جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۸:۴۲
کد مطلب: 29283
۲
۱

جزئیات طرح همیار مشاور در دانشگاه شهیدبهشتی

جزئیات طرح همیار مشاور در دانشگاه شهیدبهشتی
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهیدبهشتی ضمن شرح جزئیات طرح همیارمشاور گفت: همیاران مشاور رابط مرکز مشاوره با دانشجویان هستند.
به گزارش میگنا منصوره صادقی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص طرح همیارمشاور گفت: تیم مرکز مشاوره طبق طرحی که از سوی وزارت علوم باهدف ارتقای سلامت روان دانشجویان مطرح شد از مدتها قبل طرح ها و برنامه های زیادی دردست داشت.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه جمعیت دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی بسیار زیاد است، باهمکاری معاونت دانشجویی با مرکز مشاوره توانستیم این طرح را در سطح دانشکده و خوابگاه اجراکنیم.

رئیس مرکز مشاوره بااشاره به اینکه طرح شبکه سلامت روان دانشگاه سطوح گوناگونی دارد، ‌گفت: سطح اول این طرح غیرتخصصی است با این حال بازهم تلاش کردیم دانشجویان ارشد و دکتری در رشته های مرتبط نظیر روان شناسی و مشاوره و روان شناسی بالینی که ویژگی های کلی را داراباشند جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای همیاران مشاور وظایفی باتوجه به نیازدانشجویان درنظر گرفته شده،‌ گفت: همیاران مشاور مشکلاتی نظیر افت تحصیلی و برنامه ریزی تحصیلی، مشکلات روان شناختی به دانشجویان کمک می کنند. درواقع همیاران مشاور رابط مرکز مشاوره با دانشجویان هستند که درصورت شناسایی مشکلات دانشجویان آنها را راهنمایی کرده و در مراحل بعدی از دانشجویان می خواهند که به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه کنند.

صادقی درخصوص ویژگی های موردنظر همیارمشاور، ‌اظهارکرد: در روند پذیرش اولویت با متقاضیانی است که دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری رشته روان شناسی یا مشاوره باشند. این افراد درزمینه های گوناگونی نظیر حل مسئله،‌ حوزه های ارتباطی-اجتماعی و مقابله با بحران آموزش می بینند. همچنین برخورداری از سلامت عمومی، ویژگی های شخصیتی و اخلاقی،‌ عملکرد تحصیلی موفق و اشتیاق و علاقه به این کار ازجمله ویژگی های موردنظر همیاران مشاوراست.

وی درهمین زمینه تصریح کرد: مرکز مشاوره از طریق مصاحبه توان علمی متقاضیان را می سنجد و در صورتی که این افراد ویژگی های مورنظر را داشته باشند آنها را پذیرش می کنیم.

صادقی ادامه داد: درمواردی که همیارمشاور ما از دانشجویان ارشد و دکتری نباشند ازطریق پشتیبان که وظیفه نظارت بر همیارمشاور را دارد و از سطح علمی بالاتری نسبت به همیاران مشاور برخوردار است،‌ بر فعالیت همیارمشاوران نظارت می کنیم.

وی درخصوص تعداد متقاضیان برای همیار مشاور گفت: طبق آمارها در آخرین فراخوان حدود 20 دانجشوی دختر و 10 دانشجوی پسر تاکنون ثبت نام کردند.

رئیس مرکز مشاوره بابیان اینکه بیشترین مشکلات دانشجویان و بحث ها در این زمینه حول خوابگاه ها می چرخد، افزود: بنابراین پوشش کامل خوابگاه ها هدف اول ماست این درحالی است که هنوز تمام خوابگاه ها را پوشش نداده ایم و سعی می کنیم تا انتهای سال در هر بلوک خوابگاه یک همیارمشاور حضورداشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی برتعداد همیارمشاور در هر خوابگاه،‌اظهارکرد: به طور متوسط در هر بلوک 1 یا 2 همیارمشاور حضور دارند.

صادقی درخصوص دیگر برنامه های مرکز مشاوره دانشگاه شهیدبهشتی اظهارکرد: طرح ارتباط خانواده و دانشگاه ازجمله طرح های اجرایی این مرکز بود که مورداستقبال زیادی قرارگرفت.

 وی ادامه داد: یکی از فعالیت های زیرمجموعه این طرح اجرای پنل تخصصی بود که ضمن حضور متخصصان روان شناسی خانواده و خانواده های دانشجویان بومی،‌ خانواده ها مشکلات خود و سوألات را مطرح کردند و از سوی متخصصان راهنمایی شدند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه فعال سازی مشاوره از طریق ایمیل و تلفن یکی دیگر از طرح های این مرکز است، افزود: اجرای این اقدامات و برنامه‌ها سبب شده که حساسیت دانشجویان درمورد مراجعه به مشاوره کاهش یابد و دانشجویان تمایل بیشتری برای طرح مشکلات خود با مرکز مشاوره داشته باشند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فرامرز
Iran, Islamic Republic of
با سلام تشکر از جهت طرح بسیار جالبتان.من ولی یکی از دانشجویان هستم؛باسابقه 30سال معلمی.طرح بسیارجالب هست.من یک پیشنهاد دارم ؛اگر بتوانید ،دانشجویان مشکل دارراشناسایی کنید.وازخودآنان برای برطرف کردن مشکلشان دراین طرح استفاده کنید،فکر کنم، موفقیت کسب شود.ممنون
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .