پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۳
کد مطلب: 30142
۲

کنترل ذهن فاکتور مهم در پیشگیری از بیماریها

کنترل ذهن فاکتور مهم در پیشگیری از بیماریها
میگنا: زمانی که انسان در معرض تغییری قرار می‌گیرد، برای سازگاری با شرایط جدید دچار احساسی می‌شود موسوم به استرس، یکی از رویداد‌هایی که در این حالت پیش می‌آید.
 
افزایش هورمونی به نام آدرنالین در بدن است، این هورمون به بدن کمک می کند تا خود را تجهیز نموده و با حداکثر توان عمل نماید، استرس به خودی خود نه تنها ضرری ندارد بلکه سودمند هم هست زیرا به ما کمک می کند با شرایط انطباق پیدا کرده و بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم ولی شیوه عمل ما در زمان استرس و مدت زمانی که این استرس طول می‌‌کشد در سلامت یا بیماری ما موثر است.
 
طبق این گزارش، برخی افراد در زمان استرس، به مبارزه با تغییرات رو می‌آورند و بعضی فرار می‌کنند و عده‌ای نیز بی واکنش باقی می‌مانند و فقط استرس را تحمل می‌کنند و حالت درماندگی به خود می‌گیرند، آسیب رسان‌ترین نوع برخورد با استرس، بی عمل باقی ماندن در آن است مثلاً فردی که قوم و خویش دارد که تقاضا‌های غیر مترقبه غیر قابل اجرایی دارد و از ترس او را تحمل می‌کند با شنیدن دائمی خبرهایی که فرد امکان هیچ  گونه عملی برای آن ندارد هر دو این موارد از انواع استرسهای آسیب رسان هستند که مانند سم به سلول‌ها آسیب رسانده و سیستم ایمنی را تضعیف کرده و یا امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
 
این گزارش حاکی است: باورهای ما ممکن است ایجاد کننده استرس باشند، با اتخاذ باورهای کارآمد که به سازگاری بیشتر و آرامش بیشتر کمک می‌کند می‌توان استرس را کاهش داد باورها آن افکار ریشه‌ای هستند که تفکرات روزانه ما از آنها سرچشمه می‌گیرند و مثل باور به اینکه " من می‌توانم" ، " قرار است اتفاقات خوشایندی برای من پیش بیاید از پس زندگی با همه فراز و نشیب‌هایش بر می آیم" و " من لایق و ارزشمندم" می‌تواند در کاهش استرس کمک بسیاری کرده و هر کدام از ما لازم است برای سلامت بیشتر، باورها و افکار خود را بشناسیم و با مدیریت افکار ناکارآمد به آرامش بیشتری دست یابیم.
 
این گزارش همچنین در مورد افسردگی بیانگر آن است که این حس، احساس غم و اندوهی است که برای مدت طولانی عملکرد کلی فرد را محدود کرده و اگر احساس غم و اندوه سبب شود که شما از موقعیت‌هایی که قبلاً برایتان لذت بخش بوده لذت نبرید آنگاه احتمالاً افسرده هستید، زندگی طولانی مدت همراه با افسردگی می‌تواند یکی از عوامل ابتلا به سرطان باشد و دور بودن از شادابی و امید و عشق که از عوارض افسردگی است نه تنها لذت بردن از زندگی را محدود می‌کند بلکه با تضعیف سیستم ایمنی احتمال ابتلا به بیماریهای گوناگون را افزایش می‌دهد.
 
بنا بر این گزارش برای رفع افسردگی یا مهار آن باید ذهن خود را مدیریت کرد زیرا هر یک از ما روزانه تا شصت هزار فکر مختلف را از ذهن خود می گذراند اغلب این تفکرها تحت کنترل ما نیست  اما برای سلامت بیشتر ذهن لازم است:
  از زنجیره تفکرمان آگاه باشیم.
افکار تکرار شونده ناخوشایند را با یک هشدار متوقف کنیم.
شواهدی علیه افکار منفی پیدا کنیم.
بررسی کنیم که کدام شناخت غیر منطقی در زیر این تفکر قرار دارد.
برای ایجاد تغییرات از جملات مثبت استفاده کنیم.
 
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!