چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۸
کد مطلب: 30159
۵
۳
چهرۀ ماندگار جغرافیا و تاریخ مازندران شرقی درگذشت...

درگذشت استاد علی بابا عسگری چهرۀ ماندگار جغرافیا + عکس

درگذشت استاد علی بابا عسگری چهرۀ ماندگار جغرافیا + عکس
استاد علی بابا عسگری، جغرافیدان و مورخ شهیر  و چهره ماندگار جغرافیا و تاریخ مازندران شرقی و خالق آثار متعدد علمی و فرهنگی در سن 83 سالگی در خارج از کشور درگذشت و بناست؛ پیکر آن استاد بزرگ ، پس از انتقال به کشور، در روزهای آتی در گلوگاه مازندران تشییع و برابر وصیت استاد در آرامگاه تاریخی سفید چاه گلوگاه به خاک سپرده شود.
شادروان عسگری به زادگاه خود گلوگاه و زبان ترکی آن دیار بسیار عشق می ورزید.

این یادداشت، به احترام 6 دهه خدمات علمی و فرهنگی استاد و یادمان درگذشت ایشان منتشر می گردد...
 

اين نویسنده، پژوهشگر، مورخ، جغرافیدان و کارتوگراف در سال 1311 در خانواده ای سنتی در شهرگلوگاه (مرز استان هاي مازندران و گلستان) چشم به جهان گشود. فقر مالی خانواده و فقدان پدر به جهت اراده و استعداد سرشارخداوندی علی بابا، مانع از تحصیل و دانش اندوزی روزافزون وی نگردید و به تحصیل در نخستين مدرسه گلوگاه پرداخت.
وی در طی سالهای 31-1330 ، بنا به پیشنهاد رمضان مدیر (مرحوم رمضان موجرلو و نخستین معلم آن ديار) و با موفقیت در آزمون استخدامی معلمان استان مازندران، بعنوان معلم پیمانی در آن منطقه به آموزش دانش آموزان گلوگاهی مشغول شد و در پی پایان یافتن تحصیلات مربوطه خویش، در مقام تبدیل وضعیت دبیری خود از پیمانی به رسمی برآمد.

علی بابای نوجوان، ضمن تکمیل تحصیلات خود در گلوگاه، گرگان و بهشهر، با حمایت برخی از مشاهیر محلی و معاریف وقت منطقه ای به تحصیل خویش ادامه داد و همواره از آنها به نیکی و احترام و حدشناسی و قدرشناسی مستمر یاد می کرد.
وی ضمن اخذ دیپلم در دانشسرای مقدماتی گرگان و پذیرش در کنکور سراسری در 15 /6/1337 در رشته تاریخ و جغرافیا در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران وارد شد و با ادامۀ تحصیلات دانشگاهی خویش از سال 1342، به آموزش و تدریس در مدارس عالی و دانشگاههای وقت کشور مانند مدرسه اسد آبادی،اندیشه، مدرسه گروه فرهنگی، مدرسه عالی امیر کبیر، مدرسه جاویدان،دانشگاه مازندران(بابلسر)، دانشگاه تهران و اصفهان و موسسات علمی و فرهنگی متعدد دیگر همت گماشت.

علاقه وافر علی استاد عسگری به دانش جغرافیا و تاریخ و آشنایی بعدی وی با بسیاری از دانشمندان و معاریف سرشناس جغرافیایی و کارتوگرافی چون پرفسور محمد حسن گنجی، برجسته ترین جغرافیان آسیا و دانشمند برتر هواشناسی جهان به انتخاب سازمان جهانی هواشناسی در سال 2001 و استاد عباس سحاب تفرشی سبب ورود جدی و مستمر وی به دنیای رنگارنگ کارتوگرافی، ترسیم نقشه ها و تدوین اطللس های متعدد جغرافیایی گردید و ضمن تلفیق مناسب گسترۀ فراگیر تاریخ و جغرافیا با هم، نسبت به تهیه و ترسیم نقشه های جغرافیایی و نیز تاریخی متون اسلامی همت گماشت و خود، آفرینندۀ آثار هنری و کارتوگرافی متعددی در این باره شد..

استاد علی بابا عسگری، پیش از هر اقدامی، با نگارش و تالیف آثاری ماندگار و فاخر نسبت به جغرافیا و تاریخ منطقه زادگاه خویش و مناطق اطراف، سعی در شناساندنِ درست و علمی آن نواحی و یادمان ساختنِ مطالعات علمی و دانشگاهی و ثبت تاریخ شفاهی و مطالعات میدانی مربوطه نسبت به آن مناطق نمود.
اثر مشهود وی در زمینه تاریخ و جغرافیای بهشهر با عنوان " بهشهر؛ اشرف البلاد"، بعنوان کتاب برتر سال 1350، با گذشت نزدیک به 5 دهه از تاریخ تالیف و انتشار آن، هنوز در زمرۀ منابع اصلی مطالعات منطقه ای و ملی مازندران به شمار می رود و هیچ دانشجو و دانشگاهی و پژوهشگری، خود را بی نیاز از مراجعه و مطالعه بدان نمی داند!.
کتاب "جغرافیای مفصل هزار جریب" و " نقشه هزار جریب" (نکا،بهشهر و گلوگاه)،منتشره در سال 1365 ، از دیگر آثار علمی و فرهنگی این استاد نامي ، در این رابطه است.
-

اضافه براین، کتب " اطلس جهان،1343، تاریخ عمومی و جغرافیای عمومی،1348، جغرافیای کشورها،1351، اطلس اسناد در تاریخ خلیج فارس به 3 زبان، 1352،نقشه کتاب دانشنامه علی ابن ابیطالب(ع)، نقشه کتاب دانشنامه امام حسین (ع)،تهیه نقشه کتاب دانشنامه غدیر عاشورا،1391، اطلس تاریخی ایران و جهان،اطلس مناسک حج" در 10جلد، از دیگر آثار علمی و فرهنگی استاد علی بابا عسگری در طی سالیان متمادی بوده است.
بسیاری از موسسات و مراکز جغرافیایی و کارتوگرافی چون موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، گیتاشناسی و بنیاد فرهنگ، مرهون خدمات علمی، فرهنگی و مشورتی استاد عسگری طی چند دهه بوده که به اشکال مختلف در قالب نگارش، ویرایش، نظارت بر تدوین و تالیف و تهیه و ترسیم نقشه های جغرافیایی و کارتوگرافی از دانش فراوان و تجارب حرفه ای و کارشناسی استاد بهره های بسیار برده و مبادرت به انتشار آثار ماندگار استاد طی سالیان مختلف نموده اند.



استاد علی بابا عسگری، علاوه بر دوستی و معاشرت با معاریف منطقه ای چون شادروان، مهندس موسی خان اشرفی؛ پدر عمران و آبادانی بهشهر و دانشمندان به نام ایرانی و جهانی چون شادروان، پرفسور محمد حسن گنجی، بنیانگذار جغرافیای نوین کشور و برجسته ترین جغرافیدان آسیا؛ خود تربیت کنندۀ شاگردان معروف و مشهوری به مانند دکتر محمد علی نجفی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، سرپرست وقت وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی کشور و معاون رئیس جمهور وقت و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز بوده است.


استاد عسگری علاقه فراوانی به وطن و  زادگاه خویش، گلوگاه و محال اطراف چون هزار جریب نشان می داد و بیشتر تعطیلات خویش، جز مواقع سفر به خارج از کشور را در آن منطقه می گذراند. وی، محل رجوع عام و خاص و دانشجویان و دانشگاهیان و مسئولان متعددی ملی و منطقه ای بوده است و نقش مشورتی و موثر ایشان در بسیاری از طرح ها و پروژه های ملی و منطقه ای و خلق و نگارش آثار علمی و فرهنگی در حوزه جغرافیا و کارتوگرافی غیرقابل انکار است.

           

استاد تمایل فراوانی به تبدیل شدنِ منطقه ارزشمند و تاریخی هزارجریب به عنوان یک شهرستان، با هدف مستقل شدن از شهرهای مجاور( بهشهر، نکاء و گلوگاه) و دارا شدن بودجه مستقل، به منظور عمران و آبادانی این منطقۀ زرخیز، اما محروم داشته و به مانند زادگاه خویش به آن نواحی، به شدت به آن نواحی و مردم آن و گلوگاه ، عشق می ورزید و خواهان بالندگی و توسعۀ روزافزون آن و زدون محرومیت از منطقۀ بی مانند هزارجریب بود. همین دغدغه، وی را به مطالعه و شناخت میدانی هزارجریب و تهیه کتاب جغرافیای مفصل هزار جریب و نقشه آن هدایت کرد و اثری ماندگار در شناسایی و اهمیت این منطقه از خویش برجای گذارد و حتی، فرزند باستان شناس خویش (دکتر سپیده عسگری) را به نگارش پایان نامۀ دانشگاهی خویش در حوزه میراث فرهنگی و باستانی مازندران شرقی، با افتخار، رهنمون ساخت.

نقش استاد علی بابا عسگری در دفاع از منافع ملی و بین المللی ایران نسبت به هویت تاریخی و اسنادی خلیج فارس با تهیه و انتشار کتاب " اطلس اسناد تاریخ خلیج فارس" به سه زبان و اقدامات به عمل آمده ایشان در کنار پرفسور محمد حسن گنجی و دیگر مشاهیر و جغرافیدانان ایرانی ستودنی و قابل تقدیر است. شاید بی جهت نباشد که بتوان از استاد عسگری، علاوه بر " چهره ماندگار گلوگاه و مازندران شرقی"، از وی بعنوان " چهره ماندگار خلیج فارس" نیز یاد کرد.

استاد برای تهیه نقشه ها و اطللس های تاریخی و مذهبی و در ایام همکاری با بنیاد فرهنگ ایران، بنا به دعوت آیت الله مروارید و دیگر مراکز مربوطه، سفرهای متعددی به عربستان نموده است و علاوه بر مذاکره و مباحثه فراوان با دانشمندان سعودی و مطالعه منابع و متون عربی و اسلامی در آن کشور و مقایسه آن با دیگر منابع در ایران و خارج از کشور، نسبت به تهیه و نگارش نقشه ها و کتب مشهور" اطلس مناسک حج" در 10 جلد و نقشه کتب دانشنامه علی ابن ابیطالب(ع)،دانشنامه امام حسین (ع) و دانشنامه غدیر عاشورا و نقشۀ مدینۀ منوره" اقدام نمود.
این جغرافیدان و مورخ مازندرانی، علاوه بر زبان ترکی، به زبانهای عربی و انگلیسی نیز آشنا بود و همین توانائی، موجبات تقویت روزافزونِ تهیه و تدوین و تالیف آثار متعددی علمی و فرهنگی و پژوهشی را در استاد سبب گردید. با این وجود، استاد عسگری علیرغم عشق، تعهد، خدمات مسئولانه و صادقانه و همیشگی خویش به محافل علمی و فرهنگی و برخورداری از اخلاق حرفه ای و شئونات علمی و دانشگاهی مستمر، همواره از سودجویی ها و فرصت طلبی های برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی، در استفاده از دسترنج و دستاوردهای مطالعاتی و پژوهشی خویش و انتشار آنها به نام خود(نه ایشان)، طبق سنت مرسوم و متعارف حوزۀ نشر متاسف،منتقد و رنجور بود و به کررات، این موضوع را به نگارنده و بسیاری از دوستان نیز گوشزد می کرد.!

استاد علی بابا عسگری برخوردار از یک خانواده علمی و دانشگاهی بود که متعاقب مهاجرت به تهران برای ادامه تحصیل در سال 1342 با خانم عفت کاشانی، بانوی فرهنگی و همیشه همراه خویش ازدواج کرد و حاصل این پیوند سبزینۀ آنها، تولد سه فرزند بوده که هر یک، با تحصیل در مقطع دکترا و فوق دکترا در رشته های برق و مخابرات، باستان شناسی و پزشکی،حسب مورد نیز از مفاخر علمی و فرهنگی منطقه، کشور و خارج از کشور به شمار رفته و در خارج از ایران به فعالیت های علمی و دانشگاهی و حرفه ای مشغول می باشند. این دانشمند به نام ایرانی، سرانجام پس از 5 دهه فعالیت مستمر علمی و فرهنگی و خدمات بی شائبه آموزشی، دانشگاهی و پژوهشی و خلق آثار متعدد علمی و کارشناسی، در 8 فروردین سال جاری در آخرین سفر پایانی خویش به خارج از کشور،در سن 83 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار معبود شتافت.

بنا به وصیت استاد و نظر به علاقه وافر ایشان به زادگاه و موطن اجدادی خویش، مقرر گردید؛ پیکر آن فقید سعید، پس از تشییع در گورستان تاریخی سفیدچاه در هزار جریب گلوگاه به خاک سپرده شود و در سرای ابدی خویش، در آن ارامگاه آرام گیرد.
نظر به وصیت آن مرحوم، جنازه ایشان در حال انتقال از خارج از کشور به زادگاه وی در گلوگاه بوده و برنامه تشیع و ترحیم استاد، متعاقباً، اطلاع رسانی خواهد شد. خبردرگذشت چهره ماندگار گلوگاه و مازندران، به سرعت در محافل علمی و دانشگاهی و رسانه های و خبرگزاری های محلی و کشوری متعدد منتشر و منعکس گردید و موجب تاسف و تاثر جامعه علمی و فرهنگی کشور و شمال ایران شد."ستاد بزرگداشت درگذشت استاد علی بابا عسگری" نیز در فرمانداری گلوگاه تشکیل گردید تا با همراهی مناسب مردم و مسئولان و شرکت دانشگاهیان و فرهنگ دوستان، تشییع جنازه درخورِ شان و جایگاه علمی و فرهنگی این دانشمند نامدار مازندرانی صورت پذیرد.
بااین وجود، شایسته است؛ به پاس 6 دهه خدمات مستمر علمی و فرهنگی استاد علی بابا عسگری به جامعه علمی و فرهنگی کشور و مازندران، نسبت به تاسیس بنای یادبود و تندیس استاد در زادگاه وی شهرستان گلوگاه  و راه اندازی"موزۀ فرهنگ و مردم شناسی گلوگاه" و گردآوری آثار و خدمات فرهنگی استاد و سایر مشاهیر علمی، ادبی، هنری و فرهنگی مربوطه در آن منطقه از سوی مردم و مقامات محلی و ملی، اقدام لازم صورت پذیرد.
در همین رابطه، مقتضی است؛خوانندگان محترم اسناد، اطلاعات، تصاویر، خاطرات مربوط به استاد عسگری را برای تدوین و نگارش " کتاب ستاره شمال؛ در شرح حال استاد علی بابا عسگری"(چهرۀ ماندگار فرهنگی گلوگاه و بهشهر)به ایمیل نگارنده ارسال دارند. اینجانب نیز به سهم خویش، ضایعه درگذشت استاد علی بابا عسگری را به خانواده علمی و فرهنگی و جامعه دانشگاهی کشور و مردم فرهنگ دوست مازندران و گلوگاه تسلیت گفته و آرزوی صبر بازماندگان محترم آن مرحوم را از خداوند منان مسالت دارد :
این شرح بی نهایت کز حُسن یار گفتن              حرفی است از هزاران، اندر حکایت آمد...
-


از تألیفات استاد می توان به :
۱- اطلس جهان در عصر فضا (سال ۱۳۴۳)
۲- اشرف البلاد (سال ۱۳۵۰)
۳- جغرافیای کشورها(سال ۱۳۵۱)
۴- نقشه هزارجریب(سال ۱۳۶۵)
۵- نقشه مدینه منوره(سال ۱۳۷۵)
۶- نقشه کتاب دانشنامه علی‌بن‌ابی‌طالب (ع)
۷- تهیه نقشه کتاب دانشنامه امام حسین (ع)
۸- تهیه نقشه کتاب غدیر عاشورا(سال ۱۳۹۱) و …. اشاره کرد.
همچنین زندگینامه استاد علی بابا عسگری در قالب کتابی تحت عنوان (یادگار عُمر) به رشته تحریر درآمده است.
روحش شاد یادش گرامی -

نویسنده :محمد رضا زمانی درمزاری ( فرهنگ)،گروه مطالعات بهشهر شناسی
Email: zamani.i.l.institute@gmail.com
-
تهیه خبر و تصویر: شاهین عظیمی

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

تات
Iran, Islamic Republic of
یاشاسین گلوگاه و هشتیکه. الله استادیمیزی رحمت السین
رحيمي
Iran, Islamic Republic of
پيكر استاد فقيد علي باباي عسگري در روز پنجشنبه 20 فروردين ماه از ساعت 10 صبح در زادگاه خود شهرستان گلوگاه و از مقابل اداره آموزش و پرورش گلوگاه آغاز و در گورستان تاريخي سفيدچاه به خاك سپرده مي شود.
مهرنوش عسکری
Iran, Islamic Republic of
با عرض تسلیت خدمت خانواده محترم آن مرحوم.. باعثه تاسفه که در کشورمان ایران بعد از مرگ علمای این چنینی یاده تقدیر و تشکر میوفتن!!
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید