جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ / ۰۰:۵۰
کد مطلب: 30261
۰
سیستم FM بهترین روش برای تمرکز

نوروپاتی عامل مهم حواسپرتی دانش‌آموزان

گیتا موللی، شنوایی شناس در گفت وگو با فارس تصریح کرد: کودکان مبتلا به نوروپاتی در محیط‌های پرسر و صدا مشکل پیدا می‌کنند، قاطی می‌کنند و هر چه آنها را صدا می‌کنید پاسخ نمی‌دهند و حتماً باید تکانشان دهید تا به شما نگاه کنند و جواب دهند.

وی تصریح کرد: چنانچه این کودکان در کلاسی حضور داشته باشند و کلاس کناری سر و صدا کنند به آن صدا گوش می‌دهد و نمی‌تواند بر صدای معلم تمرکز کند و آن را تمییز دهد بنابراین زود حواسشان پرت می‌شود.

این شنوایی شناس خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راهکارها جلب نظر و تمرکز این افراد استفاده از وسایل کمک شنوایی مثل سیستم FM است که فاصله صدا را کم می‌کند یعنی اگر معلم در فاصله 10 متری کودک ایستاده باشد این سیستم صدا را به 1 متری کاهش می‌دهد، بنابراین گویا معلم در کلاس درس اختصاصاً به این دانش‌آموز آموزش می‌دهد.

موللی تأکید کرد: نوروپاتی شنوایی در بچه‌های کم شنوا نرخ بالایی دارد یعنی حتی بچه‌های دارای شنوایی کم نیز در برخی مواردنوروپاتی دارند و در جمعیت عادی نیز زیاد است ولی شناسایی نمی‌شوند.

وی گفت: از آنجا که درمان خاصی ندارد بهترین کار ممکن، این است که به خانواده نحوه رفتار با این کودک را آموزش دهیم تا از رفتار وی سوءبرداشت نشود و به وی کمک شود.

این شنوایی شناس تصریح کرد: برای مثال مادر نباید از آشپزخانه با بچه حرف بزند بلکه مقابل وی بنشیند یا به نحوی توجه وی را جلب کند یا معلم کودک را در ردیف اول بنشاند.

موللی افزود: معلم باید وی را در انتهای کلاس یا کنار پنجره بنشاند یا زمانی که زنگ ورزش است در کنار پنجره ننشیند.

وی خاطرنشان کرد: در این کودکان باید از جذابیت‌های دیداری استفاده کرد و درس‌ها نوت ایجاد کرد تا کودک قبل از حضور در کلاس درس روی آن‌ها کار کند.

این شنوایی شناس گفت: در برخی موارد این کودکان به بی ادبی متهم می‌شوند که پاسخ نمی‌دهند یا گاهی به آن‌ها منفعت طلب می‌گویند که هر گاه موضوعی به نفع آنان است آن را می‌شنوند و گاهی که به نفعشان نیست آن را نمی‌شنوند.

موللی در توضیح نوروپاتی اظهار کرد: برخی بچه‌ها از بخش گوش تا حلزون از نظر شنوایی سالم هستند یعنی شنوایی محیطی سالمی دارند ولی عصب انتقال دهنده اصوات به مغز دچار مشکل شده است که به این عارضه نوروپاتی شنوایی اطلاق می‌کنیم.

وی تصریح کرد: دقیقاً‌ نمی‌دانیم که این مشکل عصبی در کدام بخش از عصب وجود دارد و وضعیتی پیچیده است که در آن عصب به بیماری مبتلا می‌شود که هنوز برای انسان شناخته شده نیست چرا که عصب از حلزون گوش آغاز می‌شود و تا مغز ادامه پیدا می‌کند.

موللی افزود: این بیماری معمولاً در کودکان دارای بیماری‌های خاص مشکلات عصبی در دوران جنینی داشته باشند یا زایمان‌های مشکل‌دار و همچنین کمبود اکسیژن از عوامل این بیماری است.

این شنوایی‌شناس افزود:‌ در برخی موارد ریشه‌های ارثی برای این بیماری وجود دارد بنابراین علت موضوع دقیقاً مشخص نیست.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که از این کودکان تست شنوایی گرفته می‌شود به سمت صدا باز می‌گردند ولی با صدای گفتار مشکل زیادی دارند یعنی متوجه گفتار نمی‌شوند و در حقیقت می‌توان گفت اصوات را تنها به صورت فیزیکی می‌شنود و در تجزیه و تحلیل آن دچار مشکل است.

موللی تاکید کرد: گوش انسان فقط بر اساس امواج صوتی کار نمی‌کند بلکه باید امواج صوتی شناخته شده و تجزیه و تحلیل شود که این مهم نیازمند عصب است تا عکس‌العمل مناسب را به یک صدا نشان دهد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند