کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

White Noise

صداي سفيد چيست ؟

14 فروردين 1394 ساعت 15:58

صداي سفيد (white noise) نوعي از صداست كه از تركيب شدن صداهايي با فركانس‌هاي متفاوت ايجاد ميشود .


اگر شما تمام صداهاي قابل تصور كه يك انسان ميتواند بشنود را با همديگر تركيب كنيد صداي سفيد ايجاد خواهد شد . صفت سفيد به همان دليل براي توصيف اين نوع صدا انتخاب شده است كه براي توصيف نور سفيد .
-
میگنا: همانطور كه ميدانيد نور سفيد از تركيب تمام رنگها (فركانسها) ايجاد ميشود ، پس صداي سفيد نيز از تركيب تمامي فركانسهاي مختلف صوتي ايجاد ميشود . چون صداي سفيد از تركيب فركانسهاي مختلف صوتي ايجاد ميشود ، از آن براي پوشش دادن ساير فركانسها استفاده ميشود . مثلاً اگر شما در اتاق هتلي مشغول استراحت هستيد و صدايي از اتاق مجاور آرامش شما را به هم ميزند ، شما ميتوانيد با روشن كردن يك پنكه صداي مزاحم را پوشش دهيد . در اينجا پنكه تقريباً اين صداي سفيد را براي شما ايجاد كرده و شما صداي مزاحم را كمتر ميشنويد .

براي توضيح بيشتر به اين مثال نيز توجه كنيد:
اگر دو نفر همزمان با شما صحبت كنند ، مغز شما ميتواند حرفهاي يكي از آنها را دنبال كند و اگر سه نفر با شما صحبت كنند نيز اين جريان صادق است ، ولي تصور كنيد هزار نفر همزمان با شما صحبت كنند ، در اين حالت مغز شما ديگر قادر به تشخيص درست صدايي خاص نيست . در مورد پنكه نيز جريان همينطور است ، پنكه هزار نوع فركانس صوتي مختلف ايجاد ميكند كه با صداي اتاق مجاور ميشود هزار و يك صدا ، بنابراين مغز شما از دنبال كردن صداي اتاق مجاور ناتوان ميشود . از اين خصوصيت براي درمان بيماراني كه به بيماري تينيتوس (Tinnitus) مبتلا هستند نيز استفاده ميشود . اين بيماري باعث ميشود كه بيماران گاهي اوقات يا همواره صداي وزوزي را در گوش خود احساس كنند كه بسيار آزار دهنده و گاهي غيرقابل تحمل ميشود(مخصوصاً موقع خواب باور بفرمائيد بيچاره كننده است !! ) . براي معالجه اين افراد از يك نوع سمعك خاص استفاده ميشود كه بطور دائم فركانسهاي صوتي خاصي ايجاد ميكند و اين صداها باعث كمتر شنيده شدن صداهايي ميشود كه بيمار در گوش خود احساس ميكند .
-
به طور کلی بیشتر پژوهش های انجام شده نشانگر این است که صداهای بلند موجب کاهش عملکرد می شوند اما صدای بلند به روش های گوناگون بر کار و وظیفه شغلی اثر می کذارد.
1- صدای بلند تمرکز فرد را کاهش می دهد. تقلیل تمرکز موجب اشتباه در کار و تکرار آن می گردد. اشتباه هم موجب اتلاف وقت خواهد شد و گاهی موجب بروز سانحه می گردد.
2- صدای بلند یکنواخت، روی آهنگ سرعت کار، حتی سرعت راه رفتن در فضای کاری اثر فزاینده ای دارد.
3- صداهای مزاحم موجب کاهش به هم خوردگی پلک چشم ها می شود که در نتیجه خستگی چشم را به دنبال دارد . این خستگی ادراک دیداری را مختل می کند.
4- صدای بلند، عملکرد شغلی را در مشاغلی که جنبه ذهنی و شناختی دارند ؛ کاهش می دهد. زیرا در عدم تمرکز در وظایف ایجاد اختلال می نماید.
5- صدای مزاحم در محیط کار موجب کاهش خرسندی از کار می شود. زیرا هنگامی که در محیط کار صدای آزار دهنده وجود داشته باشد فرد دچار تنش شده و از لحاظ روانی از وضعیت بهینه خارج می شود.

صدای سفید یکی از اقدامات فنی است که برای کاهش صدای محیط از ان استفاده می گردد. دراین روش از صدای جریان هوا استفاده می گردد که اصطلاحا به آن صدای سفید می گویند. صدای ملایم و یکنواخت جریان هوا توسط دستگاههای تهویه در محیط کار ، صدای محیط کار را تا حدودی تحت اشعاع قرار داده و اثر آنرا بر فرد کاهش می دهد.
-

پخش صدای سفید برای بهبود خواب و استراحت انسان
اگر حساسیت زیادی به صداهای اطرافتان دارید (از صدای خر و پف همسرتان گرفته تا صدای فوتبالی که نیمه شب از تلویزیون پخش می‌شود و همسرتان دیوانه‌ی تماشای آن است و هر صدای دیگری که ممکن است خواب و آرامش شما را به هم بزند)، بهتر است که سری به سایت WhiteNoisePlayer بزنید. این سایت با پخش کردن اصواتی که اصطلاحاً به آنها صدای سفید یا نویز سفید گفته می‌شود به شما کمک می‌کند تا استراحت و خواب خوبی داشته باشید و صداهای مزاحم اطرافتان را نشنوید.
کار با این سایت بسیار راحت است. کافی است به آدرس اصلی سایت بروید و ساعتی که در آن وجود دارد را مطابق میل خود تنظیم کنید. برای مثال می‌توانید تعیین کنید که از الآن که می‌خواهید بخوابید تا ساعت 6 صبح که قصد بیدار شدن دارید، یک نویز سفید از صدای اقیانوس یا بارش باران یا شش گزینه دیگری که وجود دارد با بلندی صدای مشخصی در اتاق شما پخش شود. اما نویز سفید چطور می‌تواند باعث شود صداهای مزاحم به گوش شما نرسند؟ اگر بخواهیم خیلی ساده حرف بزنیم، نویز سفید به ترکیبی از صداهایی با فرکانس‌های مختلف که به صورت همزمان به گوش ما برسند گفته می‌شود.
تصور کنید دو نفر بطور همزمان مشغول صحبت با شما هستند. شما فقط صحبت‌های یکی از این دو نفر را می‌توانید درک کنید و روی صحبت‌های فرد دوم نمی توانید تمرکز کنید. حال تصور کنید که این دو نفر تبدیل به ۱۰۰۰ نفر شوند که همزمان با شما صحبت می‌کنند. آنچه شما در این وضعت خواهید شنید چیزی مشابه یک نویز سفید است و دیگر مغز شما توانایی تفکیک این صداها را نخواهد داشت. بنابراین نویز سفید با ترکیبی از انواع فرکانس‌های مختلف صدا باعث می‌شود که همه‌ی صداهای دیگر در درون این نویز غرق شوند و دیگر چیزی توسط گوش شما شنیده نشود. به همین سادگی.

ارسال از : بهار فارسی 
(با اعمال تغییرات)

منابع:
- مقدمی پور، مرتضی، روان شناسی کار، تهران، موسسه کتاب مهربان نشر، 1382
- خنیفر، حسین، روانشناسی کار، تهران، تهران؛ انتشارات دانشگاه تهران، 1390
- ویکی پدیا   http://en.wikipedia.org/wiki/White_noise


کد مطلب: 30163

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30163/صداي-سفيد-چيست

میگنا
  https://www.migna.ir