جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۰
کد مطلب: 29759
۱

راهکارهایی برای مهار یا کنترل استرس و تنش

راهکارهایی برای مهار یا کنترل استرس و تنش
میگنا: تمامی افراد از بزرگسالان و نوجوان گرفته تا حتی کودکان در برهه ای از زندگی خود دچار تنش و اضطراب می شوند اما با رعایت راهکارهایی مانند خواب خوب، رژیم غذایی کافی و در میان گذاشتن احساسات خود با یک فرد مورد اطمینان می توان استرس و اضطراب خود را مدیریت کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی هلث، استرس زمانی بروز می کند که فشاری بیش از آنچه شخص به آن عادت دارد، بر انسان وارد می شود.

زمانیکه انسان دچار استرس می شود، بدن شروع به ترشح هورمون هایی می کند که سرعت تپش قلب را بالا برده، تنفس را سریع تر کرده و میزان انرژی بیشتری به انسان می دهد.

برخی از انواع استرس عادی و حتی مفید بوده و بدون آن انسان انگیزه ای برای فعالیت ندارد، بطوریکه برخی از افراد معتقدند که این نوع استرس به انسان کمک می کند و زندگی بدون آن بی معناست.

اما اگر استرس بیش از توان جسمی و روحی انسان باشد و زندگی وی را تحت تاثیر قرار دهد، استرس بد یا کاهنده خوانده می شود. این نوع استرس می تواند با سردرد، ناراحتی معده و مشکل در خوابیدن، همراه باشد. همچنین این نوع استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و مبارزه با بیماری ها را برای انسان سخت کند.

در این گزارش دستورالعمل های علمی برای مقابله با استرس ذکر شده است:

***اختصاص زمانی برای آرامش دادن به خود

یکی از راه های مقابله با استرس صرف زمانی برای آرامش دادن به خود است. برای این منظور باید روش هایی را برای آرامش بخشیدن به خود پیدا کرد. فراگرفتن تمرینات تمرکز و آرامش بخش ، گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش و دوش گرفتن از جمله کارهایی است که به انسان آرامش می دهد.

*** روال عادی زندگی را حفظ کنید


تا آنجا که ممکن است سعی کنید روال عادی زندگی روزمره را پیش ببرید، مسئولیت های اضافی را محدود کنید و نه گفتن را به آنچه آزارتان می دهد، بیاموزید.

***یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی خود را با تمرکز ویژه بر غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات تنظیم کنید. از مصرف بیش از حد قند و غذاهای چرب پرهیز کنید . همچنین در مورد استرس خوددرمانی نکنید زیرا این کار وضعیت استرس را بدتر می کند.

***ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید

دستکم روزی 30 دقیقه ورزش ملایم انجام دهید؛ این کار به کاهش استرس، افزایش سطح انرژی، کمک به خواب و تقویت حالت روحی انسان کمک می کند. همچنین ورزش برای سلامت قلب، ریه و ذهن مفید است. فعالیت هایی مانند راه رفتن، تند راه رفتن، دوچرخه سواری، شنا، ایروبیک و پیاده روی برای مقابله با استرس و تنش مفید هستند.

***نگرش مثبت داشته باشید


برخورداری از افکار مثبت به جای تسلیم شدن به افکار منفی می تواند به حفظ نگرش مثبت کمک کند.همچنین درباره خود نیز مثبت بیاندیشید. اطرافیان خود را از افراد مثبت و الهام بخش انتخاب کنید زیرا این افراد می توانند به تقویت حالت روحی انسان کمک کنند.

***در فعالیت هایی که از آنها لذت می برید شرکت کنید

مقداری از وقت خود را به سرگرمی و سایر فعالیت هایی اختصاص دهید که از انجام آنها لذت می برید.

برای این منظور می توانید در یک گروه ورزشی عضو شوید، به مسافرت بروید، بر روی صنایع دستی کار کنید و به افراد نیازمند کمک کنید.

***به اندازه کافی بخوابید

شبی هفت تا هشت ساعت خواب در شب، مقابله با استرس را آسانتر می کند. شخصی که خوب استراحت کرده باشد، هوشیارتر است، به سرعت فکر می کند و کمتر کج خلقی می کند.

***با یک فرد مورد اطمینان صحبت کنید


صحبت کردن با یک فرد مورد اطمینان در زمانی که شخص استرس شدید دارد می تواند کمک کننده باشد. برای این منظور می توان احساسات خود را با یک دوست مورد اطمینان، یکی از اعضای خانواده و یک متخصص در میان گذاشت.

درمیان گذاشتن احساس تنش و اضطراب، باعث کاهش میزان تنش فرد می شود. برخی کارشناسان معتقدند که شرکت کردن در یک گروه حمایتی متشکل از افرادی که وضعیت های مشابه ای را تجربه کرده اند، می تواند در کاهش تنش و اضطراب مفید باشد.

*** بیاموزید بپذیرید

بپذیرید که وضعیت ها ، حوادث و انسان هایی در زندگی وجود دارند که قابل کنترل نیستند. یادبگیرید که انعطاف پذیر باشید تا بتوانید به کاهش تنش و اضطراب خود کمک کنید.

*** خندیدن را بیادآورید

خندیدن یکی از بهترین داروهای درمان تنش و اضطراب است. خندیدن موجب آزاد کردن مواد شیمیایی در مغز می شود که موجب افزایش آرامش می شود. migna.irافرادی که زمانی را در روز صرف خندیدن می کنند و شادتر هستند، زندگی طولانی تر و مشکلات فیزیکی کمتری خواهند داشت. یک خنده خوب در روز می تواند عوامل تنش زا و اضطراب زا را دور کند.

 

مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!