جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۲
کد مطلب: 30758
۱
رئیس هیات مدیره انجمن روان‌شناسان اجتماعی ایران

افزایش خشونت، اضطراب و افسردگی به کاهش تولید و بهره‌وری می‌انجامد

افزایش خشونت، اضطراب و افسردگی به کاهش تولید و بهره‌وری می‌انجامد

مجید صفاری‌نیا در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه امروزه سلامت دارای چهار بعد سلامت روان، جسم، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی در افراد است، گفت: این چهار بعد را نمی‌توان از هم تفکیک کرد، چرا که هر یک از دیگری تاثیر می‌پذیرد.

وی با تاکید براینکه شاید بتوان گفت میزان اهمیت سلامت اجتماعی ۵۰ درصد است، ادامه داد: سلامت روان و جسم متاثر از سلامت اجتماعی است و در تمام بیماری‌ها ردپایی از آن به چشم می‌خورد.

صفاری نیا در این خصوص توضیح داد: بیماری‌هایی نظیر آسم، دیابت، برخی از سکته‌های قلبی در گروه بیما‌ری‌هایی قرار می‌گیرند که جنبه روان‌تنی دارند، اما برخی از بیماری‌ها همچون سرماخوردگی،‌ام اس و بسیاری از سرطان‌ها در این گروه جای نمی‌گیرند.

تمام بیماری‌ها دارای ابعاد روانی و اجتماعی هستند

این روان‌شناس خاطر نشان کرد: در تمام بیماری‌ها چه آن‌ها که جنبه روان تنی دارند و چه آن‌ها که غیرروان‌تنی هستند جنبه‌های روانی و اجتماعی دخالت دارد. چنانکه بیماری‌ها حتی در نوزادان و سالمندان نیز بعد جسمی و روانی دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن روان‌شناسان اجتماعی اظهار کرد: غذای سالم، هوای سالم، حمایت عاطفی خانواده‌ها و محبتی که افراد از طرف اطرافیان خود دریافت می‌کنند، سرمایه‌های اجتماعی و محیط زیست سالم همگی دارای ابعاد روانی و اجتماعی هستند که می‌توانند؛ بیماری‌های جسمی را تحت تاثیر خود قرار دهند.

وی در خصوص رابطه سلامت روان و توسعه اجتماعی گفت: مواردی همچون رفاه، اشتغال، ‌ارتباطات سازمانی، یا سرمایه‌های اجتماعی به بعد سلامت اجتماعی انسان بازمی‌گردد که بر سلامت روان افراد تاثیری مستقیم دارد.

سلامت روان متاثر از سلامت اجتماعی

صفاری‌نیا خاطرنشان کرد: کشورهایی که از سلامت اجتماعی مطلوبی برخوردارند، وضعیت سلامت روان آن‌ها نیز مطلوب‌تر است.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم بگوییم سلامت اجتماعی در کشور ما در شرایط نامطلوبی قرار دارد، ادامه داد: خوشبختانه به این موضوع توجه شده و اقدامات خوبی در حوزه اشتغال و رفاه در حال انجام است. همچنین به تنش‌زدایی در جامعه نیز توجه شده و درگیری‌های بین‌المللی و سیاسی نیز در حال کاهش است.

این روان‌شناس اضافه کرد: اگر اقدامات رفاهی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است صورت پذیرد، می‌تواند به بهزیستی روانی و روان‌شناختی افراد کمک کند. بنابراین این‌ها لازم و ملزوم یکدیگر بوده و با یکدیگر همبستگی مستقیم دارند.

صفاری‌نیا تاکید کرد: هر قدر توسعه اقتصادی بهتر شود وضعیت سلامت جسمی و روانی افراد هم بهتر می‌شود و هرقدر توسعه اقتصادی کمتر شود، سلامت جسمی و روانی جامعه نیز افت می‌کند.

جامعه افسرده کمال‌طلب نیست

رئیس هیات مدیره انجمن روان‌شناسان اجتماعی با تاکید براهمیت سلامت اجتماعی بر ساخت انسان‌های سالم گفت: جامعه‌ای که تنبل، بیمار و افسرده است ممکن است انگیزه و کمال‌طلبی لازم را برای موفقیت نداشته باشد به عنوان مثال کشورهایی که سطح خشونت، اضطراب و افسردگی در آن‌ها زیاد است از نظر تولید محصول، بهره‌وری و کارآمدی با مشکل مواجه خواهد شد.

 وی با بیان اینکه افراد موجود در جامعه‌ای که سلامت اجتماعی پایینی دارد دچار ناکارآمدی می‌شوند، خاطرنشان کرد: ضروری است؛ استانداردهای سلامت اجتماعی و سلامت روان در جامعه را افزایش دهیم. چنانکه امروزه متخصصین حوزه روان‌شناسی شهری و روان‌شناسی اجتماعی در جهت ارتقای وضعیت سلامت اجتماعی و روانی جامعه فعالیت می‌کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "