پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۰
کد مطلب: 29272
۰
۱

افزایش طلاق و سن ازدواج عامل کاهش جمعیت ایران

به گزارش ایرنا دکتر' محمد اسماعیل مطلق ' سه شنبه در همایش تبیین سیاستهای جمعیتی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در سال 1362 نرخ باروری 8.6 بود که این رقم هم اکنون به 1.8 کاهش یافته است.


او با اشاره به اینکه در سال 1391 درهرساعت حدود 16 طلاق اتفاق می افتاد و این رقم در سال 1392 به 18 طلاق در ساعت رسید افزود : 80 درصد مطلقه ها زیر 30 سال سن دارند که 14 درصد از این موارد مربوط به یکسال اول و 50 درصد مربوط به پنج سال اول زندگی است.

این مقام مسوول همچنین کاهش نرخ باروری، به هم خوردن توازن و تعادل نسلی، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش احتمال طلاق در نسل آینده در صورت تربیت نادرست، افزایش احتمال انزوای والدین در سنین پیری، بالاتر بودن احتمال افسردگی اجتماعی، اضطراب و وابستگی بین فردی را از عوارض تک فرزندی عنوان کرد.

مطلق ، سقط جنین را از دیگر عوامل موثر در کاهش نرخ باروری دانست و تصریح کرد: براساس یک بررسی بالغ بر 220 هزار سقط در کشور در سال 1391 رخ داده است که از این میزان افزون بر 120 هزار مورد سقط غیر قانونی و حدود 100 هزار مورد به دلایل پزشکی بوده که از این تعداد تنها هفت هزار مورد با مجوز پزشکی قانونی صورت گرفته است.

دکتر مطلق، وجود بیمارهای خاص (هپاتیت و ایدز) را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری عنوان کرد و افزود: حدود نیم درصد از جامعه به هپاتیت C و حدود دو درصد به هپاتیت B مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ابتلا به ایدز از طریق تماس جنسی به بیش از 30 درصد رسیده گفت: بالغ بر 90 هزار آلوده به ویروس ایدز در کشور برآورد و بیش از 27 هزار مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه نرخ کلی باروری به متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد، گفته می شود افزود: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، نرخ باروری باید به حداقل 2.1 فرزند (سطح جانشینی) برسد.

همایش همایش تبیین سیاست های جمعیتی با حضور یکصد نفر از کارشناسان و پزشکان در سالن دکتر قریب دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نیما
Iran, Islamic Republic of
جمعیت ایران همین الان سالی 1 میلیون نفر داره اضافه میشه .
این در حالیه که ایران 30 تا 40 میلیون نفر مازاد جمعیت بر منابعش داره .
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید