شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ / ۲۳:۲۳
کد مطلب: 29608
۸
۱

ميانگين درصدهاي بهترين داوطلبان کنکور ( آزمون سراسري )

« من بايد شيمي را چند درصد بزنم تا در رشته پزشکي قبول شوم؟ »

تمام مشاوران، برنامه‌ريزان درسي و حتي معلم‌هاي سال چهارم با پرسش‌هايي مشابه جمله ياد شده آشنا هستند؛ پرسش دانش‌آموزاني که منتظر يک حکم قطعي هستند تا براساس آن تصميم بگيرند. آنها مي‌خواهند بدانند که براي هر درس بايد چه درصدي کسب کنند تا بتوانند در رشته و دانشگاه ايده‌آلشان پذيرفته شوند، و وقتي به آنها گفته مي‌شود که دادن حکم قطعي در اين زمينه غير ممکن است، اين موضوع را پاي بي اطلاعي مشاور يا معلم مي‌گذارند و جذب مؤسسه‌ها و مراکزي مي‌شوند که از داوطلبان  هزينه‌هاي هنگفت مي‌گيرند و براحتي حکم صادر مي‌کنند و جالب‌تر آنکه با اطمينان مي‌گويند که اگر داوطلب به آنها اعتماد کند، با هر سطح علمي و دانشي که باشد، مي‌تواند در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذيرفته شود!
آمار زير که ميانگين درصدهاي 1000 نفر اول کشوري گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني و علوم تجربي، 200 نفر اول کشوري گروه آزمايشي علوم انساني و 50 نفر اول گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي در آزمون‌هاي سراسري 92 و 93 را نشان مي‌دهد، بيانگر آن است که نمي‌توان درصد مشخصي را براي کسب رتبه خوب،  اعلام کرد، و درصد مناسب براي يک رشته در آزمون سراسري هر سال، با توجه به سطح سؤال‌ها، آمادگي داوطلبان و ظرفيت رشته مورد نظر، متفاوت است.
براي مثال، همان طور که مي‌بينيد، در سال 92، ميانگين 1000 نفر اول داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي در درس  رياضي ،73/68% بوده است؛ اما در سال 93 اين ميانگين به 57 درصد رسيده است؛ يا ميانگين 200 نفر اول گروه آزمايشي انساني در درس زبان خارجي در سال 92 ، 65/40% بوده است؛ اما در سال 93 ميانگين اين درس به 1/61% رسيده است. همچنين ميانگين 1000نفر اول کشوري داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در درس معارف اسلامي در سال 92،  94/84 درصد است؛ اما  ميانگين همين درس در سال 93 در بين 1000 نفر اول کشوري، 68% است.
 از سوي ديگر، از سال 93 ،  تراز و رتبه يک داوطلب، تنها براساس نمره آزمون سراسري وي، تعيين نمي‌شود  و 25 درصد نمره کل براساس سابقه تحصيلي يک داوطلب است؛ براي مثال، اگر نمره کتبي نهايي سال سوم يک داوطلب در درس معارف اسلامي 5/19 شده باشد و در همان سال 2000 داوطلب نمره 20 گرفته باشند، اين داوطلب حداقل از 2000 داوطلب نمره کمتري کسب کرده است ( گفتني است که تعدادي از داوطلبان نيز نمره 75/19 را کسب کرده اند) و در نتيجه کل 25 درصد سابقه تحصيلي را براي درس معارف اسلامي کسب نخواهد کرد .
به عبارت ديگر، هيچ مسؤول و کارشناسي نمي‌تواند با اطمينان بگويد که يک داوطلب بايد چه رتبه و نمره کلي بياورد تا بتواند در رشته دلخواه خود پذيرفته شود؛ زيرا اين مساله به عوامل زيادي بستگي دارد که اطلاع از آنها براي هيچ کس امکان پذير نيست.
  
درصدهاي رتبه هاي  زير 1000 کشوري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني  در آزمون سراسري سال‌هاي 1392 و 1393
نام درس
سال 1393
سال 1392
ميانگين
بيشترين
کمترين
ميانگين
بيشترين
کمترين
ادبيات
62%
94%
26%
89/70%
100%
70/26%
عربي
70%
96%
9%
06/79%
100%
40/25%
معارف اسلامي
68%
94%
30%
94/84%
100%
44%
زبان
72%
100%
00%
66/74%
100%
40/21
رياضي
58%
88%
14%
79/67%
40/96%
40/30%
فيزيک
72%
97%
37%
21/70%
10/97%
10/34%
شيمي
55%
97%
13%
66/43%
100%
80/25%
 
درصدهاي رتبه هاي  زير 1000 کشوري گروه آزمايشي  علوم تجربي  در آزمون سراسري سال‌هاي 1392 و 1393
نام درس
سال 1393
سال 1392
ميانگين
بيشترين
کمترين
ميانگين
بيشترين
کمترين
ادبيات
73%
100%
36%
85/64%
92%
7026%
عربي
82%
100%
21%
69/75%
100%
16%
معارف اسلامي
69%
100%
21%
18/79%
100%
40/41%
زبان
74%
100
00%
49/68%
100%
00%
زمين‌شناسي
7%
69%
5- %
53/12%
70/90%
4- %
رياضي
57%
100%
10%
73/68%
100%
10%
زيست‌شناسي
76%
100%
14%
89/75%
96%
70/42%
فيزيک
80%
100%
17%
72/76%
100%
90/18%
شيمي
68%
100%
22%
42/75%
100%
40%
  
درصدهاي رتبه هاي  زير 200 کشوري گروه آزمايشي  علوم انساني  در آزمون سراسري سال‌هاي 1392 و 1393
نام درس
سال 1393
سال 1392
ميانگين
بيشترين
کمترين
ميانگين
بيشترين
کمترين
ادبيات
63%
90%
30%
66/68%
100%
40%
عربي
80%
100%
38%
06/80%
100%
48%
معارف اسلامي
78%
96%
9%
69/76%
100%
44%
زبان
1/61%
94%
13%
65/40%
70/86%
8%
رياضي
52%
100%
13%
87/52%
95%
5%
اقتصاد
85%
100%
51%
24/80%
100%
50/44%
ادبيات تخصصي
77%
100%
48%
28/77%
100%
20/51%
عربي
82%
100%
30%
73/86%
100%
40/48%
تاريخ و جغرافيا
56%
91%
00%
66/61%
60/95%
70/6%
علوم اجتماعي
74%
100%
41%
90/84%
100%
40%
فلسفه و منطق
45/%
78%
17%
13/49%
40/85%
40/17%
روان‌شناسي
74%
95%
40%
17/90%
100%
70/66%
 
درصدهاي رتبه هاي  زير 50 کشوري گروه آزمايشي   هنر در آزمون سراسري سال‌هاي 1392 و 1393
نام درس
سال 1393
سال 1392
ميانگين
بيشترين
کمترين
ميانگين
بيشترين
کمترين
ادبيات
56%
90%
30%
55/57%
70/90%
70/30%
عربي
65%
100%
13%
99/46%
70/78%
70/10%
معارف اسلامي
55%
80%
25%
23/63%
88%
70/22%
زبان
72%
10%
14%
38/58%
40/89%
16%
درک هنر
41%
71%
16%
85/45%
60/65%
60/25%
درک رياضي
51%
86%
10%
71/39%
60/75%
10%
ترسيم فني
44%
70%
13%
93/43%
80%
70/11%
خلاقيت تصويري
56%
78%
18%
70/47%
40/83%
20%
خلاقيت نمايش
35%
66%
8%
84/31%
40/63%
5%
خلاقيت موسيقي
50%
100%
3%
73/42%
40/78%
70/6%
خواص مواد
16%
38%
00%
63/15%
40/38%
00%
 
درصدهاي رتبه هاي  زير 50 کشوري گروه آزمايشي  زبان‌هاي خارجي در آزمون سراسري سال‌هاي 1392 و 1393
نام درس
سال 1393
سال 1392
ميانگين
بيشترين
کمترين
ميانگين
بيشترين
کمترين
ادبيات
82%
100%
40%
79/75%
70/90%
44%
عربي
84%
100%
12%
66/94%
100%
40/57%
معارف اسلامي
83%
100%
26%
77/77%
70/90%
36%
زبان
95%
100%
78%
11/92%
100%
84%
زبان تخصصي
76%
98%
37%
22/73%
100%
40%

اعداد اعشاري در جدول برعکس آمده است

 منبع: پیک سنجش

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فاطمه
Iran, Islamic Republic of
با سلام ممنون از سایت خوبتون کلی از مطالبتون استفاده کردم
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.