کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رتبه ایران در تولید مقالات پزشکی

17 فروردين 1394 ساعت 18:15

ملک‌زاده گفت: ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه هفدهم را از نظر تعداد مقالات پزشکی به خود اختصاص داده است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران رضا ملک‌زاده معاون علمی و فناوری وزارت بهداشت در همایش دانش‌آموختگان دانشگاه ایران با اشاره به انتشار ۲۱۳ هزار مقاله ارائه شده در پایگاه بین المللی EFI گفت: از زمان تاسیس EFI تاکنون ایران ۲۱۳ هزار مقاله در این پایگاه منتشر کرده است و عمده این مقالات از پس از جنگ تحمیلی و تا سال ۲۰۱۴ تولید شده است. 
 
وی افزود: عمده مقالات تولید شده در زمینه پزشکی در کشور در رشته‌های پزشکی و دارو سازی بوده است، همچنین ایران از نظر تعداد مقالات در سال ۲۰۱۵ رتبه هفدهم را به دست آورد و براین اساس رتبه ایران از کشورهای سوئیس، ترکیه و لهستان بالا‌تر است. 
 
معاون علمی و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: ایران از نظر کیفیت تولیدات علمی به رتبه بیست و چهارم دست پیدا کرده و در رده بالاتری نسبت به کشور ترکیه قرار گرفته است، این درحالی است که در گذشته ایران سهم بسیار کمی در تولید علم داشته است، اکنون با توجه به جمعیت ایران کشورمان یک و نیم درصد تولید علم جهان را انجام می‌دهد و به تنهایی ۳ درصد تولیدات علمی منطقه را دارد. 
 
ملک‌زاده با اشاره به مشارکت بین‌المللی ایران در زمینه تولید علم عنوان کرد: مشارکت بین‌المللی ایران در زمینه تولید علم از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است و بیشترین تولیدات علمی پس از رشته پزشکی در رشته‌های مهندسی، شیمی، فیزیک و رشته‌های کشاورزی دیده می‌شودو کمترین تولیدات علمی در رشته‌های علوم انسانی است. 
 
وی تصریح کرد: در برآورد جهانی اقتصاد در سال ۹۳ ایران بالا‌ترین امتیاز‌ها را در زمینه بهداشت و آموزش پزشکی داشت و نباید انتظار داشت که با ارائه مقالات زیاد بتوان تمام آن‌ها را به محصول تبدیل کرد به دلیل آنکه ۸۰ درصد مقالات دنیا هیچگاه به محصول تبدیل نمی‌شود. 
 
معاون علمی و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ۶۱ هزار مقاله پزشکی اظهار داشت: از ۶۱هزار مقاله پزشکی که در کشور ارائه شده به ۵۸ درصد آن‌ها که حدود ۳۵ هزار مقاله می‌شود یا به هیچ عنوان ارجاعی در مقالات دیگر صورت نگرفته و یا فقط یک ارجاع شده است. 
 
وی افزود: هم‌اکنون در شروع تولید علم قرار دادیم و هنوز نباید فکر کنیم که به صرف افزایش تعداد مقالات به تولید علم دست یافته‌ایم، باید در رشته‌های دارو سازی و سم‌شناسی فاصله‌مان را با کشور ترکیه افزایش دهیم و همچنین ۴هزار و ۳۸۹ موسسه در ارتباط با آموزش پزشکی در کشور وجود دارد که EFI در سال ۲۰۰۷ تنها ۱۰ موسسه را به عنوان دانشگاه بر‌تر عنوان کرده بود که این تعداد در سال گذشته به ۲۲ موسسه رسید و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به عنوان آخرین دانشگاه به این لیست افزوده شد. 
 
ملک‌زاده بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در وزارت بهداشت دعوت از دانشمندان ایرانی خارج از کشور است، تمام این افراد شرایط خوبی را در دنیا دارند و وزارت بهداشت تلاش می‌کند تا این همکاران را با دانشگاه‌های شهر خودشان مرتبط کند. علاوه بر آن بودجه پژوهشی وزارت بهداشت در سال ۹۳، 0.4 درصد بوده که تنها 0.3 درصد آن به این وزارت‌خانه اختصاص داده شده است. 
 


کد مطلب: 30241

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30241/رتبه-ایران-تولید-مقالات-پزشکی

میگنا
  https://www.migna.ir