کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیویورک؛ مرکز دانشگاه‌های گرانقیمت

گرانترین دانشگاه‌های جهان

5 اسفند 1393 ساعت 16:45

این رتبه بندی بر اساس میزان شهریه‌ دریافتی از دانشجویان غیر تحصیلات تکمیلی خود در سال تحصیلی 14-2013 بوده است.


تحصیلات با کیفیت نیز همانند سایر جنبه‌های زندگی انسان، مستلزم هزینه‌های بیشتر است. بسیاری از افراد این هزینه‌ها را برای تامین درآمدهای بیشتر و زندگی بهتر در سال‌های آینده، تقبل می‌کنند.
نگاهی بر لیست گرانترین دانشگاه‌های جهان نشان می‌دهد که دانشگاه‌هایی چون هاروارد، ییل، MIT و یا حتی آکسفورد در این لیست جایی نداشته و دانشگاه‌های کم نام و نشان در این لیست خودنمایی می‌کنند. به نظر می‌رسد نیویورک مقصد کسانی است که حاضرند دلارهای سبز خود را بابت دریافت مدرک در جهان هزینه نمایند. این ایالات اکنون به مرکز تجمع دانشگاه‌های لوکس با شهریه‌های بسیار بالایی تبدیل شده که شنیدن ارقام آن نیز بسیاری را میخکوب می‌کند!
تامین هزینه‌های دانشگاه از طریق دریافت شهریه در حالی به یکی از منابع اصلی درآمد در مراکز آموزش عالی تبدیل شده است که میزان شهریه دانشگاه‌های امریکا در 36 سال گدشته بیش از 12 برابر شده است. 

در ادامه لیست گرانترین دانشگاه‌های جهان به ترتیب میزان شهریه سالانه مشاهده می‌شود:
 
1- کالج سارا لارنس ( Sarah Lawrence College)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: نیویورک- امریکا
کل هزینه‌های تحصیل: 63200 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.8 درصد
این کالج شاید شهرت دانشگاهی مانند هاروارد را نداشته باشد، اما از نظر شهریه دریافتی، سرامد دانشگاه‌های جهان بوده و شهرت خود را از این راه جهانی کرده است. مدت زیادی از زمان تاسیس این دانشگاه (1926) نگذشته است، اما قوانین سفت و سخت آموزشی این دانشگاه در جهان زبان زد است. نسبت پایین دانشجو به استاد و سرفصل‌های شخصی برای دانشجویان از ویژگی‌های اصلی این دانشگاه به شمار می‌رود.
 
2- کالج هاروی مود (Harvey Mudd College)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: کالیفرنیا- امریکا
میزان شهریه: 61600 دلار 
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 4.7 درصد

جدای از نام عجیب و غریب این دانشگاه، گذشتن از در ورودی آن برای تحصیل بیش از 61 هزار دلار در سال هزینه در بر خواهد داشت. این دانشگاه 83 عضو هیات علمی و 807 دانشجوی غیرتحصیلات تکمیلی دارد. این دانشگاه در سال 1955 تاسیس و با بسیاری از دانشگاه‌های کالیفرنیا ارتباط نزدیکی در استفاده از امکانات و تبادل دانشجو دارد.
 
3- دانشگاه نیویورک (New York University)
گرانترین دانشگاه‌های جهان
موقعیت مکانی: نیویورک- امریکا
میزان شهریه: 61500 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.8 درصد
این دانشگاه که در سال 1831 تاسیس شده است، یکی از بزرگترین موسسات غیرانتفاعی فعال در آموزش عالی جهان به شمار می‌رود. این دانشگاه تاکنون 36 برنده نوبل را از میان دانشجویان خود به جهان معرفی نموده و در حال حاضر بیش از 6500 عضو هیات علمی دارد. دانشجویان مقطع تحصیلات غیرتکمیلی این دانشگاه که بیش از 50 هزار نفر هستند، باید سالانه از 61 هزار دلار برای تحصیل در این دانشگاه هزینه پرداخت نمایند.
 
4- دانشگاه کلمبیا (Colombia University)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: نیویورک- امریکا
میزان شهریه: 61100 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.4 درصد

دانشگاه کلمبیا که در سال 1754 تاسیس شده، قدیمی‌ترین دانشگاه نیویورک و پنجمین دانشگاه قدیمی امریکا به شمار رفته و بیش از 3700 نفر کارمند و 56 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دارد. در سال 2013 بیش از 9 میلیارد دلار کمک‌های پولی و دارایی‌های غیرپولی وقف این دانشگاه شده است.  
 
5- کالج دارتموث (Dartmouth College)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: نیوهمپشایر- امریکا
میزان شهریه: 60200 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.8 درصد

این دانشگاه جزو قدیمی‌ترین مراکز علمی جهان به شمار رفته و در سال 1769 بنیان گذاشته شده است. هدایا و وقفیات دریافتی کالج دارتموث در سال 2013 بیش از 4.5 میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. شهریه 60 هزار دلاری نیز سبب نشده تا 13 هزار دانشجوی این دانشگاه از تحصیل صرف نظر کنند!
 
6- دانشگاه وسلین (Wesleyan University)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: کنتیکت- امریکا
میزان شهریه: 60200 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 2.9 درصد
دانشگاه خصوصی وسلین که در سال 1831 تاسیس شده است، همانند تاریخ گران خود، هزینه‌های همسطحی را نیز برای تحصیل از دانشجویان خود دریافت می‌کند!
 
7- دانشگاه شیکاگو (Chicago University)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: ایلینوی- امریکا
میزان شهریه: 60000 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 4.1 درصد

دانشگاه شیکاگو در سال 1890 تاسیس و یکی از دانشگاه‌هایی است که بیشترین میزان اعانات و وقف‌ها را جذب می‌نماید. هدایا و وقفیات این دانشگاه در سال 2013 بالغ بر 7.4 میلیارد دلار گزارش شده است. تا کنون 89 برنده جایزه نوبل از میان فارغ التحصیلان دانشگاه شیکاگو برگزیده شده‌ که بیشترین تعداد در میان تمام دانشگاه‌های جهان به شمار می‌رود.   
 
8- دانشگاه کلارمونت مک‌کنا (Claremont McKenna University)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: کالیفرنیا- امریکا
شهریه: 60000 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.5 درصد

این دانشگاه که در سال 1946 تاسیس شده، به سخت‌گیری‌های آموزشی در امریکا شهره است. دانشجویان این دانشگاه علاوه بر دروس رشته تخصصی خود، باید دو درس مربوط به علوم، دو درس علوم انسانی و سه درس علوم اجتماعی را بگذرانند. 
 
9- کالج برد (Bard College)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: نیویورک- امریکا
شهریه: 59800 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.5 درصد

این کالج در سال 1860 پایه گذاری شده و اکنون نسبت دانشجو به استاد در آن برابر با 10 است. این دانشگاه در سال 2014 از نظر «بهترین تجربه کلاسی» و «بهترین تجربه دانشگاهی» رتبه اول را در میان دانشگاه‌های امریکا کسب نموده و به عنوان یک دانشگاه سبز و دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود. این دانشگاه از نظر سخت گیری‌های آموزشی در میان دانشگاه‌های امریکا در جایگاه یازدهم قرار دارد.
 
10- کالج ترینیتی (Trinity College)
گرانترین دانشگاه‌های جهان

موقعیت مکانی: کنتیکت- امریکا
شهریه: 59800 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 4 درصد

این دانشگاه از جمله قدیمی ترین مراکز آموزش عالی در امریکا به شمار رفته و تاسیس به سال 1823 است. علیرغم هزینه‌های هنگفت تحصیل، این دانشگاه توفیق چندانی در رتبه بندی‌های مختلف دانشگاهی کسب نکرده و مجله فوربز این دانشگاه را در رتبه 75 قرار داده است. اعانات و هدایای دریافتی این دانشگاه در سال 2013 نیز برابر با 543 میلیون دلار بوده است.
 
فرارو


کد مطلب: 29545

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29545/گرانترین-دانشگاه-های-جهان

میگنا
  https://www.migna.ir