جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۷:۴۷
کد مطلب: 29891
۰

10 هزار معلول روانی؛ پشت‌نوبت بهزیستی

به گزارش ایسنا، یحیی سخنگویی در مراسم اهدای 500 دستگاه ویلچر به معلولین شهر تهران که به همت شورای شهر تهران برگزار شد، با تاکید بر این مساله که معلولیت‌ها فقط جسمی و ذهنی نیستند و معلولیت روانی در جامعه در حال گسترش است عنوان کرد: در حال حاضر 23 هزار معلول روانی تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و 10 هزار نفراز آنان نیز پشت نوبتی‌های این سازمان هستند

وی با بیان اینکه معلولین ولی نعمت‌های ما هستند اظهار داشت: معلولین برند سازمان بهزیستی بوده و بیش از نیمی از بودجه این سازمان به این افراد اختصاص می‌یابد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزستی در ادامه عنوان کرد: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر می‌گوید در حال حاضر 10 درصد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند در حالی که اینگونه نیست و در حال حاضر 15 درصد جامعه را معلولین تشکیل داده و 1.5 تا 2 میلیون از این افراد شامل معلولیت های شدید و خیلی شدید بودند که نیازمند کمک‌های مستمر هستند.

وی ادامه داد: در معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی همواره تلاش کردیم هدفمند حرکت کنیم و در جهت توانمندی هرچه بیشتر معلولان گام برداریم.

وی در ارتباط با ویلچر گفت: ویلچر برای یک فرد معلول تنها یک وسیله ساده نیست بلکه یک ابزار توانمندسازی است زیرا چطور ممکن است که ما در سازمان بهزیستی راحت بنشینیم و معلولی برای تردد خود در سطح شهر با مشکل روبرو شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه ما رسیدگی به مشکلات و مسائل معلولین است و در حال حاضر قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است عنوان کرد: اگر اعتبارات توانبخشی سازمان بهزیستی تخصیص یابد در هفته آینده پنج استان دیگر کشور را از نظر توانبخشی تجهیز خواهیم کرد تا بتوان به پوشش صد درصدی برسیم.

وی همچنین با اشاره به دستورات رئیس جمهوری در خصوص تجهیز کامل و توانبخشی معلولان در شش ماهه نخست سال 94 عنوان کرد: 100 میلیارد تومان را برای تجهیز توانبخشی معلولین در نظر گرفته‌ایم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: در حال حاضر 16 هزار فرد ضایعه نخاعی در سازمان بهزیستی کشور پرونده دارند و توانسته‌ایم پوشش صددرصدی در زمینه حق پرستاری به معلولین روستایی بدهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: تمامی روستاها در سراسر کشور شناسایی و تحت پوشش این حق پرستاری‌ها قرار گرفته‌اند و در نظر داریم سال آینده این طرح را به شهرهای زیر 150 هزار نفر اختصاص دهیم.

سخنگویی ادامه داد: با تمامی محدودیت‌ها در تلاش هستم خدمات را به بهترین شکل به مددجویان ارائه داده به همین ترتیب شاهد آن هستیم که شهر تهران در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به امور معلولین دارد.

وی ادامه داد: معتقد نیستم که شرایط فعلی ایده آل است اما اقداماتی شده است که باید در جهت تسهیل امور معلولین این اقدامات افزایش و توسعه یابند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ضمن بیان اینکه اگر سراسر کشور نیز مناسب سازی شوند هم مشکلات معلولین خاتمه نخواهد یافت، گفت: آیا قوانین راهنمایی و رانندگی کشور به معلولان اجازه حضور در جامعه را می‌دهد؟ آیا ناوگان تاکسیرانی کشور مناسب استفاده معلولان است؟ ... به همین دلیل نمی‌توان گفت تنها با مناسب سازی تمامی مشکلات این افراد حل می‌شود زیرا مشکلات آنها وسیع تر از این مسائل است.

بهزیستی در خدمت به معلولین دست تنهاست

علی محمودنژاد رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان نیز در این مراسم با اشاره به اختصاص عیدی 52 هزار تومانی برای هر معلول گفت: این عیدی فقط برای 270 هزار معلول اختصاص یافته است.

وی، گفت: در حال حاضر از 1400 معلول واجد شرایط برای دریافت ویلچر تنها توانسته‌ایم به 500 نفر ویلچر دهیم.

وی با بیان اینکه عمر هر ویلچر دو سال است، افزود: با توجه به شرایط مبلمان شهری بیش از شش ماه عمر نخواهد کرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان با اشاره به وعده دولت برای تجهیز خدمات توانبخشی معلولان در شش ماهه نخست سال 94 اظهار کرد: در حالیست که در بودجه‌ امسال سازمان بهزیستی هیچ اعتباری برای این حوزه در نظر گرفته نشده است.

محمودنژاد با بیان اینکه برای تجهیز تمامی معلولان واجد شرایط چند هزار میلیارد اعتبار لازم داریم ، عنوان کرد: ایران از جمله کشورهایی است که در کنوانسیون حقوق معلولان عضو بوده و در این کنوانسیون آمده است که دولت‌ها موظف هستند شورای عالی حقوق معلولین را برای تسهیل امور این معلولین تشکیل دهند. اما تاکنون در کشور هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.

وی در پایان اظهار کرد:‌ صمیمانه از اعضای شورای شهر برای اجرای چنین طرح‌هایی تشکر می‌کنم اما باید گفت پیام اصلی این مراسم این است که بهزیستی در خدمت به معلولین دست تنهاست و نیاز به حمایت سایر نهادها دارد.

لزوم سازماندهی معابرشهری در طرح مناسب‌سازی

الهه راستگو عضو شورای شهر و رئیس ستاد توان افزایی شهر تهران نیز در سخنانی گفت: مجموعه گزارش‌هایی که در دست داریم به ما نشان می‌دهد که اوضاع شهر مساعد نیست اما در حال بهتر شدن است.

وی مناسب‌سازی را به عنوان یکی از اصولی‌ترین اصل‌ها در شورای عالی شهرسازی و معماری در شورای اسلامی شهر تهران دانست و گفت: مناسب‌سازی از اصول مهمی است که باید به صورت صحیح اعمال و اجرایی شود و سازماندهی معابرشهری به عنوان یک اصل بسیار مهم در مناسب سازی‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: باید در مناسب سازی الگویی پیش رو قرار گیرد که طی آن فرد معلول، جانباز، نابینا و غیره بتواند به تنهایی و با استقلال ، نیازهای خود را در سطح شهر مرتفع سازد.

رئیس ستاد توان افزایی شهر تهران مشارکت دستگاه‌ها و نهادها را در امر مناسب سازی موثر خواند و عنوان کرد: همه باید آنچه را که در توان دارند به کار گیرند و در این راستا ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد نیز در تلاش اند اقدامات موثر و کارآمدی را انجام دهد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند