آموزش پزشکی عمومی کشور، نیازمند بازنگری است
دکتر عظیم میرزازاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ادغام، تلفیقی از مبانی تئوریک و اصولی آموزش به عنوان اصول علمی استاندارد در دنیا پذیرفته شده است افزود: خوشبختانه امروزه برنامه عملی ادغام در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور طی 10 سال اخیر اتفاق افتاده است. امیدواریم این اقدام بصورت جدی پیگیری شود.
مدیر مرکز مطالعات توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: به طور مثال در دوره علوم پایه، دانشجویان بهجای اینکه آناتومی، فیزیولوژی، جنینی شناسی، پاتولوژی و قلب و عروق را بهطور مجزا بیاموزند و خود تلفیق آنها را در ذهنشان انجام دهند، همه آن مطالب را در قالب بسته قلب و عروق میآموزند تا با ربط دادن سریع مطالب، یادگیری عمیقتری داشته باشند.
وی با بیان این مطلب که اساس کار در دانشگاهها باید علمی و متناسب در شأن یک محیط آکادمیک علمی صورت گیرد گفت: طی سالهای گذشته و برحسب نیاز برنامههای آموزشی مختلف، تغییرات و بازنگریهای انجامشده است اما شروع آن با پزشکی عمومی بوده و در داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری نیز در حال انجام و گسترش است.
میرزا زاده حفظ روش علمی در انجام فعالیتهای اجرایی در دانشگاهها را ضروری دانست و اظهار کرد: انجام تمامی فعالیتهای تحولی در دانشگاه مستلزم برنامهریزی، طراحی و ارزشیابی است، نقد آنچه انجامشده، قرار دادن نتایج کار در معرض دید سایر افراد و استفاده از تجربیات آنها نیز در این مقوله ضروری است.
میرزا زاده ادغام را یکی از مهمترین اجزای بازنگری پزشکی عمومی در 10 سال گذشته عنوان کرد و افزود: هنوز کارهای بسیار جدی در زمینهٔ ادغام انجام نشده است، گزارشی که از نتایج ارزشیابی بازنگری برنامه پزشکی عمومی وجود دارد مناسب بازنگری نیست و این مسئله قابلتأمل است.
مدیر مرکز مطالعات توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ادغام آموزش پزشکی تقریباً در 13 دانشگاه علوم پزشکی کشور از 15 دانشگاهی که مجوز اصلاح برنامه پزشکی عمومی را از وزارت بهداشت دریافت کرده بودند و به روشهای مختلف اجراشده است.