کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوق تخصص کلیه اطفال

مثانه عصبی چیست؟

8 ارديبهشت 1394 ساعت 15:50

نظافت دستشویی مدارس برای پیشگیری از نارسایی کلیه کودکان واجب است


فوق تخصص کلیه اطفال با بیان علل ابتلا به مثانه عصبی، گفت: آموزش به کودکان برای تخلیه بهتر ادرار و موظف کردن آنها برای اینکه هر چند ساعت یک بار ادرار خود را تخلیه کنند نقش مؤثری در عدم ابتلا به مثانه عصبی دارد.

سیدعباس اسحاق‌حسینی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره مثانه عصبی در کودکان، اظهار داشت: خلقت بشر به گونه‌ای است که وقتی مواد اضافی بدن که ناشی از سوخت و ساز آن است تولید می‌شود به صورت جریانی آهسته از کلیه‌ها ترشح شده وارد مثانه می‌شود و وقتی مثانه به حجم مشخصی رسید نیاز به تخلیه شدن پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی مثانه در حال تخلیه شدن است به هیچ وجه فشار داخل آن به کلیه‌ها منتقل نمی‌شود از طرفی چون مثانه در جریان محیط بیرونی قرار می‌گیرد احتمال آلودگی آن وجود دارد که خالق هستی این سیستم را به گونه‌ای طراحی کرده که در حالت طبیعی مشکلی برای کلیه‌ها به وجود نمی‌آید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بنابراین وقتی مثانه در فرآیندی منظم و دقیق به حجم خاصی برسد باید بدون اینکه فشار و عفونت به کلیه‌ها منتقل شود بتواند خود را تخلیه کند و اگر به هر دلیلی اختلالی در این روند ایجاد شود فرد به مثانه عصبی مبتلا شده است.

* دلایل ابتلا به مثانه عصبی (نوروژن)

این فوق تخصص کلیه اطفال تصریح کرد: ضایعات مغزی، نخاعی، عضلانی یا انسدادهایی که در مسیر خروجی مثانه وجود دارد می‌تواند موجب ایجاد مثانه عصبی شود که در نهایت باعث عفونت و فشار مکانیکی روی کلیه‌ها می‌شود و اختلال کارکرد کلیه‌ها را همراه دارد.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید نحوه ادرار را در کودکان زیر 2 سال که هنوز توانایی کنترل دفع ادرار ندارند بررسی کنند زیرا از این طریق می‌توان متوجه شد که آیا کودک نارسایی یا عفونت کلیه دارد یا خیر. همچنین خانواده‌ها باید گاهگاه کودک را پوشک نکنند تا نحوه ادرار او را ببیند از طرفی بوی ادرار کودک می‌تواند در تشخیص عفونت کلیه‌ها مؤثر باشد زیرا گاهی عفونت‌های پیشرفته نیز علایمی ندارند بنابراین نحوه ادرار و بوی آن می‌تواند در زمینه تشخیص اختلال مؤثر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اختلال بافت عضلانی و یبوست نیز در ابتلا به مثانه عصبی مؤثر است این موضوع به ویژه در سنین مدرسه که دانش‌آموزان از دستشویی بدشان می‌آید و بر اساس آن دستشویی خود را به تعویق می‌اندازند دیده می‌شود بنابراین نظافت دستشویی مدارس نقش مؤثری در عدم ابتلا به مثانه عصبی در کودکان دارد.

این فوق تخصص کلیه اطفال اظهار داشت: برخی پسران به دنبال ختنه دچار تنگی مجرا می‌شوند و فشار مکانیکی ناشی از تنگی مجرا می‌تواند به کلیه‌ها انتقال یابد و موجب ضایعه به کلیه و ابتلا به مثانه عصبی شود در دختران نیز چسبندگی پوست بر اساس عفونت‌های قارچی ناشی از پوشک‌ کردن مداوم عفونت ادراری و مثانه نوروژن را همراه دارد.

* درمان مبتلایان به مثانه عصبی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: پیشگیری از بروز عفونت ادراری در کودکان و مصرف به موقع آنتی‌بیوتیک‌ها در صورت ابتلا به عفونت‌های ادراری نقش مؤٍثری در کاهش ابتلا به مثانه عصبی دارد توصیه می‌شود والدین به هیچ وجه از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نترسند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آموزش به کودکان برای تخلیه بهتر ادرار و موظف کردن آنها برای اینکه هر چند ساعت یک بار ادرار خود را تخلیه کنند نقش مؤثری در عدم ابتلا به مثانه عصبی دارد. همچنین بیمارانی که با شدت ضایعات مواجه هستند باید تحت دارو درمانی قرار گیرند که یکی از این داروها شل‌کننده عضلانی برای تخلیه بهتر مثانه است.


کد مطلب: 30639

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30639/مثانه-عصبی-چیست

میگنا
  https://www.migna.ir