پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۰۶:۱۴
کد مطلب: 3107
۰

خانواده ها در هر سطح اقتصادی باید تغذیه دانش آموزان را جدی بگیرند

   بسیاری از افراد بر این باورند که تغذیه مناسب فقط وابسته به توانایی مالی و برخورداری از وضعیت مطلوب اقتصادی است ‌که داشتن چنین نگاه و باوری چندان اصولی نیست. داشتن توانایی اقتصادی اگرچه شرط لازم در امر تغذیه است اما شرط کافی نیست و این مسئله ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ ‌دارد از این رو رشد نامناسب فیزیکی دانش آموزان هم در خانواده های برخوردار و هم خانواده های غیربرخوردار از سطح اقتصادی مناسب نیز مشاهده می شود.‌ برخی از کارشناسان معتقدند که چاقی و لاغری هر دو می تواند یک بیماری باشد که یکی ناشی از مصرف بی رویه و ‌نادرست (پرخوری ) و دیگری به دلیل نداشتن تغذیه مناسب (کم خوری ) است . خانواده های دارای وضعیت اقتصادی پایین تر حتی با مواد خوراکی ارزان هم می توانند یک برنامه غذایی سالم و مقوی برای فرزندان خود مهیا ‌کنند، اما اغلب این خانواده ها به دلیل ناآگاهی، دانش آموزان خود را از تغذیه سالم محروم می کنند. ترکیبات پروتئینی مانند پنیر ، شیر یا تخم مرغ و همچنین ترکیبات حاوی کربوهیدرات مانند انواع نان که تامین کننده و افزایش ‌کارایی و فعالیت بدنی دانش آموزان است در هر خانه ای یافت می شود و می تواند در برنامه صبحانه کودکان و نوجوانان قرار گیرد اما ‌برخی از خانواده ها نسبت به اهمیت وعده صبحانه فرزندان خود توجه کافی نمی کنند. یک کارشناس تغذیه می گوید : مصرف میوه ، سبزی و صیفی جات مانند گوجه فرنگی، خیار، هویچ و ‌پرتقال طبیعی باید در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد و این مواد علاوه بر تامین ویتامین ها واملاح ، کسالت و کرخی اول صبح را ‌برطرف می کند و انرژی و شادابی بیشتری برای حضور دانش آموز در کلاس درس ایجاد می کند. مصرف میان وعده ها به عنوان غذای سبک در زنگ تفریح برای تجدید انرژی امری ضروری است، بنابر این استفاده از خوراکی ‌هایی مانند خرما و کشمش علاوه بر تامین نیاز به انرژی املاح مهمی مانند آهن که به صورت مستقیم در افزایش یادگیری، تمرکز و حافظه تاثیر گذار هستند راتامین می کنند. صرف شام دیر وقت و حجیم باعث می شود که دانش آموزان هم صبح ها به موقع بیدار نشوند و هم تمایلی به مصرف ‌صبحانه نداشته باشند.
دانش آموزانی که عادت به صرف شام دیر هنگام دارند ، صبح دچار حالت تهوع و سرگیجه می شوند.‌ بهترین ساعت شام برای دانش آموزان هفت یا هشت شب است .‌ معاون پیشگیری دفتربهداشت و تغذیه وزارت آموزش و پرورش از خانواده ها خواست در نحوه تغذیه و بهداشت فرزندان ‌خود دقت کنند. برای افزایش سطح بهداشت و تندرستی دانش آموزان باید آگاهی ‌های لازم برای ورود به مدرسه در اختیار آنان قرار گیرد.‌وی از خانواده ها خواست نسبت به خوردن صبحانه به عنوان یکی از وعده های اصلی غذایی فرزندان خود دقت کنند و ‌توجه داشته باشند این وعده اصلی غذایی باید حداقل ۲۰ درصد از نیاز انرژی روزانه دانش آموز را تامین کند. این غذا باید حاوی مواد غذایی متنوع و مغذی مثل نان ، شیر پنیر ، گردو ، تخم مرغ و آب میوه های تازه و طبیعی باشد. پژوهش های علمی نشان داده که مصرف صبحانه به کودکان کمک می کند در ساعات مدرسه فراگیری بهتری داشته و ‌شاداب و فعال باشند. وی اظهار داشت که خانواده ها خوراکی ها و مواد غذایی مثل انواع میوه های تازه فصل، سبزی های تازه ، آب میوه ‌های طبیعی ، " میوه های خشک " شامل کشمش ، انجیر خشک آلبالوخشک و توت خشک ، گردو ، بادام، پسته و فندق در اختیار ‌فرزندان خود قرار دهند.‌ www.migna.ir نقش غذاها در یادگیری کودکان ● قندها (مواد غذایی شیرین)
پژوهش های اخیر نشان می دهد كه مصرف قند زیاد موجب ایجاد استرس در مغز می شود. برای مثال نیم ساعت پس از خوردن یك ماده شیرین، كالری آن به سرعت می شكند و گلوكز خون كودك بالا می رود. اگرچه ماهیچه ها و دیگر بافت های چربی آن را برای استفاده های بعدی ذخیره می كنند، اما بافت مغز نمی تواند این كار را انجام دهد.
۳ ساعت پس از خوردن مواد قندی، گلوكز خون پائین آمده و شروع به آزاد كردن هورمون های استرس زا می كند. كودكانی كه دچار اختلال كم توجهی و بیش فعالی هستند كمتر قادرند با تأثیرهای غذاهای شیرین مقابله كنند، بنابراین فعالیت فیزیكی شان افزایش می یابد كه این فعالیت در اثر پائین آمدن گلوكز خون و تلاش برای به كار انداختن مغز است. پژوهش ها نشان می دهد حتی بزرگسالان دچار این گونه اختلال ها، كه در سوخت و ساز گلوكز مشكل دارند، بخش هایی از مغزشان كه توجه، رفتار و اعمال درونی آن ها را تنظیم می كند تحت تأثیر قرار می گیرد.
● قندهای مصنوعی
متأسفانه قندهای مصنوعی نیز مشكلات دیگری به همراه دارند. به طور مثال آسپارتام، بر سیستم عصبی مركزی تأثیر گذارده و موجب اختلالاتی مانند حمله می شود. پژوهشگران دریافته اند كه فنیل آلانین موجود در آسپارتام به راحتی از سدّ مغزی- خونی عبور كرده و توازن پیام های عصبی را به هم می زند. اگرچه از میان بدن كه عبور می كند تغییراتی بوجود نمی آورد. نتیجه آن شامل كم توجهی، بیش فعالی و حتی حمله می شود. آسه سولفام K نیز موجب آزاد شدن انسولین می شود. همان كاری كه یك غذای شیرین می كند. سوكرالوز نیز كه درسال ۱۹۹۸ توسط FDA ( اداره غذا و داروی آمریكا) تأیید شد، باید توسط كبد سم زدایی شود كه این كار با اضافه كردن یك سری مواد شیمیایی مضر هنگام پخت، به غذاهای آماده انجام می گیرد.
● حساسیت های غذایی
علائم حساسیت فقط خارش، عطسه و دیگر علائم مشهود نیست. پژوهشگران معتقدند كه حساسیت های غذایی مخفی می توانند موجب دامنه وسیعی از مشكلات فیزیكی و روحی شوند. داروهای محیطی نیز مانند آفت كش ها، حشره كش ها و دیگر آلاینده های محیطی، مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیك و رژیم غذایی نامناسب همگی در بوجود آمدن حساسیت نقش مؤثری دارند.
تحقیقات دیگری نیز نشان داده كاكائو، ذرت، تخم مرغ، شیر، پرتقال و گندم از غذاهای شایعی هستند كه با اختلال بیش فعالی و حساسیت در كودكان مرتبط هستند. در یك پاسخ آلرژیكی، هیستامین در مغز آزاد می شود. همچنان كه در اعضای دیگر بدن نیز این گونه می شود. یكی از تأثیرات هیستامین، افزایش فرار خونابه در اطراف بافت های مغز است. مغز از آب اشباع شده و در نتیجه میزان توجه و عملكرد حافظه كاهش می یابد.
● توصیه
غذاهای خانگی (و نه غذاهای آماده) برای هر سنی خوب هستند، اما مصرف شان برای بچه های در حال رشد بسیار مهم است. بنابراین سعی كنید فریزرتان را در پاییز با غذاهای طبیعی و حیوانی پُر كنید. اگر غذای فرزندتان را چه در خانه و چه برای مدرسه با رژیم غذایی مناسب و متوازن درست كنید، موجب می شود میزان یادگیری دروس در او افزایش یابد.  
 
اگر کودکتان صبحانه نمی خورد...
اگر باوجود نشان دادن یک الگوی خوب، هنوز کودک شما از خوردن صبحانه امتناع می کند، می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید:
▪ صبحانه را برای کودک جذاب کنید: سعی کنید زمان کافی را برای یک صبحانه مفرح درنظر بگیرید. صبحانه نباید صرفا موقعیتی باشد که مواد غذایی را به زور فرو دهد. به عنوان مثال کودکان خردسال از این که لیوان و فنجانی مخصوص خودشان داشته باشند، لذت می برند. آن ها از این که با تزئین قسمتی از نان با مقداری پنیر و درست کردن یک شکل خنده دار در آراستن سفره شرکت کنند، سرگرم می شوند.
▪ به کودکمان اجازه دهیم تا در برنامه ریزی صبحانه کمکمان کند
؛ اگر به کودک خود اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و یا این که هنگام خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی کند، با علاقه بیشتری سر میز صبحانه حاضر خواهد شد.
▪ صبحانه مختصر
اگر کودک شما ناهار را به صبحانه ترجیح می دهد، به او یک صبحانه مختصر و یک ناهار مفصل بدهید. این برنامه در حالتی که صبحانه انرژی کافی را برای تمام مدت صبح فراهم کرده است و تا هنگام صرف ناهار، کودک از نظر انرژی کمبود ندارد، مشکلی ایجاد نمی کند.
▪ تنوع در نوع غذاهای کودک
غذاهای جدیدی را هرچند وقت یک بار به برنامه صبحانه اضافه کنید تا از یکنواختی جلوگیری شود، اگر کودک ناگهان از خوردن غذایی که قبلا دوست داشت، امتناع می کند، به زور آن را به او ندهید. برای مدتی آن را کنار بگذارید و سپس به تدریج و با ظرافت دوباره آن را به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای صبحانه روی غذاهای مشخصی تعصب نداشته باشید.
▪ هنگام صبحانه با کودکمان بیشتر دوست باشیم
کودکان خردسال نباید هنگام صبحانه تنها رها شوند. حتی کودکان بزرگ تر نیز دوست دارند، همراهی داشته باشند. اگر نمی توانید هنگامی که کودک صبحانه می خورد با او سر سفره بنشینید، در اتاق بمانید و به او یک همراه صبحانه خوردن بدهید تا سر سفره با او بنشیند. معمولا یک عروسک یا حیوان پارچه ای برای این کار مناسب است؛ ولی حتی وسایل جالبی نظیر رادیو، تلویزیون یا کتاب مصور نیز ممکن است همین تاثیر را داشته باشد.
▪ تشویق کنید، جایزه بدهید
یک خوراکی (حتی یک ذرت بو داده) را با کمک کودک خود انتخاب کنید و سپس آن را به اندازه ای مناسب در داخل کیسه های پلاستیکی تمیز بریزید. کودک هنگامی جایزه را می برد که تمام غذا یا مقدار معینی از آن را که قبلا روی آن توافق شده است، بخورد.
▪ همراه کودک، ساختمان سازی کنید
در ازای هر لقمه ای از صبحانه که کودک شما می خورد، به او یک تکه ساختمان اسباب بازی بدهید. هنگامی که کودک صبحانه اش را خورد، می تواند از این تکه ها برای ساختن یک قلعه استفاده کند یا این که اگر کودک دوست دارد، اجازه دهید که موقع صرف صبحانه تکه تکه، قلعه را بسازد.www.migna.ir
▪ هم غذا، هم نقاشی
به کودک اجازه دهید هر بار که یک لقمه غذا می خورد، با ماژیک روی یک تکه کاغذ بکشد. او را تشویق کنید درحالی که غذایش را می خورد، یک منظره را تمام کند. روی یک تکه کاغذ، منظره خورشید بکشد و با هر لقمه، یک شعاع نورانی به خورشید اضافه کنید. اگر این عمل را به صورت پیوسته انجام دهید، می توانید هر روز شعاع های بیشتری را به خورشید اضافه کنید و هنگامی که خورشید بسیار تابان شد، کودک شما یک جایزه مانند رفتن به پارک را خواهد برد.
▪ زمان بگیرید
برای این که به کودکانی که کند غذا می خورند انگیزه بدهید، ساعت را روی زمانی که کودک باید صبحانه اش را تمام کند، تنظیم کنید و او را برانگیزید که پیش از به صدا درآمدن زنگ، صبحانه اش را تمام کند؛ سپس به تدریج زمان را کوتاه تر کنید و برای این منظور هر روز یک تا دو دقیقه زمان را کوتاه تر کنید تا این که به یک زمان پذیرفتنی برای تمام کردن صبحانه دست پیدا کنید.    بخش بهداشت روزنامه هاي ایران  - خراسان  - آفتاب یزد 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.