کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر مسئولان برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

عوامل تأثیرگذار در انحراف جوانان / علل افزایش آسیب‌های اجتماعی

خبرگزاری ایسنا , 22 فروردين 1394 ساعت 10:05

امروزه شاهد افزایش آمار مبتلایان به اعتیاد و کاهش سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور هستیم. برخی مشکلات عصر تحولات، ارتباطات و برخی از سایت‌های اینترنتی از جمله دلایل بروز این آسیب‌های اجتماعی هستند اما اینکه چگونه می‌توان از بروز این آسیب‌ها جلوگیری یا آنها را کنترل کرد از اهمیت بسزایی برخوردار است که پاسخ این سوال‌ها نیازمند پرسش از مسئولان کشور، بررسی نظرات آنها برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است.


دکتر حمید صرامی در همین راستا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه میزان آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در کشور نگران‌کننده است، گفت: عصر سرعت، تحولات و ارتباطات موجب روبرو شدن جوان‌ها و نوجوان‌ها با پدیده‌های جدید و گوناگون شده است به‌گونه‌ای که در فضای مجازی تعدادی از سایت‌های اینترنتی نحوه چگونگی مصرف مواد را به جوان‌ها آموزش می‌دهند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: زمانی که نهاد خانواده، مذهب و دستگاه‌های آموزشی نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و آسیبهای اجتماعی در حال افزایش باشد، در این صورت یک جامعه در آستانه فروپاشی اجتماعی قرار می‌گیرد و شاخص‌هایی مانند اعتیاد، خودکشی، طلاق، فحشا، بیکاری، بی‌اعتمادی و سستی در روابط خانوادگی و جامعه رشد می‌کند.


علل افزایش آسیب‌های اجتماعی

 
صرامی، آزادی از قید و بندها، کاهش نظارت خانواده، بروز استرس، افسردگی، هجوم منابع رسانه‌ای و شکسته شدن حریم منازل، ورود امواج نامحرم در خانواده‌ها و به طور کلی حرکت جهان در مسیر غیر استاندارد فرهنگی را از پیامدهای عصر حاضر و تحول‌های منفی مدرنیته دانست و اظهار کرد: این پیامدها در جهان موجب افزایش دایره آسیب‌های اجتماعی و شکل گیری سونامی استفاده از مواد مخدر، توهم زا، محرک، الکل، ایجاد خشونت، روابط غیر مشروع و ظهور فرقه‌های شیطان پرستی شده است.

 مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری درک صحیح از شرایط کنونی، هدف گذاری و نگاه واقع‌بینانه به جای نگاه آرمان گرایی و دست نیافتنی را از ضرورتهای عصر حاضر جهت مهار و کنترل آسیب ژهای اجتماعی دانست و بیان کرد: جامعه باید از حالت نظاره گری و تماشاچی بودن در تقابل با آسیب ژهای اجتماعی خارج شود بنابراین تقویت گفتمان، اهتمام اجتماعی و ارائه آموزش‌های مناسب با رعایت اصل بازاریابی اجتماعی در خصوص خانواده ها و جوانان برای خود مراقبتی از جمله موارد ضروری جهت جلوگیری از ابتلا به آسیب‌های اجتماعی است.

 وی جامعه را یک کلیت پیچیده و به هم پیوسته دانست و هرگونه جزئی‌نگری در برابر آسیب‌ها را سبب بروز مسائل غیر قابل جبران تلقی کرد و گفت: زمانی کارکرد خرده نظام اقتصادی در حالت مطلوب است که دولت توانایی ایجاد شغل و درآمد حلال برای طبقه های مختلف را داشته باشد. نظام اقتصادی ناکارآمد و توزیع نامناسب ثروت در جامعه موجب شکل‌گیری جماعت فقیر و افراد تنگدست در مقابل گروه اندکی ثروتمند شده و به همین علت اختلاس، آشفتگی، ناامیدی، ناکامی، خشونت، سرقت، فحشا و مصرف مواد مخدر افزایش می‌یابد.

 صرامی با اشاره به اینکه عملکرد نامناسب خرده نظام سیاسی موجب شکاف میان روابط دولت و بخشی از مردم می شود، اظهار کرد: اگر ارکان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه با همدیگر هماهنگ باشند، آنگاه می‌توان اعتیاد و سایر آسیب‌ها را در کشور پیشگیری و کنترل کرد.

 وی بی‌علاقگی به پند و نصیحت، نداشتن مهارت‌های لازم، عدم احساس مسئولیت پذیری، شخصیت متزلزل، خواهان استقلال زودرس و علاقه‌مندی به انجام کارهای پنهانی و هویت مغشوش و سرگردان ‌را از ویژگی‌های نسل جوان در تمام جوامع دانست و خاطرنشان کرد: باید در خصوص توانمندسازی کودکان، ‌نوجوانان و جوانان ضمن آموزش مهارت‌های زندگی و مدل زندگی سالم از سوی دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی کشور اقدامات جدی انجام شود و همزمان نیز از دسترسی آسان به مواد مخدر، محرک و توهم‌زا که موجب افزایش مصرف مواد در کشور می‌شود، جلوگیری کرد.

  

پیشگیری از اعتیاد با اجرای برنامه‌های آموزشی به جوانان

 
دکتر جلیل دوروزی، مدیر سلامت جوانان و مدارس کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه موضوع ازدواج مناسب جوانان و اعتیاد آن‌ها در اولویت برنامه‌های سلامت کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی برای جوانان در سراسر کشور از مهمترین برنامه‌های وزارت کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص جلوگیری از اعتیاد است.

 وی با تاکید به اینکه اجرای برنامه‌های آموزشی باید با هماهنگی نهادها و ارگان‌های مرتبط با جوانان مانند وزارت ورزش جوانان، آموزش و پروش، هلال احمر و شهرداری‌ها باشد، اظهار کرد: با ارائه کلاس‌های آموزشی برای گروه جوانان می‌توان موجب ارتقای دانش، آگاهی و ایجاد نگرش مثبت برای حضور جوانان در جامعه شد تا از رفتارهای پر خطر در جامعه جلوگیری شود.

 دوروزی تصریح کرد: امروزه وجود وسایل ارتباط جمعی، اینترنت، ماهواره و موبایل امکان دسترسی جوانان را به سایت‌ها و فضاهایی که به تولید ناهنجاری‌های اجتماعی می‌پردازند فراهم می کند یا حتی می‌تواند آنها را به مصرف مواد مخدر و ارضای غرایز جنسی ترغیب کند.

  

عوامل تاثیرگذار در انحراف جوانان

 
وی با اشاره به اینکه موضوع گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر و تحریک غرایز جنسی دو عامل مهم در خصوص انحراف جوانان است، خاطرنشان کرد: با ایجاد کلاس‌های آموزشی باید جوانان را در خصوص مشکل‌ها و عوارض این انحراف‌ها آگاه و هوشیار کرد.

 مدیر سلامت جوانان و مدارس کشور در پایان با تاکید بر اینکه اشتغال یکی از مسائل مهم برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی جوانان است، یادآور شد: با ایجاد محیط‌های سالم برای اوقات فراغت جوانان و فراهم کردن ازدواج مناسب که موجب دلگرم کردن این نسل به زندگی می‌شود می‌توان از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

 


کد مطلب: 30302

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30302/عوامل-تأثیرگذار-انحراف-جوانان-علل-افزایش-آسیب-های-اجتماعی

میگنا
  https://www.migna.ir