پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۶
کد مطلب: 29685
۱
رئیس گروه سلامت روانی ـ اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

برخی مردان مراجعه به پزشک را اُفت می‌دانند

برخی مردان مراجعه به پزشک را اُفت می‌دانند

 

به گزارش میگنا شهرام خرازی‌ها در گفت‌وگو با فارس، با بیان اهمیت سلامت روان در جامعه، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی، سلامت را در 4 بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف می‌کند، بنابراین فردی سالم است که در این ابعاد مشکل کمی داشته باشد.

وی افزود: هرگونه اختلال در این چهار بعد، سایر ابعاد سلامت را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

این کارشناس بهداشت و روان ادامه داد: معنای عقل سالم در بدن سالم است، این است که وقتی از سلامت روان صحبت می‌کنیم باید سایر ابعاد سلامت اعم از جسمانی، اجتماعی و معنوی را نیز در نظر بگیریم.

* میانه‌روی ضامن سلامت روان است

خرازی‌ها گفت: آنچه به عنوان سلامت روان شناخته می‌شود این است که افراد میانه‌رو باشند، همچنان که در آموزه‌های دینی نیز بر اعتدال و میانه‌روی تأکید شده است.

وی افزود: اگر افراد موقع رانندگی با سرعت کند یا تند حرکت کنند، مخاطراتی متوجه آنها خواهد شد، اما اگر چنانچه از خط وسط حرکت کنند، احیاناً خطر کمتری متوجه آنها خواهد بود، بنابراین میانه‌روی تا حد زیادی ضامن سلامت روان و ارتقاء آن است.

* زنان پیشروان سلامت

دبیر اجرایی همایش سالانه رسانه و سلامت روان گفت: با توجه به اینکه در هفته سلامت مردان هستیم، لازم است به این نکته اشاره شود که نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان، زنان در مراجعه به درمانگاه‌ها پیش رو هستند و مردان تمایل کمتری به طرح مشکلات طبی خود دارند و آنها را پشت گوش انداخته و نادیده می‌گیرند.

* علل بی‌توجهی مردان به سلامت

خرازی‌ها اظهار داشت: مردان به واسطه درگیری‌های شغلی زمان کمتری نسبت به زنان برای مراجعه به درمانگاه‌ها دارند، همچنین اکثر مردان ابتلا به بیماری را کسر شأن می‌دانند، در حالی که بیماری انسان را فارغ از جنسیت گرفتار می‌کند.

* بسیاری از مردان، بیماری را اُفت می‌دانند

وی افزود: بسیاری از مردان، بیماری را اُفت می‌دانند، ضمن اینکه زنان وقت بیشتری برای دریافت اطلاعات پزشکی اختصاص می‌دهند، اما مردان در مقایسه با زنان، فرصت کمی را به این موضوع اختصاص داده و به صورت گذرا و تصادفی، اطلاعات پزشکی را از رادیو در موقع رانندگی یا جسته و گریخته دریافت می‌کنند.

این کارشناس بهداشت روان تصریح کرد: معمولاً انگیزه زنان برای دریافت اطلاعات پزشکی و مرتبط با سلامت بیشتر از مردان است، هر چه اطلاعات افراد بیشتر باشد، احتمال مراجعه به کادر پزشکی نیز افزایش می‌یابد و چنانچه اطلاعات ما کمتر باشد، اهمیت‌مان به آن موضوع نیز کاهش خواهد یافت.

* مردان در مواجهه با مشکلات به سیگار، مواد و الکل روی می‌آورند

خرازی‌ها ادامه داد: زنان در درمان به کمک گرفتن از کادر پزشکی روی می‌آورند، اما مردان بیشتر به خوددرمانی با مصرف سیگار، مواد مخدر، محرک و الکل می‌پردازند.

وی افزود: این در حالی است که این نوع خوددرمانی کاذب است و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نتایج عکس به بار خواهد آورد، به همین دلیل است که آمار مصرف دخانیات، مواد مخدر، محرک و الکل توسط مردان در تمام جوامع بیشتر از زنان است.

رئیس گروه سلامت روانی ـ اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که شیوع برخی بیماری‌ها در زنان بیشتر از مردان است، مراجعه زودهنگام زنان به درمانگاه‌ها و ثبت این آمار است، در نتیجه تابع کلی این است که آن بیماری در زنان بیشتر از مردان است، در حالی که می‌تواند عکس این موضوع صادق باشد.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.