سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۲
کد مطلب: 3004
۰

روش هاي صحيح اطلاع رساني تحصيلي – شغلي به دانش آموزان

  مقدمه :
در عصر حاضر، تعلیم و تربیت كلید ورود به بسیاری از مشاغل است و راهنمایی تحصیلی می تواند نقش مؤثری در برنامه ریزی زندگی شغلی داشته باشد; زیرا دانش آموزان با انتخاب رشته تحصیلی به گزینه های شغل آتی خویش می نگرند.(شفيع آبادي ،1374)   با آنكه هزاران شغل در بازار كار وجود دارد، ولی دانش آموزان مدارس تنها با تعداد معدودی از آنها، آن هم به طور صوری، آشنا هستند. به نظر می رسد منابع اطلاعاتی و اطلاع رسانی، در امر راهنمایی تحصیلی شغلی دانش آموزان ضعیف است. این امر می تواند منجر به سردرگمی و ناتوانی در تصمیم گیری حرفه ای و در نهایت، نارضایتی شغلی شود. امروزه دنیای كار پیچیده و متغیّر است و دانش آموزان برای اخذ تصمیمات هوشیارانه و آمادگی برای انتخاب شغل نیازمند یاری هستند. چنین كاری از طریق راهنمایی و مشاوره تحصیلی ـ شغلی میسّر است.از اين رو مسئله مورد توجه در اين بررسي ، روش هاي صحيح اطلاع رساني تحصيلي –شغلي دانش آموزان ميباشد.(زندي پور ،1381)
فرضيه هاي تحقيق :
- ارائه اطلاع رساني تحصیلی ـ شغلی مكفی به دانش آموزان  موجب تثبیت اولویت های تحصیلی ـ شغلی آنان می گردد.
- روش هاي متنوع اطلاع رساني موجب آگاهي بيشتر دانش آموزان از رشته هاي تحصيلي و شغلي ميشود.
- روش هاي صحيح اطلاع رساني موجب تمايل دانش آموزان به گزينه هاي تحصيلي و شغلي آنها خواهد شد.
پيشينه تحقيق :
پریدیهر ـ راث و نت نیز در پژوهشی پیرامون پیشرفت شغلی ۲۸۰۰۰ دانش آموز (۱۹۷۳) پی بردند كه قریب ۴/۳ درصد دانش آموزان دبیرستان در زمینه برنامه ریزی شغلی احتیاج به كمك دارند. آگاهی اندك دانش آموزان در مورد گزینه های شغلی و فرایند برنامه ریزی شغلی، نشان می دهد كه وقت و توان زیادی به صورت تردید و سردرگمی به هدر می رود و این امر به صورت از دست دادن مشاغل، كاهش تولید و بیگانگی فرد، تأثیر مستقیمی بر اجتماع باقی می گذارد (جورج و كريستياني ،1996) تحقیقی با عنوان «بررسی تأثیر برنامه راهنمایی و مشاوره در انتخاب رشته های تحصیلی، به ویژه رشته های فنی، بر روی ۱۲۰ نفر از دانش آموزان پسر سال سوم راهنمایی تهران» انجام شد و نتایج تحقیق نشان داد كه بدون وجود برنامه راهنمایی و مشاوره در مدارس راهنمایی، نمی توان اطلاعات تحصیلی به دانش آموزان داد و برنامه راهنمایی و مشاوره در میزان تمایل آزمودنی ها به انتخاب رشته های فنی مؤثر بوده است(مجيد فرشاد ،1371) www.migna.ir 
طرح پژوهش :
دراين بررسي چندين پژوهش كه در اين رابطه بصورت عملي كار كرده بودند مورد بررسي قرار گرفت و جامعه آماري اكثر اين پژوهش ها دانش آموزان پيش دانشگاهي دختر و پسر مناطق تهران و ساير مناطق بوده است.
نمونه تحقیق
 از بین  مراكز پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه دولتی مناطق آموزش و پرورش به طور تصادفی  انتخاب شد. از هر مركز، یك كلاس با ۲۴ دانش آموز انتخاب گردید: یكی برای آموزش و شركت در جلسات راهنمایی و مشاوره تحصیلی ـ شغلی و دیگری به عنوان گروه شاهد. حجم نمونه جمعاً ۴۸ نفر است و تحقیق از نوع تجربی با گروه كنترل. در پژوهش هاي انجام شده ابزاري كه در همه ي تحقيقات يكسان بود تهيه پرسشنامه محققين بود كه براي پي بردن به ميزان اطلاعات دانش آموزان از روش هاي اطلاع رساني تحصيلي و شغلي آنهاست.
بحث و نتيجه گيري :
روش هاي مناسب  اطلاع رساني :
یكی از اصول پذیرفته شده روان شناسی پرورشی این است كه بهترین زمان یادگیری هر چیز درست پیش از آغاز استفاده و پرداختن بدان است; زیرا در آن موقع، علایق فرد در بالاترین حد خود است و خطر كهنه و منسوخ شدن دانش او در حداقل امكان قرار دارد. از این رو، زمان مناسب برای كمك و راهنمایی شغلی به منظور اخذ تصمیم مناسب، پیش از موقعی است كه تعداد زیادی از دانش آموزان به انواع اطلاعات نیاز دارند و خواهان آن هستند.  در نظام جدید متوسطه، جایگاه خدمات راهنمایی و مشاوره مشخص شده است و در كنار آن، كتابی به نام آشنایی با برنامه ریزی تحصیلی ـ شغلی با ارزش ۲ واحد درسی برای سال اول نظری در نظر گرفته شده است. بخش عمده ای از درس با هدف آشنایی دانش آموز با سه محور اصلی «خودشناسی»، «حرفه شناسی» و «توانایی تصمیم گیری و برنامه ریزی برای آینده» مطرح شده است. ارائه درس با روش های معمول، كه عمدتاً متّكی بر حافظه است، اهداف موردنظر را تأمین نمی كند، بلكه چنان كه در طرح درس آمده است، الگوی راهنمایی و مشاوره گروهی را دارد:
- ارائه اطلاعات كافی در مورد رشته های تحصیلی، شرایط و نحوه ادامه تحصیلی آنها;
- اختصاص یك ساعت مشخص كلاسی برای ارائه اطلاعات تحصیلی ـ شغلی
- كمك در زمینه شناخت هر چه بیشتر توانایی ها، علایق و استعدادها و امكانات شخصی ـ محیطی
- ایجاد رغبت و علاقه تحصیلی ـ شغلی، ارائه آگاهی از رشته های تحصیلی با شغل ناشناخته برای محصّلان
از جمله روش هاي صحيح اطلاع رساني تحصيلي – شغلي به شرح زير ميباشد :
 1- از طریق گفتوگو و مذاكره در مورد انتخاب شغل مناسب توسط اساتيد مجرب
2-  از طریق خواندان جزوات و كتاب هاي راهنماي شغلي و تحصيلي مربوطه
 3- از طریق گفت وگو با والدین دانش آموزان
 4- از طریق گفت وگو با مشاوران
 5- از طریق مركز راهنمایی و اطلاع رسانی;
6- از طریق برنامه رایانه ای.
بعد از روش مشاوره  بهترين منبعي كه مي توان به آن مراجعه كرد  كتاب برنامه ريزي تحصيلي –شغلي ميباشد و همچنين دفترچه كنكور هم يك روش اطلاع رساني خوبي در اين راستا است. پيك سنجش و راهيان دانشگاه هم يك روش ديگر اطلاع رساني تحصيلي ميباشد.  تهيه پرسشنامه شغلي – تحصيلي و فيلم هاي شغلي و تهيه فرهنگنامه تحصيلي – شغلي  و بروشور هاي شغلي .  از ديگر منابعي كه مي توان اطلاعات گرانبهايي در زمينه تحصيل از آنها بدست آورد فارغ التحصيلان دانشگاهها مي باشند . از مهم ترين منابع ديگر، رسانه هاي ارتباط جمعي و اينترنت است كه يكي ديگر از روش هاي مناسب اطلاع رساني تحصيلي – شغلي است. www.migna.ir    گردآوری:  محمد مهدي حق پرست رادمرد
منابع : - فرشاد، مجید(1371) ، بررسی تأثیر برنامه راهنمایی و مشاوره در انتخاب رشته های تحصیلی به ویژه رشته های فنی، پایان نامه كارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران.
- شفیع آبادی، عبداللّه(1374) ، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، تهران، رشد.
-  زندی پور ، طیبه(1369) ، بررسی زندگی تحصیلی ـ شغلی، كرج، انتشارات نادی.
- جورج و كریستیانی(-) ، روان شناسی مشاوره; نظریه ها و اهداف، ترجمه رضا فلّاحی و محسن حاجیلو(1374)، تهران، رشد.
-.Zunker Vernon(2006), Career Counselling Apllied Concept of Planning. (Brok / cole co. Athe ed. U.S.A).  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...