جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۹
کد مطلب: 30305
۲
۴

پاسخ به چند سوال فرهنگیان درباره رتبه‌بندی و اعمال فوق‌العاده شغل

پاسخ به چند سوال فرهنگیان درباره رتبه‌بندی و اعمال فوق‌العاده شغل
** در خصوص طرح رتبه بندی فعلی که توسط دولت مصوب شده است، نقاط ابهام بسیاری وجود دارد، به‌عنوان مثال یکی از ابهامات در این خصوص است که افزایش حقوق 600 هزار تومانی بعید است محقق شود چرا که هم‌اکنون حق شغل فرهنگیان بیشتر از 800 تا 900 هزار تومان نیست پس چگونه 50 درصد این حق شغل 600 هزار تومان می‌شود؟

** شرط تالیف مقاله برای معلم ناشی از نسنجیده کار کردن افرادی است که این قانون را تصویب کرده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق مقالاتی که اساتید دانشگاه می‌نویسند حاصل کار پژوهشی دانشجویان فوق لیسانس و دکترای آنهاست و نه خود اساتید. به عنوان مثال بنده که فوق لیسانس مهندسی برق هستم یک مقاله ISI و یک مقاله در کنفرانس بین المللی از پایان نامه‌ام استخراج شد که این دو مقاله به نام استاد من هم نوشته می‌شود.

مشکل اینجاست که ما معلمان مثل اساتید دانشگاه با چنان محیط و شاگردهایی سرو کار نداریم و انتظار مقاله داشتن از معلم یک انتظار بیجاست.

دوم اینکه چرا برای حقوق معلم‌ها هفت خوان رستم تعیین می شود اما سایر کارمندان خیلی راحت با یک بخشنامه حقوقشان جهش دارد. من با مدرک فوق لیسانس و 9 سال سابقه حقوقم یک میلیون بود اما دوستم در شرکت نفت که پارسال استخدام شد 3 ملیون. در سال 93 حقوق من با افزایش شد یک میلیون و 200 هزار تومان و حقوق همکارم شد 4 میلیون تومان. حقوق معلمان مادامی که پایین است با 50 درصد افزایش هم تازه به پای 10 درصد افزایش سایر ادارات نمی‌رسد.

** مطابق طرح رتبه بندی واقعی (مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم)، حقوق معلمان از 80 درصد حقوق اعضای هئأت علمی کمتر نخواهد بود و اگر این طرح به این صورت اجرا نشود دیگر کارایی نخواهد داشت.

 

** سوال:‌  آیا فرهنگیانی که مهر ماه بازنشسته می‌شوند شامل رتبه بندی می‌شوند یا خیر؟

** پاسخ:‌ بازنشستگان مشمول رتبه بندی نمی‌شوند و افرادی که مهر امسال بازنشسته می‌شوند نیز شامل طرح رتبه بندی نمی‌شوند چرا که اجرای این طرح از مهر است. حتی ممکن است کارگروه‌هایی که در حال بررسی رتبه بندی هستند، زودتر به نتیجه رسیده و جزییات رتبه بندی شهریور ماه ابلاغ شود.

رتبه بندی مشمول آن دسته از معلمانی است که دارای مدرک لیسانس و بالاتر بوده و سابقه کار بیشتر از 5 سال دارند.

** سوال:‌ عناوین مربی، استادیار، دانشیار و استاد از طرح رتبه بندی حذف شده و عناوین پایه، ارشد، خبره و عالی جایگزین آن شده است؟

** پاسخ:‌ هنوز قطعی نیست که عناوین مربی معلم، استادیار معلم،‌دانشیار معلم و استاد معلم حذف شود. مباحثی در این زمینه مطرح است و اقدامات کارشناسی در حال انجام است که آیا عناوین پایه، ارشد، خبره و عالی که از گذشته وجود داشت با برخی اصلاحات جایگزین شود یا همان روند مربی، استادیار، دانشیار و استاد را داشته باشیم.

** سوال: افزایش ضریب فوق العاده شغل از 800 به 1500 یک دروغ محضه در احکام 94 این ضریب 1300 شده است و برای برخی از فرهنگیان با مدرک فوق لیسانس این فوق العاده شغل همچنان 800 اعمال می‌شود.

** پاسخ: فرهنگیانی که فوق العاده شغل آنها همچنان 800 است همکارانی هستند که ابلاغ  آنها غیر مرتبط بوده یا جزو نیروهای مازاد هستند. اگر فردی در طول هفته 24 ساعت کامل کار نکند جزو نیروهای مازاد محسوب شده و فوق العاده شغل آنها 800 اعمال می‌شود.

** سوال: فرهنگیان بیشتر از طرح رتبه بندی به رفع تبعیض میان دریافتی آنها با سایر کارکنان دولت نیازمند هستند؟ چرا فکری برای افزایش حقوق معلمان نمی‌شود؟ با اجرای طرح رتبه بندی نهایتا 150 تا 300 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود.

** پاسخ:‌  افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان 100 یا 150 هزار تومانی که اعلام می‌شود، نیست بلکه فردی که موفق به کسب رتبه یک شود که شرایط آن نیز بسیار ساده است 70 درصد فوق‌العاده شغل آن افزایش می‌یابد.

معلمان درخواست دارند که حقوق آنها همانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها شود و در قانون خدمات کشوری شرایط و ضوابطی وجود دارد که کارکنان آموزش و پرورش می‌توانند مانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها از آن استفاده کنند اما تفاوت میان کارکنان آموزش‌ و پرورش باکارکنان دولت به دلیل این است که کارمندان سایر نهادها به دلیل برخی قوانین خاص از امتیازاتی بهره‌مند میشوند که منجر به افزایش دریافتی آنها می‌شود در حقیقت در دستگاه‌هایی که منابع آنها اجازه می‌دهد، خدمات رفاهی بیشتری ارائه می‌شود و کمک هزینه رفاهی بیشتری به کارکنان خود ارائه می‌کنند.

 

 

مرجع : خبرگزاری تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

saeed
Iran, Islamic Republic of
من خودم هم فرهنگی هستم.روم نمیشه به بقیه بگم چقد میگیرم.به معاش زندگی هم نمیرسم
فرخ لقا ثریا
Iran, Islamic Republic of
با سلام من مشاور شاغل در مدرسه هیئت امنایی مقطع دبیرستان دوره اول با بیست و هفت سال و شش ماه سابقه میباشم در احکام سال 94 امتیاز حق شاغل 800 قید شده که در مراجعات از اداره گفته شده مشاورین مدارس راهنمایی مازاد میباشند در صورتی که در سازماندهی مدارس این مسئله قید نشده بود و در ثانی ما تمامی فعالیتهای مشاوره را در این مقطع نیز انجام داده ایم . از مسئولین محترم تقاضای رسیدگی به این مسئله را داریم.
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر از امروز یعنی 1/30 فوق الهده ها 1300 شدند
دبیر
Iran, Islamic Republic of
سلام بااینکه همه صبحت ازخدمت ازمناطق محروم می کنند آموزش وپرورش ازتاریخ 94/1/1پنج درصد ازحقوق مزایل مناطق محروم ومرزی راکم کرده بون دلیل؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن