جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۶
کد مطلب: 30804
۱
وقتی شرایط اقتصادی سخت است چطور می‌توان گفت طلاق نباشد؟

بالای 70 درصد طلاق عاطفی داریم

بالای 70 درصد طلاق عاطفی داریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نامه نیوز، آمار طلاق در ایران هر سال با سرعت بیشتری از سال‌های گذشته بالا می‌رود. ولی این روند آنطور که دورکیم گفته نشان دهنده باز شدن جامعه نیست، بلکه مشکلات‌اند که تلخی بیشتری به زندگی اضافه می‌کنند. بر اساس گفته علی‌اکبر محزون مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، فقط در 14 روز اول سال 94، تعداد 2476 طلاق به ثبت رسید. در صورتی که در تعطیلات نوروز سال گذشته 1162 واقعه طلاق به ثبت رسیده بود.

این در حالی است که دکتر همایون هاشمی رئیس سابق سازمان بهزیستی، برای پیشگیری و کاهش طلاق در سال 94 از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار خبر داده و گفته بود« طلاق عاطفی نسبت به سال گذشته در کشور افزایش یافته است. عدم مسئولیت‌پذیری، طلاق عاطفی، اعتیاد، دخالت اطرافیان، کمبود مهارت‌های زندگی، بیکاری، عدم تسلط به مهارت‌های حل مساله، عدم حمایت‌های روانی و عاطفی، پایین بودن آستانه تحمل و همچنین عدم بلوغ فکری از جمله دلایل مهم درخواست طلاق هستند.» اینکه با این اعتبار چگونه می‌توانند تمام مشکلات خانواده‌ها را حل کرده و آمار طلاق را پایین آورند، سوال ساز است. آیا با این اعتبار فقط یکی از مشکلات شمرده شده قابل حل است؟

مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس و رییس انجمن علمی مددکاری ایراندرباره آماری که از روزهای نخست سال جدید درباره طلاق اعلام شد، به نامه نیوز گفت:« این رسمی است که در دادگستری وجود دارد، اینکه ماه آخر سال همه طلاق‌ها را به سال بعد ارجاع می‌دهند تا در آمار آن سال تعداد طلاق کمتری باشد. چند سال است که این کار را در ماه‌های بهمن و اسفند انجام می‌دهند. اما باید در نظر داشت خود طلاق، معلولی از علت‌ها است. عوامل متعددی باعث می‌شود که فرد طلاق بگیرد. اگر در جامعه کار نباشد، درآمدی نیست، سرپناهی نیست پس دو انسان نمی‌توانند با هم زندگی کنند. حالا اگر درآمد حداقل باشد، فرد شاید نتواند خرج زندگی خصوص را بپوشاند پس چطور می‌تواند کمک خرج دیگری باشد؟ در سال‌های قبل شغل آزاد بیشتری وجود داشت و مردم با آن می‌توانستند درآمد داشته باشند. ولی الان با شغل آزاد هم فرد بیش از 70 درصد از هزینه ماهیانه کم می‌آورد. پس چطور می‌توان توقع داشت که آمارازدواج بالا باشد؟»

این جامعه شناس مشکل اصلی در خانواده‌ها را شرایط سخت اقتصادی اعلام کرد و اظهار داشت:« در صورتی که تمام مشکلات هست، چگونه می‌توان گفت طلاق نباشد؟ وقتی امنیت شغلی نداریم و قراردادهایی وجود دارد که طبق آن کارفرما، هر روز می‌تواند کارمند را اخراج کنند. وقتی روز به روز کارخانه‌ها بسته می‌شوند. درصورتی که خانه و اجاره خانه هر روز گران‌تر می‌شود. قدیم در روستاهای کوچک و شهرها اگر کسی طلاق می‌گرفت با شرایط سختی مواجه می‌شد. اما الان در شهرهای کوچک هم آمار طلاق بالا رفته است. چون مشکلات باعث می‌شود که محبت از بین رود و در این شرایط چرا دو انسان با دعوا و ناراحتی با هم زندگی کنند؟ زنی که از صبح تا شب با مردی که بیکار، در خانه نشسته و درگیر مشکلات است، مگر می‌تواند زندگی را ادامه دهد؟»

باید به زیرساخت‌های جامعه رسیدگی شود

اقلیما رسیدگی به مسائل زیرساختی جامعه را ضروری دانسته و گفت:« تا زمانی که به مسائل زیرساختی در جامعه رسیدگی نشود، ازدواج‌ها نیز پایدار نخواهد بود. مسئولان تا به حال به زیرساخت‌ها توجهی نکرده اند، مسئولین به جوانان وام ازدواج می‌دهد. مگر با 5 میلیون وام می‌توان شروع به زندگی کرد؟ توجه کنید در هیچ کدام از کشورهای جهان وام برای کار هست ولی چیزی به عنوان وام ازدواج وجود ندارد. ولی ما وام ازدواج می‌دهیم چون دولت وظایف خود را درست انجام نمی‌دهد. دولت مسئول کارآفرینی برای افراد است. اگر در دیگر کشورها بعد از 4 سال ریاست جمهوری، بیکاری از 8 درصد به 10 درصد برسد، دیگر به آن رییس جمهور رای نخواهند داد.»

این جامعه شناس راه برون رفت از این شرایط را اشتغال‌زایی دولت دانست و بیان کرد:«اگر دولت‌ها وظیفه خود را انجام دهند و برای مردم شغل ایجاد کنند، زندگی‌ها بسیار راحت‌تر پیش خواهد رفت. کسانی که ازدواج می‌کنند در اول زندگی زیر بار وام نمی‌روند و طول زندگی مشترک بسیار طولانی خواهد بود. برای اینکه کسی که می‌تواند هزینه مخارج زندگی خود را پرداخت کند می‌تواند زمانی نیز برای تفریح درنظر بگیرد. به این صورت روابط از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود. اما وقتی فرد نمی‌تواند درآمد داشته باشد، عصبی می‌شود و این ناراحتی به زندگی منتقل شده و باعث شکاف خواهد شد. امکان ندارد دولتی برای مردم رفاه تامین کند و آمار طلاق بالا باشد؛ مردم بچه‌دار هم خواهند شد. چون با شغل و درآمد ثابت احساس امنیت می‌کنند و می‌دانند که اگر بچه‌دارشوند، می‌توانند آینده کودک خود را تامین کنند.»

وی افزود:«اما حتی پولدارهای جامعه ما هم بچه‌دار نمی‌شوند. چون می‌دانند که این بچه نیاز به کار دارد و فردا باید وارد همین جامعه شود و با احتمال بالا موفق نخواهد شد. در کشور در سال یک میلیون و 200 نفر فارغ التحصیل داریم. همزمان با این اتفاق احمدی نژاد استخدام را در شهرهای بزرگ ممنوع کرد. رییس جمهور جدید نیز در سال اول خدمت خود استخدام را ممنوع کرد و در این روزها وعده استخدام برای خردادماه را داده اند.»

اقلیما با مقایسه تعداد فارغ‌التحصیلان و آمار استخدام کشور، اظهار داشت:«دستگاه دولتی ما در زمان احمدی نژاد در آخرین سال خود تنها 20 هزار نفر استخدام داشت. ما در سال حداقل یک میلیون و دویست هزار فارغ‌التحصیل داریم که همه بیکارند. در این چند ساله با محاسبه آمار کارگران و کارمندان در کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی حداقل 5 میلیون بیکار داریم. روز به روز هم اوضاع بدتر می‌شود. تعداد دانشگاه‌های پولی را زیاد کردیم و به آینده این افراد فکر نکردیم. برای همین است که آمار خودکشی بیشتر می‌شود. دزدی و خلاف زیاد می‌شود. طلاق هم زیاد می‌شود.»

بالای 70 درصد طلاق عاطفی داریم

این جامعه شناس با اشاره به اینکه افراد زیر 24 سال ما 40 درصد طلاق می‌گیرند ودر افراد زیر 27 سال 70 درصد طلاق داریم؛ گفت: « این نشان می‌دهد که زیرساخت‌های ازدواج مشکل دارد. در ایران بالای 70 درصد طلاق عاطفی داریم. اما به دلیل وجود بچه‌ها در خانواده زندگی مشترک را ادامه می‌دهند، ولی آنهایی ادامه می‌دهند که مرد می‌تواند خرج خانه را بپردازد. ولی در طلاق عاطفی با اینکه هر روز با هم مشاجره می‌کنند تنها به خاطر بچه به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهند. حتی بچه‌ها به مادر خود پیشنهاد می‌کنند که "جدا شو! و از شر پدرمان راحت شو!" طلاق عاطفی برای این است که زن دوست دارد که زندگی را ادامه دهد ولی به دلیل مشکلات با همسر خود به تنگنا رسیده و علاقه بین آنها از بین رفته است، از هم دور می‌شوند.»

وی افزود:«بهترین راه در شرایط سخت خانواده‌ها برای حفظ سلامت بچه این است که از هم جدا شوند. چون در غیر این صورت کودک با مشکل روانی مواجه می‌شود. بعضی از خانواده‌ها آنقدر با هم مشاجره می‌کنند که کودکان فکر می‌کنند اینها حتما از هم جدا می‌شوند. تا جایی که این رفتار تبدیل به بیماری شده‌است، زن و شوهر با هم دعوا می‌کنند واز این کار لذت می‌برند. اما بچه در این میان نمی‌فهمد. حتی من دانشجویانی داشتم که نمی‌توانستند این رفتار والدین را درک کند.»

اقلیما با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط برای جوانان با شروع زندگی مشترک بیان کرد:«اگر فرد مجرد باشد می‌تواند به هرنحوی شده در خانه پدری به زندگی ادامه دهد. ولی بعد از ازدواج باید همه حقوق یکی از زوجین برای اجاره خانه صرف شود. امروز خط فقر نزدیک به سه میلیون تومان رسیده است، در حالی که میزان حقوق حدود 600 یا 700 هزار تومان است و این در شراطی است که حقو ق فرد را درست و به صورت ماهانه پرداخت کنند. به این صورت فرد مجبور است اکثر درآمدش را به کرایه خانه و خورد وخوراک بپردازد و هر ماه با کمبود مواجه خواهد شد.»

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد