جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۲:۵۲
کد مطلب: 29384
۰
در یک پژوهش میدانی؛

آمارهای تکان دهنده اعتیاد کودکان

آمارهای تکان دهنده اعتیاد کودکان

به گزارش ایلنا، مریم کیانی در سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل‌خیز که به همت جمعیت امام علی (ع) برگزار شد؛ با اشاره به تحقیق انجام شده توسط این جمعیت در میان 10 استان کشور گفت: این پژوهش در استان‌های تهران، مازندران، البرز، بوشهر، خراسان جنوبی، بندرعباس، گلستان، زنجان و کرمان و در میان 116 کودک درگیر اعتیاد انجام شده که 73 درصد کودکان پسر و 27 درصد آنها دختر بودند.

وی افزود: بیشتر این کودکان در سنین 7 تا 13 سال قرار داشته و درگیر اعتیاد بودند همچنین تعداد کودکان نوزاد تا 2 ساله مبتلا به اعتیاد در پژوهش بسیار بالا بوده است واین کودکان فراوانی بیشتری نسبت به سایر گروه‌های سنی داشته‌اند.

کیانی ادامه داد: نزدیک به نیمی از این کودکان فاقد اوراق هویت بوده که این موضوع باعث عدم بهره‌مندی این کودکان از حقوق خود شده است.

این فعال حقوق کودک افزود: نداشتن اوراق هویت، بی‌توجهی خانواده، مشکلات مالی و اعتیاد از دلایل عمده ترک تحصیل و یا عدم تحصیل کودکان مبتلا به اعتیاد بوده است.

کیانی با بیان اینکه بیشتر این کودکان ایرانی بودند و تعداد کودکان افغانی مبتلا به اعتیاد کمتر از کودکان ایرانی بوده است گفت: در این تحقیق کودکانی که به اجبار رییس باند در گروه‌های کاری مبتلا به اعتیاد می‌شوند 4 درصد، میزان کودکانی که از طریق مصرف شیر مادرشان معتاد شده‌اند 42 درصد و مابقی به دلیل شرایط خانوادگی بوده است.

وی ادامه داد: بنا بر این پژوهش، 62 درصد مادران این کودکان و 80 درصد پدران آنان معتاد بوده‌اند. همچنین شیشه و هرویین و تریاک بیشترین مواد مصرف شده توسط کودکان بوده است. آمارها بیانگر آنند که تنها 7 درصد از کودکان به بهزیستی مراجعه کردند در حالی که بیشتر این کودکان بدسرپرست هستند.

کیانی ادامه داد: حدود 7 درصد از این کودکان رابطه با جنس موافق و17 درصد از آنان رابطه با جنس مخالف را تجربه کرده بودند که البته ممکن است آمار بیش از این باشد. همچنین 20 درصد از کودکان مورد پژوهش سابقه کارتن خوابی داشته‌اند.

دبیر سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل‌خیز اضافه کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد فروش مواد در میان کودکان با مشاغل مادران آنها ارتباط داشته است به این معنی که این کار بیشتر توسط کودکانی انجام می شود که مادرشان بزهکار یا تن‌فروش بودند. همچنین الگوی مصرف کودکان با مواد مصرف شده توسط مادران آنها ارتباط و همخوانی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: کودکانی که تحصیلات بالاتری داشتند دیرتر مصرف مواد مخدر را آغاز کرده بودند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...