جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۷:۴۱
کد مطلب: 30395
۰

5 کلید سازمان جهانی بهداشت برای دستیابی به غذای سالم‌تر

5 کلید سازمان جهانی بهداشت برای دستیابی به غذای سالم‌تر

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سازمان جهانی بهداشت، پنج کلید را برای دستیابی به غذاهای سالم‌تر اعلام کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مهران ولایی به مناسبت هفته سلامت -اول تا هفتم اردیبهشت - درباره کلیدهای اعلامی سازمان جهانی بهداشت برای دستیابی به غذاهای سالم‌تر گفت: این کلیدها شامل رعایت همیشگی نظافت، جدا کردن غذاهای خام از غذاهای پخته شده، خوب پختن غذاها، نگهداری غذا ها در دمای مناسب و سالم و استفاده از آب و مواد سالم برای تهیه غذا است.

وی خاطرنشان کرد: عرضه مواد غذایی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و بیش از پیش سیستم‌های ایمنی مواد غذایی را مورد توجه قرار می‌دهد به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت شعار خود را در سال 2015 ایمنی غذا از مزرعه تا سفره در نظر گرفته است.

وی افزود: بر اساس آمارها، سالانه حدود دو میلیون مرگ و میر ناشی از موادغذایی ناسالم اتفاق می‌افتد که عمده این مرگ و میرها در مورد کودکان است.

ولایی ادامه داد: تقریبا بیش از 200 نوع بیماری که موجب مرگ و میر به ویژه در کودکان می‌شود، ناشی از باکتری‌های مضر، ویروس‌ها ،انگل‌ها و یا مواد شیمیایی است که در مواد غذایی ایجاد می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در سال 94 سازمان غذا و دارو در خصوص ایمنی غذا برنامه‌هایی را به این دانشگاه ابلاغ کرده است، افزود: از جمله این برنامه‌ها ، تشدید نظارت بر واحدهای لبنی ،گوشتی ،آبلیمو و دیگر محصولات غذایی است که در دستور کار دانشگاه قرار گرفت.

ولایی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین اموری که در سال 94 صورت خواهد گرفت، برچسب‌گذاری و نشانه‌گذاری بر روی مواد غذایی است که این نشانه‌های رنگی به صورت چراغ راهنما عمل می‌کند تا افراد بتوانند غذاهای مضر را بشناسند.

وی یادآور شد: همچنین صدور یا تمدید پروانه‌های بهداشتی ساخت و شناسه نظارت محصولات غذایی از اول اردیبهشت برچسب علامت راهنمایی تغذیه‌ای خواهد داشت.

ولایی افزود: به طور مثال شیر و ماست پر چرب و غذاهای شور و پر چرب با نشانه‌های رنگی علامت‌گذاری خواهد شد تا مردم بتوانند در انتخاب نوع غذای خود راحت‌تر باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: افراد باید دقت کنند غذاها حتما باید حداقل در دمای 70 درجه پخته شوند تا اگر میکروب داشته باشند از بین بروند. همچنین غذاها را نباید بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگه داریم وغذای پخته حتما باید در یخچال نگهداری شود.

ولایی افزود: اگر لازم است غذا مجدد گرم شود، حتما باید در 70 درجه حرارت داده شود.

وی در خصوص استفاده از تخته‌های آشپزخانه اظهار داشت: در گذشته از تخته چوبی یا فلزی استفاده می‌شد و سپس این تخته‌ها به صورت پلاستیک فشرده درآمدند که متاسفانه به خاطر خراش‌هایی که در آنها ایجاد می‌شود، احتمال نفوذ میکروب در آن بالا می‌رود بنابراین باید بطور مرتب با آب و مایع شستشو شود البته استفاده از تخته‌های فلزی بهتر است.

ولایی در باره رعایت نظافت و شستشوی مرتب دست‌ها نیز گفت: برای شست و شوی دست‌ها باید از صابون‌های مایع استفاده کرد چون صابون یک منبع انتقال میکروب و قارچ است.

وی در خاتمه در مورد استفاده از آب سالم و فرآورده‌های غذایی سالم تصریح کرد: سعی کنیم از غذاهایی مانند شیر و ماست پاستوریزه استفاده کنیم و همچنین از خرید محصولات غذایی فله‌ای فاقد شناسه بهداشتی جلوگیری شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...