پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۹
کد مطلب: 30409
۱
توصیه های سلامت؛

نقش تغذیه در پيشگيری از سرطان

نقش تغذیه در پيشگيری از سرطان
به گزارش مهر، تغذيه با كالري بالا زمينه سرطان را فراهم مي‌آورد: ارتباط چاقي و اضافه وزن با افزايش احتمال ابتلا به چندين نوع سرطان مشخص شده است كه از جمله آنها سرطان پستان (خصوصاً در زنان يائسه)، سرطان رحم، سرطان مري و سرطان روده بزرگ است.

در مورد سرطان پستان، ارتباط بين كاهش وزن و كاهش خطر ابتلا به سرطان در مطالعات مشخص شده است و افراد دچار اضافه وزن يا چاقي تشويق مي‌شوند تا وزن خود را كم كنند. بنابراين يكي از اقدامات اصلي كاهش مصرف مواد قندي و چربي‌هاي اشباع شده است كه ميزان زيادي از كالري دارند و مقدار كمي مواد مغذي به بدن مي‌رسانند.

همچنين لازم است مواد غذايي مانند غذاهاي سرخ كرده، كيك، آب نبات، بيسكويت، شربت‌ها و نوشيدني‌هاي شيرين نيز محدود شود چرا كه لفظ كم چرب يا بدون چربي روي مواد غذايي به معناي كم كالري بودن آنها نيست و در حقيقت كيك‌ها، بيسكويت‌ها و ساير مواد غذايي كم چربي همچنان سرشار از كالري هستند.

برخي از انواع مواد غذايي زمينه سرطان را فراهم و برخي ديگر احتمال سرطان را كم مي‌كنند. علاوه بر ميزان كل كالري دريافتي در روز، ميزان مصرف ميوه‌ها و سبزيجات تازه، نوع و مقدار پروتئين‌هاي غذايي، سهم چربي‌هاي اشباع مانند روغن‌هاي جامد و چربي منابع حيواني و چربي‌هاي غيراشباع مانند روغن‌هاي گياهي مثل روغن زيتون و كانولا نيز از عوامل غذايي هستند كه مي‌توانند در كاهش و يا افزاش بروز بيماري سرطان موثر باشند.

نوع آماده كردن مواد غذايي با سرطان ارتباط دارد: سوزاندن يا زغال شدگي گوشت باعث ايجاد مواد سرطان زا مي‌شود. اگر هم روش كباب كردن را انتخاب كرديد، نگذاريد گوشت حرارت خيلي بالايي بگيرد و سوخته شود. به جاي سرخ كردن غذا از روش‌هاي سالم مانند آب پز كردن و بخارپز كردن استفاده كنيد.

بنابراين براي پيشگيري و مقابله صحيح با اين بيماري، آشنايي با مواد غذايي لازم است تا هر فردي بداند چه غذاهايي بخورد و از خوردن چه غذاهايي پرهيز كند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد