پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۴
کد مطلب: 31029
۱

۲۰ درصد پسران و ۲ درصد دختران دخانیات مصرف می‌کنند

نسيم: با توجه به اینکه بخش عظیمی از جمعیت کشور را قشر جوانان تشکیل می‌دهند، حمایت و استفاده از این ظرفیت بزرگ از یک سو می‌تواند فرصت پیشرفت در آینده باشد و از سوی دیگر عدم حمایت و بی‌توجهی به نیازهای این قشر در امروز می‌تواند تهدید برای آینده به شمار آیند به همین لحاظ بسیاری از کارشناسان حمایت و تخصیص وقت و اعتبار برای حمایت از قشر جوان را سرمایه‌گذاری بزرگ برای آینده کشور می‌دانند.

بر اساس آخرین آمار ثبت احوال در حال حاضر 20 میلیون از جمعیت کشور را گروه سنی 17 تا 29 سلامت که همان قشر جوان کشور هستند تشکیل می‌دهد که با احتساب جمعیت نوجوان، می‌توان گفت بیش از نیمی از جمعیت کشور قشر جوان و نوجوانی هستند که حمایت و توجه به آنها می‌تواند تضمینی برای آینده کشور باشد این ظرفیت همان پنجره جمعیتی است که شاید تنها یک بار به روی هر کشوری باز شود و باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.

 در تقویم کشوری سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) به عنوان روز جوان نامگذاری شده و به دلیل اهمیت موضوع سلامت جوانان، همه ساله هفته‌ای به این نام نامگذاری و برنامه‌های متعدد در این جهت اجرایی می‌شود. امسال نیز 9 خردادماه روز جوان است و از 31 اردیبهشت‌ماه نیز برنامه‌هایی در جهت حفظ و ارتقاء سلامت جوانان به همت وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های ذیربط اجرایی می‌شود. حفظ و ارتقاء سلامت جوانان در ابعاد مختلف جسمی، روحی، روانی و اجتماعی اهمیت دارد.

بیش از 66 درصد جوانان بلافاصله پس از ازدواج تمایل به فرزندآوری دارند

محمداسماعیل مطلق مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه مسئله سلامت جوانان موضوعی است فرابخشی گفت: تحقق این مسئله با مشارکت دستگاه‌های مربوطه میسر خواهد بود.

 

وی با اشاره به گسترش بیماری‌های غیر واگیر گفت: جمعیت جوان نیز با عوامل خطر متعدد بیماری‌های غیر واگیر مواجه است که باید آموزش‌های کافی در این زمینه اجرایی شود.

مطلق از اجرای هسته‌های خدماتی طرح تحول بهداشت در حاشیه شهرهای کل کشور و شهرهای 20 تا 50 هزار نفر خبر داد و تصریح کرد: کاهش مرگ و میر نوزادان، کودکان کل کشور کاهش مرگ و میر مادران و کاهش مرگ افراد 30 تا 70 سال جزء استراتژی‌های طرح تحول بهداشت است.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری در سال گذشته گفت: یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در حوزه جوانان سلامت باروری و تحقق اهداف سیاست‌های جمعیتی کشور است.

مطلق با اشاره به بررسی صورت گرفته در خصوص تمایل زوجین به فرزندآوری در سال گذشته افزود: در این نظرسنجی 66 درصد زوجین قبل از ازدواج تمایل به فرزندآوری داشته بلا فاصله بعد از ازدواج بچه‌دار شوند و 34 درصد اعلام کردند که در زمان مناسب خواهان بچه‌دار شدن هستند.

وی ادامه داد: در این نظرسنجی 3.2 درصد زوجین تمایل به داشتن بیش از دو فرزند داشتند و باید شرایط فرزندآوری برای این جوانان فراهم شود.

وی با اشاره به شتاب طلاق در کشور اظهار داشت:80 درصد طلاق‌ها در سنین زیر 30 سال است که نقش خانواده‌ها، خیرین و تأمین اشتغال و مسکن جوانان در جلوگیری از بروز طلاق نقش به سزایی دارند.

بیماری‌های غیر واگیر در کمین جوانان/ اجرای برنامه کنترل بیماری‌های غیر واگیر از اول خردادماه

رمضانی، قائم مقام مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر نیز در نشست خبری با بیان اینکه عوامل خطر بروز بیماری‌های غیر واگیر از جمله چاقی، اضافه وزن، دیابت و مصرف دخانیات 20 میلیون قشر جوان را تهدید می‌کند گفت: سلامت جوانان در طرح تحول بهداشت دیده شده و پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر چون آسم، سرطان و فشار خون در این برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته و در خردادماه سال جاری شاهد اجرای برنامه عملیاتی در سطح دانشگاه‌ها برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر خواهیم بود.

2.5 درصد جوانان کشور سوء مصرف مواد دارند

دکتر گلایل اردلان رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت اظهار داشت: طبق آمار 49.8 درصد قشر جوان کشور را دختران و 50.4 درصد این قشر را پسران تشکیل می‌دهند و 71.4 درصد جوانان در کشور در شهر زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه 40.8 درصد پسران جوان و 59.2 درصد دختران جوان در کشور از اضافه وزن رنج می‌برند گفت: 48 درصد پسران و 52 درصد دختران فعالیت فیزیکی دارند و 20 درصد پسران و 2 درصد دختران دخانیات مصرف می‌کنند و سوء مصرف مواد مخدر در قشر جوان کشور 2.5 درصد است.

اردلان در ادامه از افزایش میانگین سن ازدواج در جوانان خبر داد و گفت: طبق برخی از منابع سن ازدواج در پسران 27 سال و برخی منابع دیگر 30 سال است و سن ازدواج دختران نیز 23 تا 24 سال برآورد می‌شود.

رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت ترویج ازدواج سالم به منظور کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز را از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت دانست و تصریح کرد: جوانان پس از ورود به دانشگاه ممکن است دچار عشق‌های هیجانی می‌شوند که گاهی هم به ازدواج منجر می‌شود اما این ازدواج‌ها معمولاً شرایط ازدواج سالم را دارا نیست.

اردلان اضافه کرد: سمینارهای تربیت مربی در جهت ترویج ازدواج سالم در 15 دانشگاه کشور با حضور اساتید روانشناسی، مشاورین دینی و ساتید حوزه و دانشگاه برگزار شده است.

وی با تأکید بر اینکه سند جامع سلامت جوانان در حد پیش نویس تهیه شده است، گفت: امیدواریم امسال این سند به تصویب شورای عالی جوانان برسد که در آن وظایف دستگاه‌های مختف در حوزه‌های سلامت باروری و ازدواج، سلامت روان، سلامت اجتماعی، پیشگیری از سوانح و پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز دیده شده است.

46 درصد موارد ثبت شده ایدز در کشور در سنین 20 تا 30 سال قرار دارد/تدوین برنامه چهارم کنترل ایدز در کشور

عباس صداقت رئیس اداره‌ کل ایدز وزارت بهداشت در این نشست گفت: با توجه به اینکه جوانان قشری توانمندسازی آنها در برابر مخاطرات موجود یکی از مهمترین اصولی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی تأکید کرد: در صورت بی توجهی به بار رفتارهای پر خطر و ابتلای جوانان به بیماری‌های ناشی از این رفتارها از جمله ایدز مأموریت ما به سمت تأمین دارو و پیشگیری نوع سوم و توانبخشی بیماران سوق پیدا می‌کنند که باید از بروز این امر جلوگیری کنیم.

به گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت تا پایان پاییز سال 93 حدود 29 هزار مورد ابتلا به بیماری ایدز ثبت و گزارش شده که برآورد می‌شود حدود 60 هزار مورد ثبت نشده در کشور موجود باشد یعنی آخرین مدل‌سازی‌ها حاکی از ابتلای حدود 90 هزار مورد به HIV است.

صداقت با بیان اینکه 46 درصد از مبتلایان به ایدز که در کشور ثبت شده است در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند که با توجه به اینکه 4 تا 5 سال طول می‌کشد تا فرد نسبت به بیماری خود اطلاع پیدا کند می‌توان گفت 46 درصد موارد ثبت شده ایدز در کشور در سنین 20 تا 30 سال قرار دارد.

وی در ادامه از تدوین برنامه چهارم کنترل ایدز خبر داد و گفت: تحلیل وضعیت صورت گرفته در مورد برنامه سوم کنترل ایدز حاکی از این است که بسیاری از اهداف این برنامه محقق شده است.

وی اظهار داشت: برنامه چهارم کنترل ایدز برای سال 94 تا پایان سال 98 دیده شده که در دستور کار شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را قرار دارد و در اولین جلسه این شورا مطرح خواهد شد.

رئیس اداره‌ کل ایدز وزارت بهداشت از تغییر الگوی انتقال ویروس ایدز طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: طبق آمار تجمعی از ابتدای برنامه کنترل ایدز از سال 65 تا پایان پاییز سال 93، 67 درصد موارد شناسایی شده مربوط به انتقال از طریق تزریق مشترک بوده و 14 درصد موارد مربوط به برقراری روابط جنسی محافظت نشده است اما آمار یک سال 92 نشان می‌دهد از 1600 مورد ثبت شده در این سال 45 درصد انتقال از طریق تزریق مشترک و 37 درصد از طریق روابط جنسی محافظت نشده صورت گرفته یعنی در سال 92 بیش از یک سوم موارد ثبت شده از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده است.

علی اسدی معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار داشت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته در کشور طی سال‌های 89 تا 90 حدود 23.6 درصد افراد در جمعیت 14 تا 65 سال از یک اختلال روان پزشکی رنج می‌برند و نیاز به مداخلات روانپزشکی و روان شناختی دارند که از این آمار 15.6 درصد مربوط به اختلالات اضطرابی و 14.6 درصد مربوط به اختلالات خُلقی و 2.8 درصد مربوط به اختلالات مصرف مواد دارند که در این زمینه تفاوت فاحشی با کشورهای دیگر نداریم.

اسدی با اشاره به اینکه خدمات سلامت روان در روستاها از 25 سال پیش فعال بوده است تصریح کرد: در حوزه شهری اجرای این خدمات فعال نبوده و به نوعی مقفول مانده است که درطرح سلامت به عنوان یکی از بسته‌های مهم در کنار سایر بسته‌های بهداشتی دیده شده است.

این روانشناس بالینی ادامه داد: بسته خدمتیسلامت روان با مأموریت شناسایی، درمان و ارجاع بیماران روانی توسط کارشناسان سلامت روان تهیه شده است.

به گفته اسدی قانون سلامت روان کشور بیش از ده سال است که تهیه شده ومورد کارشناسی قرار گرفته و روز گذشته آخرین جلسه کارشناسی آن برگزار و به دفتر حقوقی وزارت بهداشت ارسال شد تا با امضای وزیر بهداشت برای تصویب در مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی در پایان اظهار داشت: آماد خودکشی در دنیا 6 درصد هزار نفر است که این آمار در ایران 2 در صد هزار نفر می‌باشد.

همچنین معتمدنیا معاون دفتر سامان‌دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این نشست اظهار داشت: حل و فصل مشکلات قشر جوان موضوعی فرا بخشی است و از عهده یک دستگاه خارج است و باید همه دستگاه‌های مرتبط با وزارت ورزش و جوانان همکاری کنند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته 13 برنامه در حوزه جوانان تهیه شده که آیین نامه اجرایی برخی به تصویب رسیده اما برخی دیگر به ویژه ارتقای سلامت جسمی، روانی و معنوی جوانان در حالت پیش نویس باقی مانده وهنوز به تصویب نرسیده است و امیدواریم هر چه سریعتر به تصویب برسد.
-
-

خبرگزاری «نسیم» - مهدیه عرفاتی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو