شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۷:۲۶
کد مطلب: 29780
۰

کپسول لاغری «سوپر اسلیم» حاوی موادشیمیایی خطرناک است

کپسول لاغری «سوپر اسلیم» حاوی موادشیمیایی خطرناک است

به گزارش میگنا محمدرضا قدیرزاده در گفت‌وگو با فارس،‌ گفت:‌ اخیراً نوعی از داروی لاغری در ماهواره‌ها با عنوان «سوپر اسلیم» تبلیغ می‌شود که در این تبلیغ عنوان می‌شود 100درصد گیاهی بوده و عوارضی ندارد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور به همین منظور 27 نمونه از این کپسول‌ها را در سطح عطاری‌های شهر تهران جمع‌آوری و مورد آزمایش قرار داده و علیرغم ادعای مطرح شده مشخص شد این دارو حاوی مواد شیمیایی خطرناک است.

قدیرزاده گفت: اصلی‌ترین دارویی که در این کپسول‌ها یافت شد سیبوترامین بود که باعث آسیب‌های مغزی شده و با کاهش اشتها می‌شود و اثری شبیه آمفتامین‌ها دارد.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور تصریح کرد:‌ مصرف این دارو به دلیل عوارض قلبی و عروقی و افزایش موارد سکته مغزی در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی از سال 2010 میلادی ممنوع اعلام شده است.

وی افزود:‌ این دارو دارای عوارضی مانند سردرد، بی‌خوابی، خشکی دهان و بی‌اشتهایی دارد که شبیه عوارض مصرف مواد روانگردان است. عوارض قلبی که ایجاد می‌کند مانند تپش قلب، افزایش فشار خون و درد قفسه سینه است.

قدیرزاده ادامه داد: همچنین مصرف این کپسول‌های لاغری مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، درد شکمی، مشکلات کبدی و سوء هاضمه ایجاد می‌‌کند.

وی گفت: همچنین این داروها می‌توانند مشکلات عصبی مانند عصبانیت، اضطراب، افسردگی و تحریک‌پذیری ایجاد کنند و به دلیل این عوارض است که این دارو در کشور ما نیز جزء داروهای ممنوعه تلقی می‌شود و ممنوعیت مصرف آن توسط وزارت بهداشت اعلام شده است.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور در مورد موارد فوتی از مصرف این دارو گفت: فروردین امسال بود که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد سه نفر به دلیل مصرف قرص‌های لاغری فوت کردند و به احتمال زیاد آن داروها حاوی همین ماده سیبوترامین بوده‌اند.

وی افزود: اطلاع از آمار مرگ و میر در این زمینه در سیستم ما وجود ندارد و از سازمان غذا و دارو باید پیگیری شود چرا که احتمالاً موارد مرگ و میر در بیمارستان‌ها ثبت شده است.

قدیرزاده افزود: این دارو به صورت کپسول گیاهی با عطر و طعم گیاهی در عطاری‌ها عرضه می‌شود و گاهی با برخی گیاهان معطر مخلوط می‌شود تا برای مردم فریبنده باشد.

وی گفت: متاسفانه نظارتی بر عملکرد عطاری‌ها نمی‌شود این دارو دست‌ساز بوده و در کارگاه‌های زیرزمینی تهیه می‌شود و نشان تائید و ایمنی از سوی وزارت بهداشت را نداشته‌اند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين