پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۵
کد مطلب: 29343
۱
۱۱

علت مهاجرت فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی

حقوق ‌آزمایشگاهیان کفاف زندگی شان را نمی‌دهد
رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور با اشاره به مشکلات صنفی جامعه آزمایشگاهیان کشور گفت: این مشکلات به عاملی برای مهاجرت فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاه به خارج از کشور تبدیل شده است

چند سالی است که جامعه آزمایشگاهیان کشور از کمبود‌ها و دست نیافتن به حقوق خود در آزمایشگاه‌های طبی رنج می‌برند و این ماجرا پس از طرح تحول سلامت بیش از پیش تشدید شد چرا که سایر گروه‌های درمانی به حقوقی که بیش از پیش داشتند دست یافتند و این قشر خود را مغفول و فراموش شده می‌دانند و خواسته‌هایی دارند که مجاری قانونی را برای رسیدن به آن‌ها پیگیری می‌کنند.

حبیب‌الله فاضلیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در چند سال اخیر برخی تصمیمات مدیریتی مانند مطرح کردن یک رشته و بها دادن بیش از حد قابل تصور به یک رشته خاص و غفلت کردن از برخی رشته‌ها باعث شده است که جامعه ‌آزمایشگاهیان کشور از تبعیض رنج ببرد و این تبعیض همکاری‌های بین بخشی را زیر سؤال برده است.

وی تصریح کرد: ما سال‌های سال با همکاران دیگر مانند پرستاران دوشادوش یکدیگر با رفاقت کامل در مراکز درمانی کار می‌کردیم و خدمات خود را ارائه می‌دادیم، ولی اکنون تبعیضی آشکار جامعه آزمایشگاهیان را رنج می‌دهد.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: تأکید می‌کنم آنچه که اکنون به پرستاران پرداخت می‌شود حق قطعی آنان است و باید بیش از این مشمول حقوق و مزایا شوند ولی مشکل اینجاست که ما در این میان فراموش شده‌ایم و تغافل مسئولین گریبانگیر ما شده است و این باعث شده است فاصله تبعیض‌آمیز و غیرقابل تحملی بین رشته آزمایشگاهیان و سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشتر گفته می‌شد که پرستاران به علت مشکلات صنفی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و اکنون این ماجرا دامن کارشناسان علوم آزمایشگاهی را در بر گرفته است. یعنی سال گذشته تنها از ارومیه 10 نفر به سلیمانیه عراق مهاجرت کردند.

فاضلیان درباره مشکلات جامعه آزمایشگاهیان خاطرنشان کرد: اولین مشکل ما این است که برای جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور مصوبه‌ای مربوط به زمان دکتر حسن حبیبی وجود دارد که بر اساس آن سختی کار به کارکنان ‌آزمایشگاه تعلق می‌گیرد اما تا امروز جامعه آزمایشگاهیان کشور یعنی کاردان‌ها، کارشناس‌ها و کارشناسان ارشد که عمده فشار و بار کار آزمایشگاه بر دوش آنان است از این حق محروم بوده‌اند.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: در این مصوبه عنوان تکنسین مطرح شده است و بر اساس برداشت کارگزینی‌ها، پرسنلی‌ها و امور اداری‌ها تکنسین باری حقوقی و تعریفی مشخص دارد که کاردانان، کارشناسان و کارشناسان ارشد علوم آزمایشگاه را شامل نمی‌شود در حالی که در گذشته به کاردان‌ها تکنسین هم گفته می‌شد.

فاضلیان تأکید کرد: کارگزینی‌ها و امور اداری‌ها تکنسین را دیپلم‌هایی می‌دانند که یک دوره 6 ماهه تا یک ساله را آموزش دیده‌اند تا بتوانند در آزمایشگاه‌ها کار کنند در حالیکه آن مصوبه که برای این شغل تعریف شده است یعنی هر کسی که شغل انجام دادن آزمایش را در پیش‌گرفته است شغلی پرمخاطره، خطرناک و زیان‌آور دارد.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تأکید کرد: متأسفانه کارگزینی‌ها این مصوبه را به دیپلم‌ها مختص کرده‌اند یعنی فقط در صورتی که افراد دیپلم داشته باشد و در آزمایشگاه‌های طبی کار کند حق سختی کار دریافت می‌کند و کاردانان، کارشناسان و کارشناسان ارشد که آن کار را در تراز بالاتر انجام می‌دهند از این حق محروم هستند.

فاضلیان افزود: کارشناسان و کارشناسان ارشد همان خطرات را با همان نمونه‌های آلوده، همان میکروب، انگل، ویروس، قارچ و پرتو مواجه هستند اما متأسفانه به حق خود دست پیدا نمی‌کنند.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تأکید کرد: سختی این کار به شکلی است که تاکنون چندین نفر از همکاران ما در سطح کشور به واسطه آلودگی ناشی از آزمایشگاه دچار بیماری‌های سخت شده‌اند و حتی فوت کرده‌اند برای مثال همکارمان آقای ریاحی در شهرکرد به علت کار در ‌آزمایشگاه و تماس با خون آلوده دچار هپاتیت C شد و فوت کرد و همکار یدیگر نیز در آزمایشگاهی در شیراز به علت ابتلا به هپاتیت جان خود را از دست دادند.

وی گفت: از این موارد در بسیاری از استان‌ها مشاهده می‌شود. ما در حال ایجاد یک بانک اطلاعاتی هستیم تا این موارد را با آمار و سند مشخص کنیم و به مراجع ذیصلاح ارائه کنیم.

فاضلیان یکی دیگر از مشکلات آزمایشگاهیان کشور را ارتقای بهره‌وری دانست و گفت: این موضوع شامل دوستان و همکاران در رشته‌های دیگر شد اما برای آزمایشگاهیان اجرا نشد چرا که متأسفانه در زمان تدوین قانون ارتقای بهره‌وری، آزمایشگاهیان از قلم افتادند و با وجود پیگیری‌های متعدد همچنان این رشته فراموش شده است.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور مشکل سوم آزمایشگاهیان کشور را بکارگیری افراد غیرکارشناس در این رشته عنوان و تصریح کرد: در شغل آزمایشگاه در مراکز دولتی و خصوصی فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر غیر از علوم آزمایشگاه نباید به کار گرفته شوند چرا که کسی که تحصیلات آکادمیک در رشته علوم آزمایشگاه ندارد نمی‌تواند در اموری که با جان مردم سر و کار دارد دخالت کند.

فاضلیان افزود: متأسفانه اکنون در آزمایشگاه خصوصی صورت ظاهر کار را به افراد با تحصیلات غیرمرتبط آموزش می‌دهند و از آنان به جای پرسنل آزمایشگاه استفاده می‌کنند که این موضوع مورد اعتراض شدید ما است.

وی مشکل چهارم جامعه آزمایشگاهیان را معلق بودن دوره دکترا برای چند سال متوالی است  و اکنون همگان به این نتیجه رسیده‌اند که دکترای علوم آزمایشگاهی باید مجدداً احیا شود چرا که به مسئولان فنی در آزمایشگاه‌ها نیاز مبرم حس شده است.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: تمام این موارد را همراه با مشکلات و درد دل‌های دیگر 7 دی ماه با دکتر هاشمی وزیر بهداشت در میان گذاشتیم و او در جلسه‌ای با حضور تمام اعضای هیأت مدیره درخواست‌های ما را تأیید کرد و ما منتظریم تا نتایج این جلسه را ببینیم.

فاضلیان گفت: من به این دیدار بسیار خوش‌بین هستم چرا که دکتر هاشمی را فردی تیزبین، صادق و پیگیر نسبت به مسائل می‌بینم و جامعه آزمایشگاهیان حساب ویژه‌ای روی این جلسه باز کرده‌اند و امیدواریم این نشست سرفصلی باشد تا انگیزه‌های جدید در بدنه آزمایشگاه ایجاد شود و آزمایشگاهیان همچون گذشته پرشور در خدمت مردم باشند.

فاضلیان تصریح کرد: اکنون دوستان و همکاران ما از استانهای دیگر با ما تماس گرفتند و اعلام می‌کنند اگر قرار است با پیگیرِی‌ها از مجاری قانونی به حقوق خود دست پیدا نکنیم تغییر رشته دهیم و رشته دیگری را انتخاب کنیم.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: برای مثال یکی از موارد بکارگیری مجاری قانونی این بود که من یک نامه الکترونیکی به عنوان دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی برای آقای روحانی ارسال کردم که با ساز و کار نرم‌افزاری 15 هزار و 330 نفر از جامعه آزمایشگاهیان کشور پای آنان را امضا کردند ولی هنوز در انتظاریم حرکتی در جهت این مطالبات صورت گیرد ولی متأسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی در رابطه با شرایط کارکنان آزمایشگاه‌های طبی در سایر کشورها گفت: اگر در سایر کشورها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد قابل توجیه و قابل تحمل است و مانند ایران نیست که این تفاوت‌ها تبعیض تلقی و تعریف شود ولی این اختلاف در ایران مصداق بارز تبعیض است.

فاضلیان گفت: به نظر من در حق جامعه ‌آزمایشگاهیان بالینی کشور در این مملکت ظلم شده است و بچه‌های آزمایشگاهی هم گمنام هستند و هم مظلوم چرا که در درمان بیماری‌ها دیده نمی‌شود بنابراین باید حقوق آنها به درستی پرداخت شود تا کارکنان این حوزه دست کم به یک رضایتمندی نسبی دست یابند.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: با وجود تجمع و اعتراضات گروه‌های مختلف پزشکی برای دستیابی به حقوق خود تاکنون تجمع و اعتراضاتی از طرف آزمایشگاهیان دیده نشده است چرا که شرافت شغلی و نجابت ذاتی و مقتضیات کاری این عزیزان اجازه نمی‌دهد تا به این روش‌ها متوسل شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کارشناسان و کاردان‌های آزمایشگاه‌های طبی دست از کار بکشند تمام سیستم پزشکی از کار خواهد افتاد چرا که رکن رکین تشخیص، آزمایشگاه و رادیولوژی است بنابراین بچه‌های آزمایشگاه نمی‌توانند هر روز دست به اعتراض بزنند اما چشم انتظارند تا از مجاری قانونی به حقوق خود دست یابند.

فاضلیان گفت: چرا باید در مملکتی که در آن قانون اجرا می‌شود هنوز برای مطالبات به سبک‌های تجمعی رفتار کنیم و اعتراضاتی در خیابان به راه بیندازیم چنانچه تاکنون بارها برگزاری تجمع و اعتراض به ما توصیه شده است اما ما اجازه این کار را نداده‌ایم.

دبیر جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور خاطرنشان کرد: به نظر من پرستاران زمانی توانستند به حقوق خود دست یابند که به نظام پرستاری دست پیدا کرده‌اند و اعتقاد ما بر این است که جامعه ‌آزمایشگاهیان بالینی کشور نیز مانند سایر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته باید به نظام آزمایشگاهی دست پیدا کنند.

فاضلیان تصریح کرد: نظام آزمایشگاهی است که می‌تواند تعیین کند چه کسی صلاحیت کار در آزمایشگاه دارد و چه کسی ندارد و تا زمانی که نیروهای بی‌سوادی را که پیش از این کار ساختمانی می‌کردند به آزمایشگاه‌های طبی ببرند و اینها را با ثمن بخس به کار گیرند وضعیت شغلی تحصیل‌کردگان رشته آزمایشگاهی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تصریح کرد: اکنون کارشناسان آزمایشگاه سه شیفت متمادی در سه آزمایشگاه مختلف نیز مشغول به کار هستند اما حقوق به حدی پایین است که تکافوی زندگی‌شان را نمی‌ دهد ضمن اینکه با بکارگیری افراد غیرمرتبط در آزمایشگاه‌ها کاردان‌ها و کارشناسان آزمایشگاهی داریم که سالهاست فارغ‌التحصیل شده‌اند ولی همچنان بیکار هستند چنانچه زمانی که به آزمایشگاه می‌رویم می‌بینیم فرد شاغل زیست‌شناسی یا شیمی خوانده است.

وی گفت: در وضعیتی مانند تشکیل کنگره‌ آزمایشگاه و بالین یا کنگره ارتقای بهره‌وری که فرصت‌های مغتنمی برای کنار هم جمع شدن آزمایشگاهیان سراسر کشور است ما می‌توانیم مطالبات صنفی و حقوق صنفی آزمایشگاهیان کشور را طرح و پیگیری کنیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
من لیسانس
رضا
Iran, Islamic Republic of
من لیسانس علوم ازمایشگاهم.5 تشویقی از علوم پزشکی دارم.6دوره گذروندم.بیکارم.....ازمایشگاه خصوصی از صبح ساعت 7 تا 8 شب 1میلیون تومن پیشتهاد داده من باید چ کنم.استخدامی هم در کار نیست.الانم میرم سنگ کاری صبح تا شب
Germany
من که به این نتیجه رسیدم اشتباه کردم اومدم این رشته کاش میشد برگشت و اشتباه رو اصلاح کرد
رادین
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر همه ی تحصیل کرده های ایران شده...متاسفانه ادم جای درس خوندن بره از 15سالگی سوپرمارکت بازکنه بهتره ......بیکاری تو همهی رشته بیدادمیکنه. امیدوارم موفق باشی
مینا
Germany
سلام .لطفا کسایی که علوم آزمایشگاهی خوندن بگن بازارکار داره یا ن ؟الان بعدازفارغ التحصیلی سرکارین ؟
میلاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب اینجانب لیسانس آزمایشگاه دارم می خواستم بدونم کشورهای حاشیه خلیج فارس میشه برای کار رفت
Iran, Islamic Republic of
سلام
بله میشه
....
Iran, Islamic Republic of
من هم فارغ التحصیل کارشناسی ازمایشگاه در سال 78 هستم جزو دانشجوهای خوب دانشگاه بودم اما متاسفانه به خاطر این که پارتی نداشتم نتونستم تو رشته خودم مشغول به کار بشم با گذشت سالها به کارهای غیر مرتبط تن دادم و بدون حتی بازدهی حتی مالی فقط عمر و سلامتیمو برای کار گذاشتم و همیشه در حسرت این هستم که چرا در جایگاه واقعی خودم نیستم و این سالها از بس شرکتهای خصوصی ازم بیگاری کشیدن که دیگه اون عشق و علاقه به مطالعه رو فراموش که کردم هیچ کل چیزایی رو هم که تو دانشگاه یاد گرفته بودم فراموش شده و مدام افسوس که اشتباه از کجا بود اما واقعا سیستم مدیریتی کشور اشتباه بوده که من که جزو دانشجوهای نمیگم نخبه حداقل خوب زمان خودم بودم باید اینقدر از حوزه تخصص خودم دور بیافتم که مدام حسرت بخورم و حتی اعتماد به نفس رو تو این زمینه از دست بدم و دیگه بعد این هم سال برام سخته که بخوام برگردم از صفر شروع کنم با توجه به بالا رفتن سن اما کارهایی هم که مشغولش بودم هیچ وقت راضیم نکرده چه از نظر مالی و چه از نظر روحی. چون فقط مجبوریم کار غیر مرتبط بکنیم تو سرمون هم میزنن حق واقعیمونم نمیدن فقط به خاطر این که مجبوریم یه لقمه نون در بیاریم که محتاج کسی نباشیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام من ترم دو علوم آزمایشگاهیم و میخواستم بپرسم اگه قرار بود برگردید چه رشته،ای میخوندید؟خب من یه سری حرف خوب میشنوم و یه سری حرف نا امید کننده.نمیدونم چیکار کنم واقعا انگیزمو به درس خوندن از دست دادم
Iran, Islamic Republic of
تا دير نشده برو تغيير رشته بده پرستارى يا اتاق عمل بخون
شیرین
Iran, Islamic Republic of
سلام علوم آز ترم ۲ ام و هیچ علاقه ایم ب رشته م ندارم الانم ک نظراتو خوندم انگیزم چن برابر شد که جدیتر واسه کنکور بخونم تا ی چیز دیگه قبول شم
سپاس😌👌
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "