جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۹:۴۸
کد مطلب: 2946
۰

عروسهای دریایی بدون مغز مسیر خود را می‌یابند

عروسهای دریایی صندوقی که به زنبورهای دریایی نیز شهرت دارند شاید در سر مغزی نداشته باشند اما از دو جین چشم استفاده می کنند که به تازگی محققان کاربرد شگفت انگیز تعدادی از این چشمها را کشف کرده اند.
به گزارش خبرگزارش مهر، به گفته محققان این چشمها به عروسهای دریایی کمک می کنند با استفاده از نشانه های موجود بر روی سطح آب مسیر خود را تعیین کنند. عروسهای دریایی صندوقی معمولا به دلیل وفور سخت پوستانی که غذای آنها به شمار می رود در تالابهای ساحلی و پردرخت گرمسیری زندگی می کنند. تا کنون محققان می دانستند چشمهای متعدد این جانداران به آنها کمک می کند تا در هنگام شنا کردن اجرام مختلف را مشاهده کنند اما محققان دانشگاه لوند در سوئد به تازگی دریافته اند کریستال گچی که با ساختار اطراف چشم این جانداران ترکیب شده است به آنها کمک می کند همواره به سمت بالا حرکت کنند. برای آزمودن عملکرد این ساختار، محققان یکی از این عروسهای دریایی را در مخزنی سرباز و شفاف قرار داده و مخزن را درون تالابی پوشیده از درخت در "پورتوریکو" فروبردند، در حالی که جاندار را با کمک دوربین تصویربرداری تحت نظر داشتند. زمانی که مخزن از لبه خارجی چتر بالایی درختها چندین متر فاصله داشت، یعنی عروسهای دریایی هنوز می توانستند سایه درختاها را از زیر آب مشاهده کنند، به صورت مداوم با دیوارهای مخزن که در نزدیکترین فاصله از درختها قرار داشتند، برخورد می کردند.
 
اما زمانی که مخزن 12 متر از درختها فاصله گرفت به صورتی که دیگر این جانداران درختی بالای سر خود نمی دیدند، توانستند در تمامی جهت ها و نه فقط در جهت قرار گیری درختها شنا کنند. محققان بر این باورند از آنجایی که آب درون تالاب خالی از هر نوع مواد شیمیایی بوده و در عین حال قدرت تشخیص عروسهای دریایی در آبهای تیره رنگ بسیار کاهش پیدا می کند می توان نتیجه گرفتن که این جانداران از نشانه های روی سطح آب برای تعیین مسیر خود استفاده می کنند. بر اساس گزارش ان بی سی، ماندن در زیر چتر درختان برای این جانداران بسیار حیاتی است زیرا سخت پوستانی که غذای آنها را تامین می کنند معمولا در این مناطق کم عمق از آب جمع می شوند. محققان با تصویربرداری از سطح آب و شبیه سازی آنچه عروسهای دریایی می بینند، تایید کردند این جانداران می توانند درختهایی به ارتفاع 8 متر را به راحتی ردیابی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!