کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا برخی والدین در زندگی زوجهای جوان دخالت می‌کنند؟

13 فروردين 1394 ساعت 12:38

یک کارشناس ارشد مشاوره گفت: سن کم، ناآشنایی با مهارتهای زندگی، اعتماد به نفس پایین و وابستگی اقتصادی از جمله عواملی است که موجب دخالت برخی والدین در زندگی همسران جوان می شود البته این زوجها می‌توانند با اتخاذ راهکارهایی میزان دخالتها را کاهش دهند.


 

 

به گزارش ایسنا، نرگس عزیزی افزود: گاهی خود همسران هستند که به صورت غیرمستقیم والدین را به دخالت کردن در زندگی شان دعوت می کنند. در واقع برخی همسران بیشتر در معرض دخالتهای اطرافیان هستند. خصوصیات شخصیتی و رفتاری آنان باعث می‌شود دیگران و به ویژه والدیشان نتوانند به این افراد اعتماد کنند و در نتیجه تصور می کنند بهتر از آنان صلاح شان را تشخیص می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه همسران می توانند از میزان دخالت والدین در زندگی مشترکشان بکاهند گفت: در اوایل ازدواج معمولاً خانواده‌ها هنوز اطمینان لازم را نسبت به همسران جوان پیدا نکرده اند، در نتیجه ممکن است بیشتر دخالت کنند؛ که البته در طول زمان و با پیدا کردن اطمینان تا حد بسیاری این دخالت‌ها می تواند کاهش یابد.

 

عزیزی اضافه کرد: در ابتدای ازدواج همسران معمولاً حساسیت بیشتری دارند، چرا که خودشان هم می دانند هنوز به اندازه کافی مستقل نشده اند و در نتیجه، به صورت ناخودآگاه، هر لحظه منتظرهستند اطرافیان برایشان تصمیم بگیرند و به نوعی در زندگی آنان دخالت کنند البته این موضوع در افرادی که در سنین پایین ازدواج کرده اند، بیشتر دیده می شود.

 

وی با بیان اینکه همسرانی که برای کوچک‌ترین کاری با والدین خود مشورت می کنند به صورت غیر مستقیم از خانواده های خود برای دخالت کردن در زندگی مشترک شان دعوت می کنند تاکید کرد: این همسران در کوتاه مدت غالباً نمی توانند تغییری در وضعیت خود ایجاد کنند؛ چرا که این موضوع علاوه بر این که برای شان عادت شده است، به مسائل دیگری نیز بر می‌گردد. از جمله این که این همسران غالباً از مهارت های مهمی چون مهارت حل مسئله آگاه نیستند و در نتیجه اگر هم بخواند به خودشان فشار بیاورند که کمتر با والدین خود تماس بگیرند، ممکن است تصمیمات اشتباهی بگیرند و اعتماد والدین شان را کم کنند.

 

عزیزی به این دسته از همسران توصیه کرد که نقطه ضعف های خودشان را که باعث می شود دائم به دنبال مشورت گرفتن از والدین خود باشند شناسایی و آنها را برطرف کنند.

 

وی تصریح کرد: گاهی اوقات یکی از همسران اعتماد به نفس ضعیفی دارد یا اصلا هر دو آنان دچار این مشکل هستند. این گروه از همسران هر تصمیمی که می گیرند نیاز دارند تایید دیگران را بگیرند و در نتیجه ممکن است به دنبال تماس با مادر، خواهر یا پدر خود باشند. این نقطه ضعف البته احتمال تصمیمات اشتباه را هم می تواند افزایش دهد چرا که افرادی که اعتمادبه نفس ضعیفی دارند غالباً تصمیمات خود را خیلی سریع تغییر می‌دهند و ممکن است تصمیمی را عملی کنند که چندان به آن نیندیشیده و نقط ضعف احتمالی را شناسایی نکرده باشند.

 

این مشاور تاکید کرد: غالباًاین گروه از همسران در مقابل دخالت های احتمالی دیگران بسیار آسیب پذیرند و اذیت می شوند؛ پس اگر تصور می کنید به این گروه تعلق دارید زودتر برای رفع مشکل دست به کار شوید.

 

وی با بیان اینکه به دلایل گوناگونی ممکن است همسران بعد از ازدواج به خانواده‌های پدری خود از نظر اقتصادی وابسته باشند گفت: دانشجو بودن، سربازی رفتن یا زیر بار قسط های گوناگون قرار داشتن می تواند باعث شود همسران مورد حمایت مالی به صورت ماهیانه و ثابت خانواده های خود قرار بگیرند. در این وضعیت که خانواده جدید هنوز کاملا مستقل نشده است و به خانواده های اصلی خود وابسته هستند، احتمال دخالت کردن خانواده بیشتر از شرایط عادی است.

 

عزیزی در پایان مطلب خود در مجله سپیده دانایی اظهار کرد: اگر در آستانه تشکیل خانواده هستید و نیازمند کمک دیگران، حتی الامکان سعی کنید این کمک را در یک نوبت دریافت کنید و نه به صورت مستمر و دائمی و اگر هم در حال کمک گرفتن هستید تلاش کنید تا حدامکان زودتر مستقل شوید.

 

 


کد مطلب: 30139

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30139/چرا-برخی-والدین-زندگی-زوجهای-جوان-دخالت-می-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir