه دانش و معلــومات پایه ای و مهارت كاری و حفظ روند صنعتی و سازمانی چه اقداماتی انجام داده ام؟
به هرحال اگر طالب پست سرپرستی و هدایت افراد هستیم بایستی قبلا در چند موضوع كاری از جمله مدیریت زمان یا واگذاری كار به دیگران و تقسیم و تفویض وظایف به دیگران، مهارتها و تجارب لازم را كسب كرده باشیم. با اینگونه ارزیابیها شاید به این نتیجه برسیم كه مثلا آمادگی لازم برای پذیرش نقش مدیریت یا سرپرستی را نداریم.
● خواهان ایجاد تغییر در زندگی كاری بودن
برای آنكه تغییری در مراحل كار و مسیر شغلی خود ایجاد كنید، لازم است داوطلبانه متقاضی افزایش مهارتهای خود باشید. مراقب افزایش فعالیتهای سازمانی، پروژه های جدید و موضوعاتی باشید كه افراد دیگر تمایلی به انجام آن ندارند.
● مشكل گشابودن و نه مشكل آفرینی
هر كسی می تواند در سازمان خود مشكلات را پیدا كند. تجربه می گوید اگر شما هم به دنبال مشكلات نباشید، مشكل شما را می یابد. مهارت بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل و مشكلات سازمانی را در خود تكامل دهید و از آن به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت شغلی استفاده كنید.
● پذیرش و پیش بینی تشدید چالش كاری
برای برعهده گرفتن كار جدید اگر چه ظاهرا نامناسب و مخاطره آور باشد، داوطلب شوید. در پاره ای موارد، پذیرش پیشنهاد چنین وظایفی بهترین فرصت برای نشان دادن قابلیتهای یك فرد است. گاهی اوقات سرپرست از همكار خود می خواهد كه در موضوعی مهم، وی را یاری دهد، درحالی كه كس دیگری تمایل به چنین همكاری ندارد. در چنین مواردی موقعیت خوبی برای نشان دادن قابلیت هدایت و رهبری ایجادشده و سكوی مناسبی برای ارائه نظرات فردی وجود دارد.
● افزایش شناخت از خود
علاقه مندی و تمایل خود را به فعالیتهای شركت و سازمان خود با مشاركت مستمر در مباحث كاری نشان دهید. قبل از شركت در جلسه یا بحث، موارد و مطالب موردبحث در جلسه را بررسی كنید و چند نكته بااهمیت درباره مسائل اساسی دردست داشته باشید.
● انجام فعالیتهای داوطلبانه
انجام فعالیتهای داوطلبانه شیوه دیگری برای ایجاد زمینه ارتقای شغلی در محیط كار است و بدینوسیله می توانید دانش و ارزش كاری خود را در سازمان به دیگران نشان دهید. به خاطر داشته باشید كه وقتی دركارها حالت داوطلبانه دارید احتمالا به این نتیجه هم می رسید كه دارای مهارتهای دیگر و قدرت حل مشكلات هستید.
● تهیه و تنظیم كارنامه عملكرد
در پاره ای موارد مدیران و افرادی كه درباره تخصیص مزایا، توزیع كارانه، ارتقای سالیانه، تغییرات سازمانی و واگذاری مسئولیتهای جدید، تصمیم می گیرند، ممكن است درباره عملكرد یا ارزشهای كاری شما اطلاع موثق و دقیقی نداشته باشند، یا حتی احتمال دارد اطلاعات متناقضی هم به این افراد گزارش شود كه در تصمیمات آنها اثر بگذارد. بنابراین برای آنكه بتوانید در چنین مواردی از حقوق خود دفاع كنید و برای اثبات واقعیتها، تهیه و تنظیم یك كارنامه عملكرد شخصی ضرورت دارد و كمك شایانی در احقاق سازمانی در موقعیتهای متفاوت می كند.
● پذیرش اقبال
وقتی مسئول یا مدیری انجام كاری برجسته یا انجام یك پروژه را به شما پیشنهاد كند، شما چه واكنشی خواهید داشت؟ اگر نسبت به این پیشنهاد بی تفاوت باشید یا جواب رد دهید، درحقیقت دری را به روی خود بسته اید. بهتر آن است كه به اینگونه پیشنهادها با تفكر و تعقل لازم پاسخ دهید و اگر كار و وظیفه واگذار شده قبلی، درحال انجام یا اتمام است، به پیشنهاد جدید پاسخ مثبت دهید. در مواردی كه پیشنهاد سمت و موقعیت جدید حاصل تلاش خود شما نیست بایستی مراقب عكس العملهای اطرافیان باشید چون پذیرش اینگونه پیشنهادها موجب ایجاد تنش ناخواسته در همكاران و همردیفان می شود.
● خواسته خود را اعلام كنید
در بعضی موارد یك فرد در سازمان فرصت ارتقای شغلی را از دست می دهد، چون تصمیم گیرندگان درباره ارتقای شغلی یا واگذاری سمت جدید، اطلاعی از خواسته آن فرد نداشته اند. بنابراین لازم است در فرصتهای مناسب موضوع علاقه مندی به ارتقای شغلی را با سرپرست، مدیر یا هماهنگ كننده گروه خود در میان بگذارید.
● تمركز بر ارتقای شغلی
برای حصول به هدف ترقی در سازمان، تلاش مضاعف و متوسل شدن به شیوه ها و ابزارهایی علاوه بر انجام وظایف روزمره، نیاز دارد. یكی از این ابزارها عضویت در كمیته های كاری مختلف است. زیرا بدینوسیله مدیران سازمان متوجه می شوند كه اولا فردی پرتلاش هستید و دوم اینكه به ایجاد تغییر در دوره كاری خود علاقه دارید.
همچنین سعی كنید به عضویت گروههای حرفه ای و تخصصی درآیید. انجمنها و گروههای حرفه ای، مسیر مناسبی برای توسعه مهارتهای حرفه ای و كاری است. صرف عضویت كافی نیست، بلكه مشاركت فعال در كارهای گروهی و فعالیتهای خلاق و كسب و توسعه این مهارتها نیز لازم است.
در انجمنها و موسسات حرفه ای عضو شوید و سازمان خود را نیز از این عضویت مطلع سازید، تا آثار این اقدام در واحدهای مختلف سازمان انعكاس یابد تا بدینوسیله و انجام سایر اقدامات موضوع تمركز بر ترقی سازمانی و حصول به هدف، محقق شود.    ۶ توصیه بنیادی برای پیشرفت در شغل
آمادگی خوب لازمه پیشرفت شغلی موفقیت‌آمیز است. باید دقیقاً مشخص كنید كه از نظر شغلی به كجا می‌خواهید برسید، چه تواناییها و ویژگیهایی برای رسیدن به آن نیاز دارید، برای دستیابی به آن چه كاری باید انجام دهید.
۱) توصیه اول: اهداف خود را كاملاً مشخص كنید
گام نخست، مشخص كردن هدف است. پیشرفت در شغل واقعاً چه مفهومی برای شما دارد؟ آیا می خواهید به سقف مشخصی از پول دست پیدا كنید؟ یا اینكه دستیابی به موقعیت و مقام مشخص برای شما مهمتر است؟ هنگامی كه تصور دقیقی از پیشرفت شغلی به دست آوردید می‌توانید به طور هدفمند برای رسیدن به آن تلاش‌ كنید. بسیاری از افراد، برای مشخص ‌كردن آگاهانه و منظم اهداف شغلی‌شان زمان صرف نمی‌كنند، در حالی‌كه مهمترین عامل برای رسیدن به پیشرفت شغلی است. روی یك تكه كاغذ بنویسید به چه می‌خواهید برسید و برای چه. فرض كنید كه به هدفتان رسیده‌اید. حال چه اتفاقی می‌افتد؟
۲) توصیه دوم: میزان هزینه مورد نظرتان را برای پیشرفت شغلی مشخص كنید. وقتی‌كه شما می‌دانید به چه چیزی می‌خواهید دست پیدا كنید، باید یك بار هم در این زمینه بیندیشید كه چه مقدار حاضرید برای آن هزینه‌كنید. برای بیشتر انسانها پیشرفت شغلی بدین معناست كه بتوانند از پس هزینه های زندگی‌شان برآیند. برخی نیز حاضرند از سلامتی، وقت آزاد و هر آنچه كه زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، صرفنظركنند، تا به پیشرفت برسند، ولی اگر شما می‌خواهید كه همواره توانایی انجام كار را داشته باشید، باید به این نكته توجه‌كنیدكه از نظر جسمی، روحی و روانی در سلامت كامل به سر ببرید. از این رو باید مشخص‌كنید كه چقدر می‌توانید برای پیشرفت شغلی خود هزینه‌كنید. تنها در این حالت می‌توانید حین انجام‌كار تصمیمات مناسب بگیرید. گاهی اوقات نیز پیشرفت در بعضی قسمتها ارزش هزینه‌كردن را ندارد.
۳) توصیه سوم: همواره زمانی را به بازبینی كارهای انجام داده اختصاص دهید. دست از كار بكشید و بیندیشید كه:
▪ چه كاری تاكنون انجام داده‌اید؟
▪ این كار تا چه میزان می‌تواند برایتان مفید واقع شود؟
▪ آیا این كار، شما را به سوی هدف مورد نظرتان هدایت می‌كند؟
▪ آیا این احتمال وجود دارد كه بتوانید راحت‌تر كارتان را انجام دهید؟
با پاسخ به این سؤالات در می‌یابید كه در چه مرحله‌ای هستید و تا رسیدن به پیشرفت، چه كارهای دیگری باید انجام دهید.
۴) توصیه چهارم: مسیر پیشرفتتان را مانند یك كار برنامه‌ریزی شده ببینید.اگر می‌خواهید پیشرفت كنید باید از همین امروز شروع كنید. هدفتان از پیشرفت را مانند یك پروژه برنامه‌ریزی شده صحیح ببینید. به گونه‌ای عمل كنید كه انگار در حال تأسیس شركتی هستید و هدف، رسیدن شما به موقعیت دلخواه‌تان است. از امروز رئیس خود باشید. یاد بگیرید كه مانند یك مدیر ببینید و عمل كنید. تا حد لازم منتقد خود باشید و همواره به افزایش دانش خود بیندیشید و سعی كنید كه چیزهای تازه را فرا بگیرید. در حوزه فعالیت خودتان به كارهای بازاریابی، روابط عمومی، نوآوری در مدیریت و سایر مواردی كه یك شركت نیز آنها را انجام می‌دهد بپردازید و جوهره وجودی خود را برانگیزید.
۵) توصیه پنجم: نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. اگر می‌خواهید موفق باشید، باید از میزان توانایی‌هایتان آگاهی داشته باشید. هر چقدر بیشتر در مورد توانایی‌ها، دانش، نقاط ضعف و خطاهای خود آگاهی داشته باشید، هدفمندتر كار خواهید كرد. بنابراین هر از چندگاهی به بررسی نقاط ضعف و قوت فردی و شغلی خود بپردازید. در این راستا، جویای نظرات دیگران از جمله دوستان خوب، اقوام و آشنایان نیز باشید، با دقت به نظرات آنها گوش كنید و از انتقادشان ناراحت نشوید. تنها از این راه می‌توانید به شناخت بهتر خود نایل شوید.
۶) توصیه ششم: همواره به فراگیری علوم بپردازید. پس از شناخت نقاط ضعف و قوت خود می‌توانید به صورت هدفمند تواناییهای خود را گسترش دهید و نقاط ضعفتان را برطرف كنید. روی دانش و تواناییهای خود سرمایه‌گذاری كنید. كتاب بخوانید و در دوره‌های آموزشی لازم شركت كنید. شناخت‌تان را در مورد رشته كاری و خودتان افزایش دهید. نسبت به رشته‌های دیگر نیز كنجكاو باشید. یادگیری علوم تخصصی ضروری را نیز فراموش نكنید. سطح تواناییهایتان را همواره بالا ببرید. 
 
   منابع : by:Wally Bock مترجم: آذین صحابی- روزنامه تفاهم 
 تدوین و ترجمه: حجت الله مهریاری : ماهنامه تدبیر 
 مرکز توسعه کارآفرینی  
 
   
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید