شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۸
کد مطلب: 30630
۱
قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم:

ویژگی‌های‌ معلمان‌‌ نمونه‌ کشوری‌ / جزئیات برنامه‌های هفته معلم

ویژگی‌های‌ معلمان‌‌ نمونه‌ کشوری‌ / جزئیات برنامه‌های هفته معلم
تفویض اختیار تجلیل از معلمان به استانداران و فرمانداران کشور قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه آموزش و پرورش در 30سال گذشته برای تجلیل و تکریم معلمان از مدرسه تا استان تلاش کرده و شیوه نامه‌ای برای انتخاب بهترین‌ها دارد گفت: ساختار این شیوه نامه به گونه‌ای است که امر تجلیل از معلمان به استانداران و فرمانداران سطح کشور تفویض اختیار شده تا تجلیل از معلمان با بدنه اجتماع پیوند بخورد.

میگنا: خسرو نظری قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در نشست خبری بزرگداشت هفته معلم که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ضمن تبریک حلول ماه رجب، میلاد حضرت علی(ع) و بزرگداشت مقام معلم، اظهار داشت: آموزش و پرورش در 30 سال گذشته برای تکریم معلمان از سطح منطقه تا کشور، تلاش‌های زیادی انجام داده است و شیوه‌نامه‌ای را برای انتخاب بهترین‌ها تدوین کرده است.

وی به ساختار شیوه‌نامه انتخاب معلم نمونه اشاره کرد و ادامه داد: درسطح وزارتخانه، وزیر آموزش و پرورش و عمده اعضای شورای معاونین، عضو ستاد انتخاب معلم نمونه هستند و در استان‌ها، رئیس ستاد مقام معلم، استاندار استان بوده و قائم مقام ستاد، مدیر آموزش و پرورش استان است؛ در شهرستان‌ها نیز فرماندار شهرستان به عنوان رئیس ستاد بزرگداشت مقام معلم فعالیت می‌کند.

نظری با بیان اینکه سی و یکمین بزرگداشت مقام معلم در سال جاری برگزار می‌شود، افزود:‌ از نقطه نظرات حدود 20 هزار نفر استفاده کردیم و جلسات متعددی برای تقویت و کیفیت‌بخشی به این شیوه‌نامه برگزار شد و تلاش کردیم ابهام یا مشکلاتی در تدوین این شیوه‌نامه وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کف امتیاز انتخاب معلمان نمونه در سال جاری افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: کف امتیاز برای منطقه 280، برای استان 330 و برای کشور 390 امتیاز است.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم افزود:‌ در سال‌های گذشته 27 گروه از همکاران امکان رقابت در گروه‌های انتخاب معلم  نمونه را داشتند که به 25 گروه تقلیل یافت.

وی با بیان اینکه مدیرآموزگار، معاون‌آموزگاران و مدیران مجتمع‌های شهری از گروه انتخاب معلمان نمونه تغییر پیدا کردند، ادامه داد: با توجه به سیاست آموزش و پرورش مبنی بر حذف مجتمع‌های شهری و کارآیی نداشتن این مجتمع‌ها این گروه از مدیران به سایر گروه‌ها تغییر جهت داده شدند و تعداد گروه‌های انتخاب معلمان 25 گروه شد.

* روند انتخاب معلم نمونه

نطری با بیان اینکه دانش‌آموزان مدارس بر اساس فرم‌هایی که طراحی شده است نظرات خود را درباره معلمان اعلام می‌کنند، افزود:‌ اولین مرحله انتخاب معلم نمونه در مدرسه صورت گرفته، سپس در منطقه بعد در استان و در نهایت کشور است.

وی به آمار معلمان نمونه اشاره کرد و گفت: در سطح منطقه 6864 معلم زن و 5924 معلم مرد، در سطح استان 250 معلم زن و 411 معلم مرد، در سطح کشور 14 معلم زن و 30 معلم مرد انتخاب شدند.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه سه حیطه دانشی، مهارتی و ارزشی پیش‌بینی شده است، افزود: در حوزه دانشی شاخص‌های مانند تألیف، نویسندگی، مدرک تحصیلی، تسلط به زبان و فعالیت‌های پژوهشی، در حوزه مهارتی شاخص‌هایی مانند اختراع، اکتشاف، کسب رتبه در جشنواره‌های علمی، قهرمانی در مسابقات ورزشی و در حوزه ارزشی شاخص‌هایی مانند حفظ قرآن، جانبازی، حضور در جبهه، عضویت در بسیج، قرائت قرآن، داوری قرآن، خانواده شهید، تدریس خاص در مناطق محروم و عشایری مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۴۴ نفر معلم نمونه کشوری بوده‌اند، ادامه داد: از تعداد معلمان نمونه کشوری، 24 مولف، 32 نویسنده مقاله داخلی و خارجی، 41 نفر دارای فعالیت‌های پژوهشی، 35 نفر مسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه، 2 نفر حافظ قرآن، 2 نفر جانباز و ۶ نفر قاری قرآن هستند.

نظری اضافه کرد: 8 نفر دارای سابقه حضور در جبهه، 40 نفر دارای سابقه تدریس در مناطق محروم و کلاس‌های چند پایه، ۳۵ نفر دارای سابقه فعالیت در گروه‌های آموزشی، ۳۲ نفر عضو بسیج و ۱۳ نفر داور قرآن هستند و یک نفر نیز خانواده شهید است.

* برنامه‌های هفته معلم

به گزارش فارس، قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به برنامه‌های هفته معلم اشاره کرد و گفت: فردا مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل با حضور وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از فرهنگیان در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم سپاس معلم در یکی از مدارس تهران، حضور وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، دیدار جمعی از فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب، گلباران مزار شهید مطهری، برگزاری مراسم یادبود شهید مطهری در فریمان و دیدار جمعی از فرهنگیان با مسئولان عالی رتبه نظام از جمله برنامه‌های هفته معلم است.

نظری اضافه کرد: دیدار با پیشکسوتان تعلیم و تربیت از جمله غلامحسین شکوهی(اولین وزیر آموزش و پرورش)، دیدار وزیر آموزش و پرورش یا خانواده شهدای فرهنگی و برگزاری مراسم ویژه برای همسران فرهنگی مسئولان کشور از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی تصریح کرد: برنامه‌های متعددی نیز به مناسبت هفته معلم در استان‌ها و سطح مدارس برگزار می‌شود که شامل برگزاری نمایشگاه، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهداست.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به روزشمار هفته معلم اشاره کرد و گفت: شنبه 12 اردیبهشت روز «معلم، سیره علوی و اندیشه مطهر»، یک شنبه 13 اردیبهشت روز «معلم، زمینه ساز همدلی و همزبانی»، دوشنبه 14 اردیبهشت روز «معلم، خانواده و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی» و سه شنبه 15 اردیبهشت روز «معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت»، چهارشنبه 16 اردیبهشت روز «معلم، بصیرت و تجدید میثاق با ولایت»، پنج‌شنبه 17 اردیبهشت روز «معلم، مظهر ایثار و پایمردی» و جمعه 18 اردیبهشت روز «معلم، دانش‌آموز و جامعه منتظر» نام‌گذاری شده است.

*‌هدیه معلمان نمونه

نظری در خصوص هدیه معلمان نمونه اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما در سال‌جاری این بوده است که تفاوت بین هدیه‌های معلمان نمونه‌ منطقه‌ای با استان و معلمان نمونه‌ استانی با کشوری کم شود.

وی افزود: هدیه معلمان برگزیده منطقه ۵ میلیون ریال، هدیه معلمان برگزیده استان ۱۰ میلیون ریال است و هدیه معلمان کشوری نیز توسط رئیس‌جمهور اهدا می‌شود که در سال‌های گذشته خودرو بوده است.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: تمام معلمان نمونه در سال‌های گذشته هدایای خود را دریافت کردند و تنها هدیه حج برخی معلمان کشوری انجام نشده است که آن هم با تمایل خود آنها به تعویق افتاد.

 

مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...