کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کامل‌ترین نقشه سه‌بعدی جهان تا به امروز

خبرگزاری ایسنا , 9 ارديبهشت 1394 ساعت 9:41

فیزیکدانان نجومی، یک نقشه سه‌بعدی از جهان طراحی کرده‌اند که تقریبا دو میلیون سال نوری وسعت داشته و کامل‌ترین تصویر تا به امروز از کیهان محسوب می‌شود.


این نقشه کروی از ابرخوشه‌های کهکشانی، به درک بیشتر از چگونگی توزیع ماده در جهان منجر شده و بینش‌های کلیدی را در مورد ماده تاریک بعنوان یکی از بزرگترین معماهای فیزیک ارائه خواهد داد. محققان دپارتمان فیزیک و ستاره‌شناسی دانشگاه واترلو و موسسه فیزیک نجومی پاریس و موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه این نقشه را تولید کرده‌اند.

مناطق آبی روشن و سفید روی این نقشه، نمایشگر انبوهی کهکشان‌ها هستند. منطقه قرمز رنگ نیز ابرخوشه‌ «تراکم شپلی» (SCl 124) است که بزرگترین مجموعه کهکشان در جهان همسایه است. آگاهی از موقعیت و حرکت ماده در جهان، به فیزیکدانان نجومی کمک خواهد کرد که انبساط جهان را پیش‌بینی کرده و مکان و میزان ماده تاریک را شناسایی کنند.

دانشمندان مشاهده کرده‌اند که کهکشان‌ها بطور متفاوتی از هم حرکت می‌کنند، زیرا انبساط جهان یکنواخت نیست. این تفاوت‌ها، «سرعت‌های عجیب» نامیده می‌شوند. کهکشان راه‌شیری و همسایه آن آندرومدا، با سرعت دو میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. مدل‌های پیشین بطور کامل برای این حرکت رصد‌ شده، اختصاص نیافته بودند.
این انحراف‌ها در حرکت کهکشان‌ها، ابزار ارزشمندی برای تعیین توزیع ماده و ماده تاریک در بزرگترین مقیاس ممکن هستند. ماده تاریک، بیشتر حجم جهان را دربرگرفته است و یک شکل فرضی از ذره ماده است که نور را بازتاب یا انتشار نمی‌دهند، از این رو نمی‌توان آن را بطور مستقیم مشاهده یا اندازه‌گیری کرد. ویژگی‌های ماده تاریک تنها بطور غیرمستقیم و از طریق تأثیرات گرانشی آن بر ماده مرئی و نور، قابل استنباط است.
گام بعدی دانشمندان، افزودن نمونه‌های دقیق‌تر از این تفاوت‌ها برای ارتقای نقشه با همکاری دانشمندان استرالیایی است.
این نقشه در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.
-


کد مطلب: 30646

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30646/کامل-ترین-نقشه-سه-بعدی-جهان-امروز

میگنا
  https://www.migna.ir