جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۰:۵۷
کد مطلب: 29961
۰
از سوی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم

جزئیات «آیین‌نامه پسادکتری صنعتی» و «فرصت مطالعاتی در واحدهای صنعتی» اعلام شد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام ابلاغ آیین‌نامه پسادکتری صنعتی و «فرصت مطالعاتی داخل کشور اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها در واحدهای صنعتی ، معدنی و تجاری گفت: اولویت استخدام وزارت علوم در جذب هیأت علمی از این پس با کسانی است که طرح پسادکتری صنعتی را گذرانده باشند.

 

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا دکتر وحید احمدی امروز در نشست خبری با عنوان همکاری صنعت و دانشگاه، فرصت مطالعاتی در صنعت و پسادکتری صنعتی که در آن معاون آموزش، پژوهش و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشت با بیان این که تفاهم‌نامه‌ای سال گذشته میان وزارت علوم و صنعت به امضا رسید، گفت: این تفاهم‌نامه عناوین مختلفی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه، طرح‌های تحقیقاتی مشترک و حمایت از پایان‌نامه‌ها در برداشت که یکی از آنها موضوع فرصت‌های مطالعاتی و پسا دکتری بود که بر اساس آن ، دو آیین‌نامه مورد تدوین قرار گرفت.

 

 

وی با اشاره به تدوین آیین‌نامه طرح "پسا دکتری صنعتی" و با بیان این که این آیین‌نامه از امروز مورد ابلاغ قرار گرفت، گفت: هدف از این آیین‌نامه گسترش دانشگاه و صنعت، ارتقاء توانمندی‌های علمی و دانش کارکنان بنگاه‌های اقتصادی و کمک به افزایش توان و مهارتهای علمی متقاضیان فعالیت در مراکز آموزش عالی در محیط واقعی تولید است.

 

 

احمدی افزود: همچنین استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مشکلات صنعتی از دیگر مفاد این آیین‌نامه به شمار می‌رود.

 

 

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم بر اساس این آیین‌نامه‌ طرح پسادکتری صنعتی، اعضای هیات علمی دانشگاه قبل از جذب در دانشگاه‌ها می‌توانند دکتری یکساله را در صنعت طی کنند تا در صورت فعالیت در صنعت با مسائل آن بیگانه نباشند.

 

معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: از زمان ابلاغ این آیین‌نامه که از امروز است وزارت علوم مجاز خواهد بود تا مجوز جذب هیات علمی را برای آن دسته از متقاضیانی که دوره پسا دکتری را با موفقیت طی کرده باشند صادر کند.

 

 

احمدی در ادامه سخنانش به شیوه نامه حمایت از انجام فرصت مطالعاتی داخل کشور، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی و پژوهشی دارای مجوز از وزارت علوم در واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری اشاره کرد و گفت: بر اساس این شیوه‌نامه نیز اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه به جای گذراندن فرصت مطالعاتی شش تا 9 ماهه در خارج از کشور می‌توانند یکسال فرصت مطالعاتی در صنعت داخل داشته باشند و در انتها دوره نیز این امکان فراهم است که دوره یک ماهه‌ای به خارج از کشور روند.

 

 

جزئیات آیین‌نامه پسادکتری صنعتی

 

به گزارش ایسنا، جزئیات آیین‌نامه طرح پسا دکتری صنعتی که به منظور تقویت مهارتهای عملی در محیط واقعی کار برای اعضاء و داوطلبان عضویت در هیات علمی دانشگاه‌هاست نیز به شرح ذیل است:

 

شرایط متقاضیان در این طرح، این است که داوطلب عضویت یا عضو هیات علمی مراکز آموزش عالی باشد و یا این که رشته و تخصص متقاضی مرتبط با نیاز اصلی بنگاه اقتصادی باشد.

دوره پسا دکتری یک دوره یک ساله بوده و در صورت تمایل متقاضی و موافقت بنگاه اقتصادی و تصویب شورا صرفا برای یک دوره یک ساله دیگر قابل تمدید است.

 

در این راستا معرفی متقاضیان به عهده وزارت علوم و معرفی بنگاه‌های اقتصادی با وزارت صنعت خواهد بود.

 

از زمان ابلاغ این آیین‌نامه که از امروز است، وزارت علوم مجاز خواهد بود تا مجوز جذب هیات علمی را صرفا برای آن دسته از متقاضیانی که دوره پسا دکتری خود را با موفقیت طی کرده‌اند، صادر کند. همچنین امتیاز مناسب برای متقاضیان شرکت کننده در دوره مذکور را تعیین و در شرایط جذب و ارتقای اعضای هیات علمی لحاظ کند.

 

دوره پسا دکتری تمام وقت بوده و متقاضیان در طی انجام دوره حق اشتغال در سمت‌های رسمی و غیر رسمی از جمله تدریس را نخواهند داشت و بنگاه‌های اقتصادی نسبت به پرداخت حق‌الزحمه متقاضیان با تصویب شورا اقدام خواهند کرد و همچنین طی کردن دوره پسا دکتری هیچ تعهدی برای بنگا‌ه‌های مربوطه جهت جذب یا نگهداری متقاضی به همراه نخواهد داشت.

 

شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی در واحدهای صنعتی

 

به گزارش ایسنا، همچنین جزییات شیوه‌نامه حمایت از انجام فرصت مطالعاتی داخل کشور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دارای مجوز از وزارت علوم در واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری که در راستای ایجاد و تعامل تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه و به منظور عملیاتی کردن دانش و یافته‌های اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آ‌موزش عالی و پژوهشی در بخش صنعت، معدن و تجارت و متقابلا آشنایی دانشگاهیان با فضای کار تولیدی و تجاری، آیین‌نامه، استفاده از فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تدوین شده است نیز به شرح ذیل است:

 

شرایط هیات علمی:‌

 

دارا بودن حداقل وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی

دارا بودن مرتبه علمی استادیاری و بالاتر

مرتبط بودن رشته و تخصص عضو هیات علمی با نیاز واحد صنعتی

 

نحوه اجرا:‌

جمع‌آوری و ارائه عناوین نیازهای پژوهشی و مشکلات مبتلا به واحدهای صنعتی و اولویت‌بندی آنها

ارائه درخواست توسط عضو هیات علمی همراه با سوابق علمی و پژوهشی به شورا توسط مرکز آموزشی

بررسی درخواست ارائه شده در شورا و تعریف زمینه کاری

هماهنگی جهت عقد قرارداد پژوهشی، مطالعاتی، آزمایشگاهی، منطبق با تخصص عضو هیات علمی و اهداف وزارت صنعت و نیازهای واحد صنعتی

اعلام موافقت شورا به عضو هیات علمی جهت اخذ موافقت‌نامه رسمی مرکز آموزشی

صدور حکم ماموریت توسط مرکز آموزشی با درج تاریخ شروع و خاتمه فرصت مطالعاتی به مدت حداقل یک ترم تحصیلی و حداکثر دو ترم تحصیلی است که می‌تواند از مدت زمان سه ماهه تابستان در اول، بین یا آخر فرصت استفاده کند.

ارائه گزارش پیشرفت کار توسط عضو هیات علمی به شورا و نظارت مستقیم شورا بر عملکرد فرد یا بررسی گزارش‌های ارائه شده.

 

چنانچه به هر دلیلی و در طول دوره فرصت مطالعاتی، شورا تصمیم به قطع فرصت مطالعاتی بگیرد، لازم است مراتب را کتبا به مرکز آموزشی و عضو هیات علمی اعلام کند.

 

شرایط حمایتی:

 

پرداخت حقوق و مزایا مطابق با حکم استخدامی عضو هیات علمی توسط مرکز آموزشی در طول مدت فرصت مطالعاتی به استناد آیین‌نامه مورخ 1389.6.30 وزارت علوم

پرداخت 100درصدی حقوق و مزایای عضو هیات علمی علاوه بر حقوق و مزایای مفاد اعلام شده توسط وزارت صنعت و واحد صنعتی، همچنین هزینه ایاب ذهاب و اسکان عضو هیات علمی مامور که استان محل سکونت و محل صنعت او متفاوت است، توسط واحد صنعتی پرداخت خواهد شد.

 

اعزام عضو هیات علمی به خارج از کشور با هزینه وزارت صنعت یا واحد صنعتی در صورت لزوم و به تشخیص شورا به مدت یک ماه (که به تشخیص و تصویب شورای مذکور قابل افزایش است) جهت بازدید از واحدهای صنعتی مشابه برای فرصت‌های مطالعاتی یکساله

حمایت از پایان‌نامه‌ها یا رساله‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان استادانی که فرصت مطالعاتی را در واحد صنعتی گذرانده و موضوع پایان‌نامه‌ها را از نیازهای احصاء شده انتخاب می‌کنند.

 

تعهدات عضو هیات علمی:

 

فرصت مطالعاتی تمام وقت بوده و سایر فعالیتهای عضو هیات علمی منحصرا در مشاوره و راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی خلاصه می‌شود.

 

عضو هیات علمی ملزم به رعایت قوانین ایمنی و حفظ حقوق مادی و معنوی (مالکیت فکری و محرمانگی) حاصل از اجرای کار پژوهشی، مطالعاتی، علمی و ... مطابق مفاد قرارداد منعقده با واحد صنعتی است.

عضو هیات علمی موظف است هر سه ماه یک بار گزارش پیشرفت کار را همزمان به مرکز آموزشی و واحد صنعتی محل خدمت ارائه و در پایان یک سمینار یک روزه از یافته‌های علمی خود را برای واحد صنعتی و وزارت صنعت برگزار کند.

چاپ حداقل یک مقاله علمی از نتایج دوره فرصت مطالعاتی با رعایت حقوق طرفین یا ثبت اختراع با تایید علمی مراجع ذی‌صلاح

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.