جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۲
کد مطلب: 30818
۱
دبیر انجمن علمی مامایی ایران

کنترل عوارض دوران یائسگی

دبیر انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌و‌گو با فارس گفت: ورزش، مصرف لبنیات کم چرب، استفاده بیشتر از فیبر، استفاده از منابع استروژن گیاهی، مانند سویا، عوارض یائسگی مانند گُرگرفتگی پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

ماریا صادقی درباره یائسگی، اظهار داشت: یائسگی پدیده‌ای طبیعی و اجتناب‌ناپذیر در زندگی زنان است و برای هر زنی قابل وقوع است، بنابراین اطلاعات درست از ویژگی‌های این دوره در جهت کنترل این بحران بسیار کمک‌کننده خواهد بود. وی با بیان اینکه سن یائسگی در سال‌های اخیر به علت بهبود وضعیت تغذیه زندگی سالم‌تر و پیشرفت‌های علم پزشکی به تعویق افتاده است، گفت: اکنون یائسگی در سنین بین 45 یا 55 سال اتفاق می‌افتد.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌و‌گو با فارس افزود: یائسگی مرحله‌ای از زندگی زنان است که طی چرخه‌های عملکرد تخمدان‌ها به پایان می‌رسد و ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون از تخمدان‌ها متوقف می‌شود.
صادقی ادامه داد: یکی از شایع‌ترین مشکلات یائسگی گُرگرفتگی است که خانم‌ها را در این دوره دچار کلافگی کرده و از بسیاری از امورات روزمره باز می‌مانند. معمولاً زمان وقوع آن بین 4 تا 5 دقیقه است، همچنین گُرگرفتگی در طول شب شایع‌تر از روز است.

وی افزود: ورزش، رژیم روزانه با لبنیات کم چرب، استفاده بیشتر از فیبر، استفاده از منابع استروژن گیاهی، مانند سویا، عوارض یائسگی مانند گُرگرفتگی پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: تحقیقات نشان داده است مصرف ویتامین E در جهت کاهش این عوارض کمک‌کننده است. مصرف سویا و محصولات آن مانند آجیل سویا و شیر سویا به دلیل اینکه به طور طبیعی حاوی سیتواستروژن است می‌تواند جایگزین مناسبی برای هورمون‌درمانی باشد و خسارات ناشی از هورمون‌ها از جمله سرطان سینه را کاهش دهد.

وی ادامه داد: از دیگر مواد غذایی کاهنده گُر گرفتگی روغن دانه کتان، رازیانه، کرفس و جعفری است، همچنین حبوبات نیز منابع غنی از سیتواستروژن‌ها هستند. صادقی با اشاره به دیگر مشکلات یائسگی اظهار داشت: احساس خستگی از مشکلات دیگر اوایل یائسگی است و معمولاً به دلیل اختلالات خواب ناشی از کمبود هورمون‌ها در زنان اتفاق می‌افتد ولی به تدریج با سازگاری بدن به این کمبود الگوی خواب اصلاح می‌شود. پوکی استخوان نیز بعد از یائسگی شدت می‌یابد. به علت کاهش شدید هورمون استروژن تقریباً نیمی از زنان 45 تا 75 سال دچار این مشکل هستند.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران خاطر نشان کرد: افزایش بیماری‌های قلبی عروقی نیز از عوارض کاهش استروژن بعد از یائسگی است. به همین علت در خانم‌های یائسه افزایش LDL و فشار خون دیده می‌شود. با کاهش مصرف غذاهای چرب و کاهش مصرف گوشت قرمز می‌توان افزایش کنترل خون LDL خون را کنترل نمود، همچنین رژیم کم نمک ورزش و فعالیت‌های مناسب، کنترل وزن و فشارهای روانی شدید می‌توان بحران این دوره را کاهش داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.