پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۹
کد مطلب: 30653
۲

رابطه کبد چرب، الکل و سرطان

رابطه کبد چرب، الکل و سرطان
پزشکان هشدار می‌دهند که کبدچرب الکلی و غیرالکلی می‌تواند به سرطان منجر شود.

 

این پزشکان می‌گویند: گرایش به مصرف موادالکلی و شیوع چاقی در عصر حاضر به حدی افزایش یافته که اگر از هم‌اکنون اقدامات ضروری و پیشگیرانه صورت نگیرد می‌تواند موجب افزایش موارد جراحی در بیماران مبتلا به عارضه کبدچرب در آینده شود.

دکتر «راوی موهانکا» از بمبئی گفت: به دلیل انجام واکسیناسیون مرتبط با هپاتیت B و دسترسی به داروهای مناسب برای مبتلایان به هپاتیت B و C، بروز نارسایی کبدی ناشی از این دو عفونت رو به کاهش است. اما از سوی دیگر ابتلا به کبدچرب الکلی و غیرالکلی می‌تواند به سرطان منتهی شود و سرطان کبد هم‌اکنون سومین عامل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان است.

به گفته این پزشک در صورتی که از هم‌اکنون مشکل شیوع کبدچرب با تغییرات در سبک زندگی کنترل نشود ممکن است به تدریج به سیروز کبدی منجر شود و لازم است پیوند کبد انجام گیرد.

کبد دومین عضو بزرگ در بدن به حساب می‌آید که زیر قفسه سینه قرار گرفته و در بدن وظایف بسیار مهمی را برعهده دارد. کبد آنچه را که فرد مصرف می‌کند به انرژی و مواد مغذی تبدیل می‌کند. این عضو از بدن همچنین ترکیب‌های مضر را از خون خارج می‌سازد.

کارشناسان بر این باورند که بیماری کبدچرب غیرالکلی یکی از شایع‌ترین دلایل بیماری مزمن کبدی است که از چاقی، خوردن مواد خوراکی ناسالم، نداشتن فعالیت ورزشی کافی، دیابت و کلسترول بالا ناشی می‌شود.

نتایج چندین مطالعه مختلف در هند نشان می‌دهد نزدیک به 20 درصد جمعیت عمومی از کبدچرب غیرالکلی رنج می‌برند که این رقم در مبتلایان به دیابت و چاقی بالای 80 درصد است.

مبتلایان به هپاتیت B، دو تا چهار درصد و هپاتیت C، حدود 1.5 درصد از جمعیت عمومی را شامل می‌شوند. بنابراین،‌ بروز موارد ابتلا به کبدچرب رو به افزایش است و در آینده‌ای نزدیک تعداد مبتلایان به این عارضه که به پیوند کبد احتیاج پیدا می‌کنند نسبت به مبتلایان به هپاتیت B و C فراتر می‌رود.

به گزارش روزنامه خلیج تایمز، کبد چرب بر اثر انباشت چربی در سلول‌های کبد ایجاد می‌شود. همچنین کبد چرب ممکن است با التهاب کبد در برخی بیماران همراه شود و در نتیجه فرد به سیروز کبدی مبتلا می‌شود.
-
                         

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد