پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۲
کد مطلب: 29954
۰
مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت:

نیمی از مددکاران اجتماعی تحصیلات غیرمرتبط دارند

به گزارش فارس، سید احمد تارا امروز در حاشیه همایش روز مددکار اجتماعی عنوان کرد: جامعه مددکاری پیش از اجرای طرح تحول سلامت نزد مردم و حتی مدیران مراکز درمانی وظایفی مانند گرفتن تخفیف در بیمارستان‌ها برای بیماران داشتند در حالی که وظایف و قابلیت‌های مددکاران اجتماعی بیش از اینها است.

وی تصریح کرد: قبل از طرح تحول سلامت وضعیت بیمارستان‌ها به گونه‌ای بود که هزینه‌های کمرشکن به مردم تحمیل می‌شد و عملاً مددکاری تمام وقت خود را صرف خدمت رسانی به بیماران در حوزه کاهش هزینه‌های درمان می‌کردند.

تارا افزود: مددکاران اجتماعی در این راه از کمک خیرین یا ردیف‌های بودجه که از طرف وزارت بهداشت در اختیارشان قرار می‌گرفت هزینه‌های بیماران را تا حد امکان پوشش می‌دادند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تصریح کرد: دولت در طرح تحول سلامت عملاً مددکاری عظیمی انجام داد و با کاهش فرانشیز هزینه‌های مردم را ابتدا به 10 درصد و سپس به 6 درصد برای جمعیت شهری و 3 درصد جمعیت روستایی کاهش داد.

وی تاکید کرد: امروزه بار هزینه‌ها از دوش مردم برداشته شده است و به همین شکل مددکاران نیز در این راستا بار زیادی را تحمل نمی‌کنند و اکنون می‌توانند خدمات اصلی خود یعنی توانمندسازی بیمار و خانواده را انجام دهند و وضعیت شغلی فرد را پس از بیماری با وی تطبیق دهند.

تارا گفت: مرحله پس از خروج از بیمارستان مرحله‌ای بسیار پر اهمیت است و هیچ مرکز درمانی نمی‌تواند ادعا کند که درمان خوبی انجام داده است مگر اینکه برای خارج از بیمارستان نیز تمهیداتی برای بیمار در نظر گرفته شده باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی افزود: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند قند و فشار خون وی تنظیم می‌شود که تمام این هزینه‌ها را دولت تامین می‌کند اما بلافاصله که بیمار از بیمارستان خارج می‌شود ممکن است با مسائلی روبه‌رو شود که برایش عفونت ایجاد کند یا مسائلی از این دست که در نهایت مجدداً هزینه‌های مالی برای دولت ایجاد می‌کند.

وی افزود: ممکن است بیمار پس از ترخیص از بیمارستان از طرف خانواده به خوبی حمایت نشود و عملاً درمانی که در بیمارستان پایه‌گذاری شده است هدر برود.

تارا تصریح کرد: برای بیمارستان رسالتی تعریف شده است که پیگیر سلامت اجتماعی باشد و این رسالت از طرف حوزه مددکاری اجتماعی قابل پیگیری است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تأکید کرد: در برخی موارد زمانی که فردی بیمار می‌شود خانواده نمی‌تواند حمایت‌های لازم را از وی انجام دهد اما مددکاران می‌توانند به طور فعال مشارکت خانواده را جلب کنند.

وی در رابطه با تفاوت پرستاران و مددکاران اجتماعی نیز گفت: پرستاران مسئولیت اجتماعی ندارند ولی وظایف بالقوه مددکاران بی‌نهایت است و تعدادشان محدود است. با این تعداد محدود به ندرت می‌توانند حتی وظایف بیمارستانی خود را انجام دهند چه برسد به وظایف خارج از بیمارستان.

تارا گفت: تغییر و تحول مزایا در حوزه مددکاران اجتماعی با پرستاران قابل قیاس نیست اما امیدواریم بتوانیم جایگاه مددکاران را به مسئولان ، خیرین سلامت و جامعه منتقل کنیم تا مددکاران اجتماعی بیشتر مورد نظر قرار گیرند.

تارا افزود: اداره مددکاری پیش از این تحت پوشش معاونت بهداشت بود که تحت نظر واحدی غیر مرتبط قرار گرفت ولی اکنون نزدیک 7 ماه است که به معاونت درمان منتقل شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تصریح کرد: اکنون در حدود 700 مددکار اجتماعی داریم که در بیمارستان‌های دانشگاهی مشغول به خدمت رسانی هستند ولی از کل مددکاران در بیمارستان‌های غیردانشگاهی آماری در دست نداریم.

وی در رابطه با میزان استاندارد مددکاران اجتماعی گفت: شمار مددکاران اجتماعی در هر کشور با نوع نظام سلامت آن کشور ارتباط دارد ولی به نظر می‌رسد کشور ما به 2 تا 3 برابر تعداد فعلی مددکار نیاز دارد.

تارا تأکید کرد: نیمی از مددکاران اجتماعی در رشته‌های غیر مرتبط تحصیل کرده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی افزود: اخیراً جلساتی با اساتید دانشگاه صورت گرفت تا بسته خدمات مددکاری تهیه و تدوین شود.

ولی یکی دیگر از خدمات در حوزه مددکاری را تشکیل بانک اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: با این کار اطلاعات مددکاری بیماران برای همه قابل دسترسی خواهد بود.

وی تاکید کرد: بهتر است افرادی که مدرک مددکاری اجتماعی دارند جذب حوزه مددکاری شوند ضمن اینکه هیچ کدام از مددکاران اجتماعی فعلی مددکاران خاص نظام سلامت نیستند و در دنیا نیز این رشته وجود ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی افزود: برخی کشورها کارهای ابتکاری در این زمینه انجام داده‌اند و در کشور ما نیز نیاز است که دوره‌های تکمیلی برای مددکاران اجتماعی برگزار شود تا آنها را در حوزه بیمارستان و بیماری‌ها توانمند کنیم.

تارا در رابطه با نقش و حضور مددکاران اجتماعی در مراکز درمانی خصوصی گفت: با نگاه قدیم به مددکاران اجتماعی یعنی کاهش هزینه‌ها بیمارستان‌های خصوصی نیازی به مددکار ندارند ولی با نگاه جدید بخش خصوصی باید تمایل زیادی به جلب مددکاران اجتماعی داشته باشد چرا که هزینه‌های درمان در این مراکز بالاست و این افراد می‌توانند هزینه‌ها را کنترل کنند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.