چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۴
کد مطلب: 30280
۰
قائم‌مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت تشریح کرد

اهم برنامه‌های پژوهشی وزارت بهداشت در سال 94

قول وزیر برای حمایت از تحقیقات پزشکی
اهم برنامه‌های پژوهشی وزارت بهداشت در سال 94

 

شاهین آخوندزاده در گفت‌‌و گو با فارس، به بیان برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سال 94 پرداخت.

وی مهمترین برنامه این معاونت را تربیت و توسعه نیروی انسانی مورد نیاز در امر پژوهش عنوان کرد و گفت: این امر از طرق مختلفی صورت می‌گیرد از جمله ارتقای کیفی دوره‌های PHD By Research و دوره‌های پزشک محقق که برای تربیت نیروی انسانی در حوزه تحقیقات و پژوهش خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین قصد داریم محققان جوان کشور را تحت دوره‌های پسا دکترا نیز بکارگیری کنیم که این سه برنامه مهمترین برنامه‌های ما برای تحقق هدف اصلی که همان توسعه نیروی انسانی است خواهد بود.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا تحقیقات این محققان کاربردی خواهد بود گفت: تحقیقاتی که آنها انجام می‌دهند هم کاربردی و هم نظری خواهد بود به طوری که در دوره‌های PHD By Reserch آمده است که استاد مربوطه باید برای انجام آن تحقیق و پایان‌نامه یک گرنت از جایی برای آن بگیرد.

وی توضیح داد: به این معنی که استاد برود با فلان شرکت تجهیزات پزشکی یا دارویی صحبت کند تا حمایت‌‌های مالی 40 یا 50 میلیون تومانی برای پایان‌نامه بگیرند ضمن اینکه توجه کنیم که آن پایان‌نامه طبیعتاً موضوعی است که به رفع مشکلات کارخانه کمک می‌کند بنابراین تحقیقات کاربردی می‌شود.

آخوندزاده ادامه داد: در کنار این اقدامات در پی توسعه زیر ساخت‌های پژوهش هستیم به مانند تاسیس آزمایشگاه‌‌های جامع در دانشگاه‌ها و تهیه منابع الکترونیک مورد نیاز برای دانشجویان و محققان کشور.

وی با بیان اینکه اقداماتی که در سال 93 از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت آغاز شده در سال 94 ادامه پیدا می‌کند گفت: وزارت بهداشت به تاسیس موسسه‌‌ای به نام «موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور» اقدام کرده که این مرکز در بودجه سال 94 ردیف جداگانه‌ای دارد.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت بودجه این موسسه را برای سال جاری 30 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این موسسه در حقیقت وظیفه حمایت مالی از طرح‌های بزرگ کشور را برعهده دارد و همان کاری را می‌کند که NIH  در آمریکا و MRC در انگلستان انجام می‌دهند که در حقیقت موسسات ملی حمایت‌های مالی از طرح‌های تحقیقاتی به شمار می‌روند.

وی در مورد چگونگی فعالیت این موسسه گفت: این موسسه دارای 7 کمیته تخصصی است و از بخش‌های مختلف علوم پزشکی طرح می‌پذیرد به این صورت که طرح‌ها در رقابت با یکدیگر شرکت کرده و در نهایت به صورت کاملاً شفاف مورد حمایت قرار می‌گیرند.

آخوندزاده یکی از ویژگی‌های این موسسه را استقلال داورها و کارکنان دانست و گفت: به این معنی که این افراد خودشان نمی‌توانند طرح‌های مصوب در موسسه داشته باشند.

وی موضوع دیگری در سال 94 مورد حمایت قرار خواهد گرفت را موضوع اخلاق در تحقیقات پزشکی عنوان کرد و افزود: کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت شکل گرفته و جلسات آن ماهانه و با حضور تمام اعضا برگزار می‌شود که در پس تهیه دستورالعمل‌های لازم برای پررنگ‌تر شدن اخلاق در تحقیقات علوم پزشکی است.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت با بیان این که اولین کارگاه ملی اخلاق در تحقیقات پزشکی اول تا سوم اردیبهشت در استان گیلان برگزار می‌شود گفت: برای تربیت نیروی انسانی نگاه ویژه‌ای به نخبگان کشور داریم و چتر حمایتی سال 93 را در سال 94 گسترده‌تر خواهیم کرد.

وی با اشاره به حضور 25 دانشمند برتر یک درصد جهان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: تعداد این افراد در 2 سال پیش حدود 8 نفر بود که خوشبختانه اکنون به 25 افزایش یافته و ما قصد داریم از این افراد و محققان برتر دیگر حمایت‌های ویژه انجام دهیم.

آخوندزاده بودجه مصوب سال 94 معاونت تحقیقات وزارت بهداشت را همان بودجه 93 و بدون تغییر عنوان کرد و گفت: برای ما بودجه 75 میلیارد تومانی در نظر گرفته‌اند که امیدواریم امسال به صورت 100 درصدی محقق شود.

به گفته وی سال گذشته تنها 80 درصد بودجه 75 میلیارد تومانی این معاونت تحقق یافته بود.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت تاکید کرد: وزیر بهداشت قول داده که امسال نگاه ویژه‌ای به امر پژوهش و آموزش در کنار طرح تحول نظام سلامت داشته باشد و حمایت‌های جداگانه‌ای از بودجه معاونت و تحقیقات انجام دهد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.