سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ / ۰۱:۱۷
کد مطلب: 30357
۰
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

تخریب ناشی از اعتیاد در زنان بیشتر از مردان است

فارس: علیرضا جزینی در نخستین نشست هم‌اندیشی زنان شاغل در ستاد مبارزه با مواد مخدر که تحت عنوان تربیت فاطمی در رفتار علوی در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، هویت زن را هویت جامعه دانست.

وی گفت: این امر، واقعیتی فراموش‌نشدنی است، چرا که ارزش نهادن به زن، ارزش نهادن به جامعه است. بین زن و جامعه یک حلقه به هم پیوسته وجود دارد به گونه‌ای که رشد یا افول جامعه، رشد و افول زن را در پی دارد.

وی به اشتراکات و تفاوت‌های میان زن و مرد اشاره و بیان کرد: تفاوتی میان زن و مرد در کسب خیرات، اشرف مخلوقات بودن، دمیدن روح در بدن، تقوا و پرهیزکاری، رسیدن به مغفرت و پاداش الهی نیست اما در کنار اشتراکات ماهوی انسانی آن دو، تفاو‌ت‌های متعددی هم وجود دارد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ابداعات و اختراعات، ترجیج دادن عقل بر احساس و عاطفه، دلسوزی و مهربانی، میزان به کارگیری خرد و اندیشه توجه به ظاهر و شهرت‌طلبی و تحمل مصائب را از جمله تفاوت‌های موجود میان زن و مرد برشمرد.

جزینی با بیان اینکه زن در قرآن، نهج البلاغه و احادیث و روایات از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، گفت: برای بهتر زندگی کردن باید الگویی را در زندگی قرار داد و بنده معتقدم بهترین الگو برای زنان عالم، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) هستند.

وی تصریح کرد: بهترین الگو در صبر و مقاومت و تحمل مصائب حضرت زینب (س) و بهترین الگو در استفاده از سیره و روش زندگی، حضرت زهرا (س) می‌باشند. در واقع نسخه کامل انسانیت و حقیقت زن در وجود حضرت زهرا (س) است.

قائم مقام دبیرکل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشارکت اجتماعی غیر مستقیم مادران یکی از آسیب‌های اساسی در جامعه است، گفت: بسیاری از پدران و مادران ارتباطی با فرزند خود ندارند و این مشارکت اجتماعی آنان را به صفر می‌رساند. لذا با توجه به اینکه خط مشی و کیفیت رفتار مادر در تربیت فرزند، نقش تعیین کننده‌ای دارد، مادران باید توجه بیشتری به فرزند و رفتارهای وی داشته باشند.

جزینی با تاکید بر اینکه زنان بیشتر از مردان دچار آسیب‌‌های ناشی از اعتیاد می‌شوند، تصریح کرد: 28 درصد زنان اولین مصرفشان از طریق دوستان بوده است و این نقش دوست را در زندگی انسان پررنگ می‌کند. چرا که دوست تاثیر زیادی در زندگی، رفتار و منش هر فردی دارد.

وی در ادامه، عواملی همچون میزان تخریب ناشی از اعتیاد، شیوع بیماری‌هایی همچون ایدز، سرعت عود، فاصله شروع مصرف مواد تا تزریق، سوء استفاده از زنان فقیر، وجود دلایل عاطفی و فشار روانی برای شروع مصرف، آسیب دیدن کودکان به خاطر اعتیاد مادر، تمایل به لاغری و پدیده بچه فروشی را در زنان بیشتر از مردان خواند.

جزینی گفت: مرد سالم، زن معتاد را تحمل نمی‌کند اما زن سالم، مرد معتاد را تحمل می‌کند و حتی دیده شده که از سوی همسر معتاد خود به سمت اعتیاد کشیده شده است.

جزینی برای برون‌رفت از مشکلات و وضعیت زنان از اعتیاد اظهار داشت: باید سهم و جایگاه زنان در پیشگیری از اعتیاد مشخص شود، مهارت‌های سبک زندگی همچون فرزندپروری، مقاومت در برابر مشکلات و حل مسئله را به آنان آموزش داد، مراکز درمانی زنان معتاد در هر استان ایجاد شود. امیدواریم با اقدامات درست و کارآمد جامعه زنان توانمند شده و به سمت و سوی مصرف مواد مخدر نروند.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی