جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۶
کد مطلب: 31008
۰

توصیه‌های شب امتحانی یک روانشناس

دکتر فائزه تاتاری در گفت‌وگو با ایسنا، خواب را یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد در ایام امتحانات دانست و افزود: گاهی به دلیل استرس‌های ایام امتحانات فرد دچار اختلالات خواب می‌شود یا به دلیل ساعات طولانی مطالعه در طی روز، از شدت خستگی نمی‌تواند بخوابد.

وی 7 تا 9 ساعت خواب طی شبانه روز را برای افراد ضروری خواند و تصریح کرد: فرد در ایام امتحانات باید برنامه درسی خود را طوری تنظیم کند که حتما این میزان خواب را داشته باشد. به گفته این پزشک متخصص در برخی موارد یک ساعت خواب بعدازظهر نیز می‌تواند به کاهش خستگی ناشی از درس خواندن و دادن انرژی و توان به ذهن موثر باشد.

تاتاری به افراد توصیه کرد: به هیچ وجه شب قبل از امتحان را تا صبح بیدار نمانند و به مغز خود استراحت کافی دهند، در غیر اینصورت سر جلسه امتحان توانایی به خاطر آوردن مطالب درسی خوانده‌ شده را ندارند و دچار بیقراری و کلافگی خواهند شد. وی تاکید کرد: بهتر است در ایام امتحانات افراد صبح زود بیدار شوند، زیرا این وقت از روز بهترین زمان برای درس خواندن است، ضمن اینکه شب‌ها بعد از ساعت 22 و 23 میزان یادگیری به حداقل می‌رسد.

این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان افزود: متاسفانه در برخی موارد دانش‌آموزان و دانشجویان زمان کم می‌آورند و برای اینکه نخوابند از انواع داروها یا قهوه و نوشابه‌های محرک استفاده می‌کنند. تاتاری گفت: این موارد موجب بی‌قراری، تپش قلب، اضطراب و ... در فرد خواهد شد و حتی اثرات گوارشی مانند کاهش اشتها را نیز در پی دارد.

وی توصیه کرد: افراد قبل از خواب شب امتحان یک لیوان شیر ولرم بنوشند و از مصرف مواد محرک خودداری کنند تا مغز زمان کافی برای استراحت داشته باشد.
این روانپزشک با بیان اینکه گاهی افراد قبل از خواب وارد فضاهای مجازی می‌شوند و به گمان خود استراحت می‌کنند، ادامه داد: این کار ذهن را هوشیار نگه می‌دارد و خستگی را تشدید می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...